0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
دلایل گاز خوردن بی دلیل خودرو کدامند؟
مقاله

دلایل گاز خوردن بی دلیل خودرو کدامند؟

شاید شما نیز در شرایطی قرار گرفته باشید که با گاز خوردن بی دلیل خودرو روبرو شده و نمی دانید باید در چنین وضعیتی چه عکس العملی نشان داده یا دلیل این اتفاق به درستی کدام است؟ واقعیت این است که دلایل گاز خوردن بی دلیل خودرو به عوامل مختلفی وابسته است و نمی توان به راحتی دلیل اصلی آن را در یک نگاه متوجه شد.

در ادامه با رویتا خودرو همراه باشید تا ببینیم دلایل گاز خوردن بی دلیل خودرو کدامند و چطور باید نسبت به علت اصلی آگاهی یافت.

راننده ای که تجربه کافی در مورد گاز خوردن ماشین نداشته باشد، حتما این سوال را می پرسد؛ برای توضیح باید بگوییم که وقتی خودرو شتاب همیشگی را ندارد و با هر چه قدر فشار دادن پدال گاز، خودرو شتاب نمی گیرد و راه نمی رود، به این معنی است که خودرو گاز می خورد. اساسا تشخیص این حالت خیلی سخت نیست، زیرا به هر حال راننده در شرایط عادی با شتاب خودرو و قدرت خودروی خود به خوبی آشنا است، بنابراین زمانی که هر چه قدر پدال گاز را فشار داده می شود، اما خودرو شتاب همیشگی را نمی گیرد و مثل همیشه راه نمی رود و حرکت نمی کند، مشخص است که مشکلی در کار است که منجر به گاز خوردن ماشین شده است. این مشکل خصوصا برای رانندگانی که به تند راندن ماشین عادت دارند، بیشتر ملموس است و راحت تر شناسایی می شود. گرچه هرگز توصیه نمی شود که با سرعت غیر مجاز و بالا رانندگی کنیم، ولی برای اطمینان از وجود داشتن چنین مشکلی می توانیم در جایی خلوت و بی خطر با سرعت بالا ماشین را برانیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که آیا ماشین گاز می خورد یا نه؟

مهم‌ترین دلایل گاز خوردن اتومبیل

1- استپر موتور از دلایل گاز خوردن بی دلیل خودرو

معمولا اولین حدسی که مکانیک و خود شخص راننده برای مشکل گاز خوردن خودرو می‌زنند،‌ خراب شدن استپر خودرو است. استپر موتور قطعه‌ای کوچک است که وظیفه ی روشن بودن خودرو در دور موتور پایین را انجام می‌دهد. با خراب شدن استپر خودرو‌ موتور خودرو هم با مشکل کار می‌کند. در صورت موارد زیر ممکن است دلیل گاز خوردن خودرویتان خرابی استپر باشد:

  • اگر با گرم شدن موتور خودرو دور موتور بدون فشار دادن پدال گاز تا 2000 هم برسد.
  • کاهش شتاب خودرو در حالت گاز دادن
  • خاموش شدن خودرو با رها کردن پدال گاز
  • گیر کردن گاز و گاز نخوردن خودرو
  • اشکال در روشن شدن خودرو در هوای سرد

2- سنسور دریچه گاز از دلایل گاز خوردن بی دلیل خودرو

سنسور دریچه گاز حسگری است که بر روی دریچه‌ی گاز و در نزدیکی استپر بسته‌می‌شود. اگر مشکل از استپر اتومبیل نباشد معمولا دومین حدس مکانیک خرابی سنسور دریچه گاز خواهد بود. وظیفه‌ی این سنسور این است که با فشار دادن پدال گاز توسط راننده، میزان باز شدن دریچه‌ی گا را کنترل می‌کند.

دیر گاز خوردن و بالا رفن دور موتور بدون فشار دادن پدال گاز از مهم‌ترین علائم خرابی سنسور دریچه‌ی گاز است.

در بعضی از موارد با شست‌وشو و تمیز کردن درچه‌ی گاز مشکل گاز خوردن بی دلیل خودرو رفع شده و نیازی به تعویض قطعه خودرو نیست.

در ادامه با رویتا خودرو همراه باشید.

3- هوا کشیدن دریچه گاز و منیفولد از دلایل گاز خوردن بی دلیل خودرو

سیستم مکش هوای خدرو به عنوان تنها راه تنفسی پیشراه، وظیفه تامین هوای تازه، عاری از ذرات و بدون تلاطم را بر سیلندرها بر عهده دارد. سیستم دریچه‌‌ی گاز هر چند وقت یکبار باید تمیز و بررسی شود اگر سیستم دریچه گاز هوا بکشد، باعث گاز خوردن بی دلیل ماشین و بالا رفتن دور موتور خودرو خواهد شد. همچنین خرابی واشر منیفولد هوا موجب نوسان دور خواهد شد.

4- اشکال در ECU موتور

ممکن گاز خوردن خودروی شما به دلیل بهم ریخنگی برنامه ECU باشد. برای رفع این مشکل باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا این قطعه با دستگاه‌های مخصوص تست شود. معمولا در هر بار تعویض استپر خودرو نیاز به ریست دارد تا این مشکل به وجود نیاید. گاهی ممکن است در اثر شست‌وشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند یلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ECU که همراه با فلش رفع عیب می‌شود.

5- فیلتر هوا

تعویض منظم فیلتر هوا و باعث افزایش کارایی خودرو شده و از گاز خورد بی دلیل آن جلوگیری می‌کند. برای این که از گاز خوردن خودرو به دلیلعدم تعویض فیلتر هوا جلوگیری کنید، با هر بار تعویض روغن، فیلتر هوای اتومبیل خود را نیز عوض کنید.

از دست ندهید: تعویض فیلتر هوای خودرو چگونه انجام میشود؟