0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
عیب یابی کولر خودرو و راه حل های آن
مقاله

عیب یابی کولر خودرو و راه حل های آن

با توجه به این که در فصل تابستان قرار داریم و کولر خودروها به وسیله ای ضروری حین رانندگی تبدیل شده اند، مشکلات بسیاری در این زمینه، بروز خواهد کرد. از این جهت با دانستن عیب یابی کولر خودرو و روش های احتمالی برطرف کردن این مشکلات، شاید بتوانید با سرعت عمل بیشتری نسبت به رفع ایراد کولر وسیله نقلیه خود اقدام کرده و شرایط رانندگی بهینه ای برای خود رقم بزنید.

در ادامه با رویتاخودرو همراه باشید تا نگاهی نزدیک تر به مشکلات احتمالی کولر خودرو و عیب یابی آن بیندازیم.

عیب یابی کولر خودرو

کولر باد گرم می زند

زمانی که شاهد پرتاب باد گرم توسط کولر خودرو هستید، باید حتما این موضوع را عیب یابی نمایید. تولید باد گرم توسط کولر خودرو می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که برخی از آن ها سطحی بوده و به راحتی قابل رفع هستند و برخی دیگر نیازمند بررسی و تعمیرات می باشند.

نشتی گاز مبرد

معمولا نشتی در جایی از سیستم کولر شما، مسبب تولید باد گرم به جای باد سرد و خنک است. نشتی گاز مبرد یا مایع خنک کننده، باعث می شود که رفته رفته از کیفیت باد سرد کولر کاسته شده و شاهد گرم تر شدن باد خروجی آن باشیم. به این شکل دقت داشته باشید که اگر سرمای مطلوب کولر خودروی شما کم کم کاهش یافته و به جای آن، باد به سمت گرمی از دریچه ها خارج می شود، به احتمال زیاد نشتی وجود دارد. برای رفع نشتی کولر باید به تعمیرکار مراجعه نموده و اجازه دهید که یک متخصص این تعمیر را انجام داده و مجدد مایع خنک کننده یا همان گاز R134a را تامین سازد. بهتر است تا آن موقع نیز قید استفاده از کولر خودرو را زده و به جای آن، شیشه های ماشین را پایین بیاورید.

فشار بیش از حد گاز مبرد

دقت داشته باشید که اگر فشار گاز مبرد نیز بیشتر از حد نرمال بوده یا بیش از اندازه شارژ شده باشد، باز این مورد خروج باد گرم از کولر خودرو را تجربه خواهید کرد. از این روی اهمیت زیادی دارد که حتما فشار گاز مبرد به خوبی تنظیم شده و در محدوده استاندارد قرار بگیرد. همان اندازه که کاهش فشار گاز مبرد در عملکرد کولر خودرو تاثیرگذار خواهد بود، افزایش آن نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

بخوانید: دلایل ترکیدن لاستیک در فصل تابستان

نکته: البته توجه داشته باشید که نشتی کولر خودرو می تواند در بخش های فلزی آن نیز اتفاق بیفتد. در این صورت یک سوراخ کوچک یا نشتی ریز،  می تواند باد خروجی را تحت تاثیر قرار داده و از میزان سرما یا شدت آن کم کند. معمولا این اتفاق در صورت رخ دادن در کندانسور کولر خودرو ایجاد شده و لازم است که نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

ایراد در کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر خودرو به نوعی قلب آن محسوب شده و هر گونه ایرادی در این بخش، می تواند کل عملکرد کولر خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو اگر کولر خودرو باد گرم زده و یا به اندازه کافی خنک نمی کند، باید به عملکرد کمپرسور کولر خودرو شک کنید.

همان طور که می دانید برای عملکرد صحیح خنک سازی در کولر خودرو، نیازمند انتقال گاز مبرد هستیم. در صورتی که گاز مبرد به وسیله کمپرسور به درستی انتقال نیافته و در مدار کولر به جریان درنیاید، باد سردی نیز تولید نشده و تنها گرما را از دریچه های کولر ماشین دریافت خواهیم کرد.

برای خرابی کمپسور کولر خودرو به دنبال دلایل خاصی نباشید، معمولا کمپرسورها بر اثر استفاده زیاد یا به هر شکلی مرور زمان، معیوب شده و غالبا نیز چاره ای جز تعویض آن ها ندارید. به واقع تعمیر کمپرسور کولر خودرو، معمولا چندان مطمئن نبوده و در صورت تعمیر نیز احتمال عیب دوباره وجود خواهد داشت. از این جهت بیشتر تعمیرکاران کولر خودرو توصیه می کنند که در این شرایط کمپرسور را به کلی تعویض کرده و نوسازی انجام دهید.

بوی نامطبوع کولر خودرو

اگر با روشن کردن کولر خودرو، متوجه خروج بوی نامطبوعی از آن می شوید، لازم است که برای عیب یابی کولر خودرو خود، دریچه های خروج باد را بررسی نمایید. گاهی اوقات برخی زوائد در این دریچه ها به دام افتاده و بر اثر مرور زمان، بوی ناخوشایندی به خود گرفته اند. حال که باد خروجی کولر به آن ها برخورد می کند، حین پمپاژ به بیرون، آن بوی نامطبوع را نیز با خود همراه می آورد. بنابراین لازم است که به کمک یک فرچه، دریچه های کولر خودرو را به خوبی تمیز کرده و در صورت نیاز از اسپری مخلوط 1 به 3، سرکه و آب نیز استفاده کرده و کلیه دریچه ها را گندزدایی کنید.

پس از آن برای مدت 1 تا 2 ساعت، شیشه ها خودرو را در محیطی امن و ترجیحا در فضای باز و خارج از پارکینگ، پایین نگه داشته و اجازه دهید که بوی سرکه به کلی از محیط کابین خودرو، خارج شود.

توجه داشته باشید که در حین عیب یابی کولر خودرو خود، بوی نامطبوع کولر خودرو می تواند به کثیفی فیلتر هوا نیز مربوط باشد و در صورتی که فیلتر هوای خودرو را به موقع تعویض نمایید، این مشکل کمتر به وجود خواهد آمد. همین طور زمانی کولر خودرو، پرتاب باد مناسبی ندارد، این موضوع احتمالا به کثیف شدن فیلتر تهویه، مربوط می شود.

یک تذکر مهم: برخی اوقات با این که هیچ مشکل خاصی در مورد عیب یابی کولر خودرو وجود ندارد، اما پس از استارت زدن و روشن کردن کولر، باد داغ از آن دریافت می کنیم. در این شرایط احتمالا شما برای ساعات طولانی خودروی خود را زیر تابش مستقیم نور خورشید پارک کرده اید. بنابراین توصیه می کنیم که در گرمای تابستان، به دو دلیل بزرگ عملکرد درست سرماسازی کولر خودرو و حفاظت از رنگ بدنه اتومبیل خود، وقت بیشتری گذاشته و خودرو را در جایی مناسب پارک نمایید.

سخن پایانی

باورهای غلطی درباره نحوه استفاده صحیح از کولر خودرو وجود دارد که برخی از آن ها باعث می شود که مشکلاتی برای این وسیله رفاهی به وجود آید. با این همه عیب یابی کولر خودرو و رفع به موقع مشکلات آن، می تواند از ایجاد هزینه های سنگین تر، جلوگیری کرده و رفاه لازم را برای راننده و سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد. شما معمولا چطور از کولر خودروی خود استفاده کرده و چه رسیدگی ها و سرویس هایی را پیش از شروع فصل گرما برای آن در نظر می گیرید؟