0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو
مقاله

تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو

با در نظر گرفتن نقش کلیدی که کلاچ خودرو در رانندگی برعهده دارد، تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو یا نحوه رگلاژ کلاچ خودرو موجب خواهد شد تا قدرت موتور به گیربکس به درستی انجام شده و در نهایت عملکرد خودرو و رانندگی بهتری را تجربه کنید. زمانی که کلاچ خودروی شما نرم باشد، رانندگی لذت بخش تری را خواهید داشت و این باعث می شود تا تمرکز بالاتری در رانندگی نیز داشته باشید.

رگلاژ کلاچ خودرو

زمانی که با خودروهای گیربکس دنده ای رانندگی می کنید، تعویض دنده بخش مهمی از رانندگی شما را به خود اختصاص خواهد داد. تعویض به موقع دنده در دور موتور صحیح، یکی از اصول مهم رانندگی است که راننده های حرفه ای، به صورت ناخودآگاه آن را انجام می دهند. با این همه تنظیم بودن و رگلاژ کلاچ خودرو نیز در انجام صحیح آن، اثربخش بوده و حتی بهترین راننده ها، در تعویض دنده با کلاچی که از تنظیم خارج شده است، مشکلاتی خواهند داشت.

توصیه اکید ما این است که برای تنظیم کلاچ خودرو، حتما به تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز وسیله نقلیه خود مراجعه نمایید، اما اگر اصرار به انجام آن به وسیله خود دارید، می توانید مراحل زیر را با دقت و احتیاط دنبال کنید. به احتمال زیاد شما باید زمان بیشتری بابت این تنظیمات به خرج دهید، اما با چند بار انجام آن، تبحر لازم برای تنظیم کلاچ را به دست خواهید آورد.

نحوه رکلاژ کلاچ خودرو:

تمام چیزی که درباره رگلاژ کلاچ خودرو گفته می شود، به سیم و مهره آن وابسته است و انجام این کار توسط شخصی که مهارت لازم در اجرای آن را داشته باشد، تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.

  • پیش از هر چیزی، نخستین کاری که انجام می دهید، پیدا کردن سیم کلاچ در نقطه اتصال آن است. سیم کلاچ با یک پیچ به پدال بالای گیربکس، متصل شده است و باید در همین نقطه آن را بیابید. در صورتی که برای پیدا کردن سیم دچار مشکل گشتید، به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه نموده و محل سیم را در آن دنبال کنید.
  • حال باید مهره کلاچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا محل قرارگیری پدال کلاچ، تنظیم شود. با چرخاندن این پیچ می توانید سطح قرارگیری کلاچ را تنظیم کرده و در نقطه ای که احساس راحتی کامل می کنید، آن را سفت نمایید. این مهم ترین بخش کار است و در واقع تمام تنظیم مورد نظر با حرکت دادن این مهره، انجام خواهد شد.
  • لازم به ذکر است که با چرخاندن مهره به سمت عقربه های ساعت، پدال بالاتر از حد میانه خود خواهد رفت. (در نظر داشته باشید که زیاد از حد بالا رفتن پدال از حد میانه، توصیه نمی شود و در دراز مدت به دیسک و صفحه صدمه وارد کرده و طول عمر آن ها را کاهش می دهد.) همین طور چرخاندن مهره در جهت مخالف عقربه های ساعت، باعث می شود تا پدال پایین تر از حد میانه آن، رها گردد.
  • به هر ترتیب باید مهره کلاچ را در جایی تنظیم کنید که نه چندان بالاتر از حد میانه بوده و نه به میزان زیادی پایین تر از آن باشد. در حقیقت نیازمند آن هستیم که کلاچ نه سفت بوده و نه بیش از اندازه نرم و روان باشد. پیدا کردن نقطه ای که کاملا برای راننده و گیربکس، صفحه کلاچ و دیسک مناسب باشد، معمولا در تخصص تعمیرکار است و در صورتی که خود شما بخواهید به این صورت نسبت به تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو اقدام کنید، باید بارها و بارها مهره را جا به جا نموده و وضعیت کلاچ را تست کنید تا به نقطه مناسب برسید.

نکته 1: به جز این توجه داشته باشید که باید به موقع نسبت به تعویض روغن واسکازین نیز اقدام نمایید. در صورتی که واسکازین مانده و زمان تعویض آن گذشته باشد، تعویض دنده با سختی و صدایی ناخوشایند انجام خواهد شد. البته نباید برای تعویض روغن واسکازین، منتظر این خشکی تعویض دنده و صدای ناخوشایند آن باشید. بلکه با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود، به موقع نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

نکته 2: گاهی اوقات علی رغم تنظیم کلاچ و تعویض روغن واسکازین، همچنان مشکل در تعویض دنده و سختی آن وجود دارد. در این شرایط به احتمال زیاد دیسک و صفحه تمام شده و موعد تعویض آن ها رسیده است. در نظر داشته باشید که سبک رانندگی شما و تنظیم بودن کلاچ با طول عمر دیسک و صفحه ارتباط مستقیم داشته و می تواند موجب افزایش کارایی آن ها یا فرسودگی زودرس شود.

کلام آخر

در صورتی که می خواهید عمر دیسک و صفحه و سیستم کلاچ خودروی شما در حد معقول بوده و دچار فرسودگی زودرس نشوند، لازم است که به محض خارج شدن کلاچ از رگلاژ، نسبت به تنظیم آن اقدام نمایید. همین طور با تعویض به موقع روغن واسکازین، روانی و نرمی تعویض بین دنده ها را تامین سازید. همچنین روغن گیربکس اتوماتیک CVT را از دست ندهید.