0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو و تعمیر آن
مقاله

علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو و تعمیر آن

در فصل گرما استفاده از کولر خودرو بسیار مهم و ضروری است، کمپرسور خودرو یکی از قطعاتی می‌باشد که در عملکرد سیستم خنک کننده خودرو اهمیت بسیاری دارد. کار نکردن کمپرسور خودرو دلایل مختلفی دارد که رویتاخودرو در این مطلب اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

وظیفه کمپرسور کولر خودرو

دستگاه کمپرسور کولر خودرو گاز مبرد را به حرکت در آورده و مانند قلب در این سیستم کار می‌کند، به دلیل اینکه وظیفه پخش گاز به همه قسمت‌ها دارد. یکی دیگر از وظایف کمپرسور این است که فشار گاز پایین را از سیستم خارج و موجب افزایش فشار در آن می‌شود. گاز مبرد از طریق کمپرسور از اوپراتور وارد کندانسور شده و بعد از رفتن به کپسول خشک کننده به سمت اوپراتور برگشت می‌خورد. یک کمپرسور به کار رفته در خودرو باید دارای حجم و وزن متناسب باشد، زیرا برای خودرو ایجاد وزن زیاد و جایگذاری زیاد نکند. ممکن است زیاد اتفاق بیافتد که براده‌هایی وارد سیستم تهویه شودند که نواقصی را به دنبال دارد، به همین خاطر باید بخش‌های رسیور درایر و شیر انباسط را عوض کنید به دلیل اینکه این امکان وجود دارد که براده و یا چیز‌های دیگر واردش شود.

مطالعه کنید: عیب یابی کولر خودرو

گاز خنک کننده‌ای که در کمپرسور قرار دارد متراکم و با فشار به طرف کندانسور می‌رود، این مایع از لوله مویی و شیر انباسط رد شده و موجب پایین آمدن فشار می‌شود. به دلیل این افت فشار جریان دو فازی به وجود آمده و به طرف ورودی اوپراتور می‌رود، در اینجا تحت تاثیر دمای محیط عمل تبخیر و تبدیل شدن مجدد به گاز صورت می‌گیرد و سرما را وارد لوله‌های اوپراتور می‌کند. با عبور از لوله اپراتور سرد می‌شود و این هوای خنک وارد کابین خودرو هدایت می‌شود.

در خودرو انرژی که برای کمپرسور به وسیله تسمه پروانه و همچنین موتور کسب می‌کند، کمپرسور تشکیل شده از تعدادی پیستون و سیلندر می‌باشد و کارش افزایش فشار در مایع خنک کننده است. کمپرسور با حرکت تسمه کولر شروع به چرخش می‌کند، در زمان روشن کردن دکمه کولر و همچنین سیستم تهویه مطبوع از طریق کلاچ قدرت لازم به کمپرسور منتقل شده و موجب فشرده شدن مایع خنک کننده می‌شود.

کمپرسور قطعاتی دارد که خراب شدن هر کدام اختلالی در کار کردن آن به وجود می‌آورد، این قطعات عبارتند از: بلبرنگ، کلاچ کمپرسور، سیلندر، قطعات برقی و پیستون می‌باشد. در صورتی که هر کدام از این قطعات دچار مشکلی شود به آسانی درست نشده و باید قطعه کاملا تعویض شود.

نحوه تست کمپرسور کولر خودرو

اگر کمپرسور ایراد پیدا کند دیگر قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود، به دلیل اینکه بخش‌های داخلی کمپرسور تلورانس پایین دارد. معمولا قیمت کمپرسور زیاد است، و باید تعیین کنید که کمپرسور دارای مشکل می‌باشد یا خیر. کاری که کمپرسور انجام می‌دهد بالا بردن فشار گاز در سیستم خنک کننده خودرو است. برای تست کردن فشار گاز می‌توان از گیج استفاده کرد و تعین کنید آیا کمپرسور قدرت فشرده شدن گاز خنک کننده را دارد یا این توانایی را ندارد. اگر که کمپرسور این وظیفه خود را به خوبی نتواند انجام دهد باید اقدام به تعویض آن کرد.

علت صدای کمپرسور کولر خودرو

یکی از علائم خراب بودن کمپرسور کولر ماشین شنیدن صدای کمپرسور می‌باشد، در اینجا دلایل صدای کولر خودرو را بیان می‌کنیم:

شل شدن کمپرسور در جای خود

اگر مکان‌های متصل شدن کمپرسور خودرو در جایگاه خود شل باشند، هنگام روشن شدن کولر خودرو لرزش اتفاق می‌افتد و شما صدای زیادی را می‌شنوید.

نشت روغن در کمپرسور کولر خودرو

برخی اوقات از درون کمپرسور روغن شروع به ریزش کرده و همین باعث ایجاد لرزش و صدا در زمان روشن کردن کولر خودرو می‌کند. در صورتی که در زمان روشن کردن کولر خودرو با چنین صدایی مواجع شدید به تعمیر گاه بروید و در صورت نیاز کمپرسور را تعمیر کنید.

خاموش شدن بی‌دلیل کولر گازی

هنگامی که کولر خودرو شما روشن باشد و حین کار کردن خاموش می‌شود نشان دهنده خرابی خازن کمپرسور کولر خودرو است. اگر خازن خراب و یا بسوزد به محض روشن شدن کولر گازی خودرو بلافاصله خاموش می‌شود، در اینجا خازن عوض شود کولر درست می‌شود.

داغ شدن کمپرسور کولر خودرو

زمانی که سیم پیچ کمپرسور کولر خودرو سوخته و یا نیم سوز شود باعث داغ شدن کمپرسور شده و از آن بوی بدی شنیده می‌شود، در اینجا باید کمپرسور باید نعویض شود.

علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو

خرابی رله کمپرسور

روشن و خاموش شدن کولر خودرو به وسیله رله کمپرسور کولر خودرو انجام می‌شود، این قطعه باعث نگه داشتن کمپرسور در دمای مناسب می‌شود. 32 الی 45 درجه میزان دمایی می‌باشد که به وسیله رله کمپرسور تعیین می‌شود و اگر این قطعه خراب باشد باعث می‌شود میزان جریان کافی برای درگیری کلاچ کمپرسور به وجود نیاید. اگر کلاچ کمپرسور به خوبی کار خود را انجام ندهد و کمپرسور به خوبی کار نمی‌کند و در نتیجه کولر خودرو به درستی کار نمی‌کند.

خرابی ترموستات

دلیل دیگر برای خرابی کمپرسور کولر خودرو به ترموستات مربوط می‌شود، اگر ترموستات به خوبی عمل نکند در عملکرد کمپرسور خلل ایجاد کرده و موجب قطع و وصل شدن کولر خودرو می‌شود.

بخوانید: علائم خرابی ترموستات

مستهلک شدن باتری

باتری در انجام عملکرد کمپرسور و سیستم برق خودرو تاثیر بسزایی دارد و در صورت خراب شدن باتری و مستهلک شدن آن قطعات مختلف خودرو به خوبی عمل نمی‌کند. حتما به محض اینکه متوجه شدید باتری دچار مشکل است سریع اقدام به تعمیر آن کنید، زیرا آسیب‌های جدی به قطعات مختلف خودرو وارد می‌کند.

خرابی کلاچ

در سیستم خنک کننده خودرو که همان کولر خودرو است، قطعه‌ای به نام کلاچ وجود دارد، که با کار کردن تهویه خودرو شروع به کار کردن می‌کند. با درگیر شدن کلاچ، چرخش قطعه پولی انجام شده و در صورتی که کلاچ مشکل داشته باشد کمپرسور دچار مشکل می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلی باید گاز موجود در کمپرسور را شارژ کنید و یا اینکه این قطعه باید به کل تعویض شود. اگر کلاچ کثیف و جرم داشته باشد به کمپرسور کولر خودرو آسیب وارد می‌کند،

ایجاد فاصله ما بین کلاچ و پولی

کلاچ و پولی از جمله قطعاتی هستند که با هم درگیر می‌باشند و کمپرسور کولر خودرو را به حرکت در می‌آورند، در صورتی که بین کلاچ و پولی فاصله به وجود بیاید بر روی عملکرد خودرو مشکل به وجود می‌آید.

نکات مهم در استفاده از کولر ماشین

  • در زمان روشن کردن کولر در دورهای بالا آن را روشن نکنید، و در صورتی که سرعت موتور بالا باشد اول کلاچ گرفته بعد کولر را روشن نمایید. با روشن کردن کولر در دور بالا موجب می‌شود بلبرنگ کلاچ و پولی و تسمه دچار مشکل می‌شود. در فصل زمستان سعی کنید کولر را کمی روشن کنید تا این قطعات فرسوده نشود.
  • حتما در زمان روشن کردن کولر خودرو پنجره‌ها پایین باشد به جهت اینکه هوایی که در کابین وجود دارد خارج شود.
  • وقتی از سوخت سی ان‌ای در خودرو استفاده می‌کنید از کولر استفاده نکنید زیرا مصرف سوخت را بالا می‌برد.
  • به دلیل مرطوب بودن محیط کولر خودرو جای مناسبی برای رشد باکتری‌ها می‌شود، شما باید آن را با اسپری مخصوص تمیزه کنید یا اقدام به تعویض فیلتر نمایید.
  • وقتی کولر خودرو را روشن می‌کنید دریچه را تنظیم نمایید به دلیل اینکه هوای سرد به طور مستقیم به شما نخورد و ایجاد گرفتی عظلات و بروز بیماری نشود.
  • تردد در شهر‌های بزرگ به دلیل آلودگی هوا سعی کنید از گردش داخلی کولر استفاده کنید، تا هوای آلوده وارد خودرو نشود.
  • وقتی مدت زمان زیادی به داخل کابین خودرو می‌روید اول شیشه‌ها را باز گذاشته تا به مدت 2 دقیقه هوا در خودرو جریان پیدا کند. بعد از جابجا شدن هوا کولر را روشن کنید، به دلیل اینکه هوای گرم درون کابین اغلب دارای بخارهای زیان آوری هستند که از قطعه‌های پلاستیکی متساعد می‌شوند.
  • داشبرد خودرو و دیگر قطعات ایجاد گاز سمی می‌کنند که در هوای آزاد مقدارش 50 میلی گرم است که این میزان در هوای گرم و تابستان به 4000 گرم می‌رسد و در صورتی که زیاد استشمام شود موجب مسمومیت می‌شود.
  • کولر خودروهای قدیمی ترموستات ندارند و در زمان روشن شدن کولر خودرو با موتور با یکدیگر درگیر شده و ار همه توانایی کولر استفاده می‌کند.

راه‌های بالا بردن عمر کولر خودرو

  1. بررسی کنید که لوله فاضلاب اوپراتور بسته نباشد.
  2. در زمان استارت زدن توجه داشته باشید که کولر خودرو خاموش باشد.
  3. در دور بالا و سرعت زیاد موتور اصلا کولر را روشن نکنید، بهترین حالت برای روشن کردن کولر دور پایین موتور است.
  4. برای ثابت ماندن گاز و روغن کولر خودرو در سرما برای چند لحظه‌ای آن را روشن کنید.
  5. جهت اینکه هوای داخل کابین زودتر خنک شود از دکمه گردش هوای داخل کابین استفاده کنید.
  6. برای جلوگیری از رسوب کردن گاز در داخل مخزن در همه فصل‌ها کولر خودرو را روشن کنید.

چگونه با روشن کردن کولر خودرو سوخت را کمتر کنیم؟

  • وقتی خودرو را روشن می‌کنید پنجره‌ها بسته باشد تا کمترین فشار به کولر وارد شود، در این هنگام میزان مصرف سوخت کاسته می‌شود. اگر یکی از پنجره‌ها هم باز باشد از سرمای داخل کابین کاسته می‌شود.
  • در صورتی که باد کولر باعث اذیت افراد می‌شود پنجره نزدیک شخص را مقداری پایین بیاورید یا دریچه کولر خودرو را به طرف دیگر هدایت کنید.
  • گازی که برای کولر خودرو استفاده می‌شود همان گاز فرئون است که یک گاز سمی و خطرناک می‌باشد، هرگز خودتان شارژ کردن گاز کولر را انجام ندهید.
  • در صورتی که کولر را روشن می‌کنید و اوایل روشن کردن هوای خنک پخش می‌شود اما با گذشت زمان هوای گرم پخش می‌کند، نشان دهنده خرابی بودن ترموستات کولر است که باید رکولاژ انجام شود.