0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
جوش آوردن موتور خودرو ، دلایل و عکس العمل های صحیح
مقاله

جوش آوردن موتور خودرو ، دلایل و عکس العمل های صحیح

یکی از مسائلی که در فصل تابستان با آن برخورد زیادی داریم، جوش آوردن موتور خودرو است. اهمیت دارد که به موقع نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داده و بدانیم چطور باید از وارد آمدن صدمات بیشتر به خودرو در چنین شرایطی پیشگیری به عمل آورد. رویتا خودرو این موارد را دنبال می کند.

علت جوش آوردن موتور خودرو

انواع شوینده های رادیاتور را در رویتا ببینید

عیب در ترموستات

همان طور که می دانید ترموستات وظیفه تنظیم دمای خودرو را دارد و مایع خنک کننده از طریق آن تنظیم شده و وارد موتور می گردد. با این حساب عیب در ترموستات باعث اختلال در عمل خنک سازی موتور شده و در نهایت موجب جوش آوردن موتور خودرو خواهد شد.

کاهش سطح یا کیفیت روغن موتور

در صورتی که روغن موتور کاهش سطح داشته یا کیفیت آن کم شده باشد، دمای موتور بالا خواهد رفت. در حقیقت باید گفت که کاهش کیفیت روغن موتور، باعث می شود که موتور خودرو جوش آورده و عملکرد درستی نداشته باشد. به همین دلیل لازم است که به موقع وضعیت روغن موتور را چک کرده و در صورتی که زمان آن فرارسیده است، نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنید.

خرابی فن رادیاتور

اگر فن رادیاتور معیوب باشد، دمای موتور و خودرو بالا رفته و جوش آوردن، اتفاق می افتد. به این دلیل باید پیش از شروع فصل تابستان یا در هر سرویس دوره ای خودرو، وضعیت فن رادیاتور، مورد بررسی قرار بگیرد. فن رادیاتور عملکرد ساده ای دارد، اما هر گونه اختلالی در آن، موجب جوش آوردن خودرو خواهد شد.

گرفتگی شنگ های مسیر مایع خنک کننده

برای خنک شدن موتور نیازمند چرخش مایع خنک کننده هستیم و در صورتی که شلنگ های آن به هر دلیلی گرفته شده باشند، مایع خنک کننده به درستی در مسیر چرخش نکرده و عمل خنک سازی صورت نمی پذیرد. از این روی باید هر از گاهی شنلگ های مسیر تمیز شده و به شکلی تصفیه گردد تا هر گونه آلودگی و ذرات از آن خارج شده و مسیر گردش مایع خنک کننده کاملا باز باشد.

وجود نشتی در سیستم خنک کننده

هر گونه نشتی در سیستم خنک کننده یا نشتی آب رادیاتور باعث جوش آوردن خودرو خواهد شد. این مشکل می تواند به رادیاتور، شلنگ ها، پمپ آب و غیره مربوط باشد. به هر ترتیب نشتی در سیستم خنک کننده، باعث می شود که موتور خودرو داغ کرده و به خوبی عمل خنک سازی انجام نشود. در صورتی که کمترین نشتی در سیستم خنک کننده خودروی خود مشاهده کرده و به هر ترتیب متوجه آن شدید، لازم است که بلافاصله نسبت به رفع موضوع اقدام کرده، سپس استفاده از خودروی خود را ادامه دهید.

بخوانید: علائم و پیشگیری نشتی آّب رادیاتور

عدم استفاده از مایع خنک کننده مناسب

اگر از مایع خنک کننده مناسب استفاده نکرده باشید، عمل خنک سازی خودروی موتور خودروی شما به درستی انجام نخواهد شد. از این روی توصیه می کنیم که حتما پیش از شروع فصل گرما، مایع خنک کننده خودرو را تعویض کرده و از کیفیت آن اطمینان کافی داشته باشید. این ضامن سلامت موتور خودروی شما بوده و هر هزینه ای که بابت آن می پردازید، ارزشمند خواهد بود؛ زیرا هزینه های تعمیرات ناشی از جوش آوردن خودرو و احیانا تاب برداشتن سرسیلندر، به مراتب بیشتر و سنگین تر خواهد بود.

مکمل سوخت و بنزین

همین طور بخوانید: علائم سوختن واشر سرسیلندر و روش های پیشگیری از آن

در صورت جوش آوردن موتور خودرو چه کنیم؟

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو ، در صورتی که موتور خودروی شما جوش آورد، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. رفته رفته سرعت خودروی خود را با تعویض دنده کاهش داده، اما تا حد امکان از ترمز استفاده نکنید. در نظر داشته باشید که ترمز کردن پشت هم یا به هر ترتیب زیاد، باعث بالا رفتن بار موتور شده و به افزایش دمای آن دامن می زند. به این ترتیب جوش آوردن خودروی شما شدیدتر شده و خنک سازی آن به سختی بیشتر انجام می شود.
  2. کولر خودرو را خاموش نگه داشته و بخاری را روشن نمایید تا حرارت به این شیوه کاهش یافته و به بیرون منتقل شود. به این ترتیب با خاموش کردن کولر خودرو، فشار موتور را کاهش خواهید داد.
  3. تا حد امکان خودرو را خلاص کرده و اندکی روی پدال گاز فشار بیاورید تا سرعت پمپ آب افزایش یافته و فن رادیاتور به کار بیفتد. به این ترتیب خنک سازی بیشتری به موتور رسیده و از وضعیت تحت فشار خود خارج خواهد شد.
  4. در نهایت خودروی خود را متوقف ساخته و از تعمیرکار برای عیب یابی و رفع عیب آن کمک بگیرید. دقت داشته باشید که به هیچ وجه در این حالت درب رادیاتور را باز نکرده و تنها در صورت امکان در حالی که خودرو را روشن نگاه داشته اید، روی درب رادیاتور، آب بریزید تا دمای آن کاهش یابد.

همچنین مقاله علت بخار روغن موتور و انواع روغن موتور خودرو را در این زمینه بخوانید.

سخن پایانی

جوش آوردن موتور خودرو و حرکت در این حال، می تواند صدمات زیادی به موتور خودرو وارد کرده و هزینه های زیادی برایتان به بار بیاورد. از این روی لازم است که در سرویس های دوره ای خودرو، نسبت به کنترل موارد مربوط به آن اقدام کرده و در صورت نیاز، تعمیرات را انجام دهید.