0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
کمپرس موتور خودرو و علت بخار موتور
مقاله

کمپرس موتور خودرو و علت بخار موتور

در این مطلب میخواهم از یه مورد مهم بنام کمپرس موتور خودرو صحبت کنیم که در امر تعمیر و نگهداری خودرو بسیار حیاتی است. رویتا خودرو موضوع را برایتان شرح میدهد، پس تا نقطه پایان همراهی فرمایید.

کمپرس موتور خودرو چیست؟

اگر موتور از کنار رینگ به‌طرف پایین درز کند، منجر به کم‌توانی عملکرد ماشین می‌شود. بروز این ایراد عوامل مختلفی دارد که اغلب شکست رینگ یا ضعف آن، از شایع‌ترین عوامل می‌باشد.

جنس رینگ نسبت به جداره سیلندر نرم‌تر لحاظ می‌شود. علت این امر آن است که تعویض سیلندر یا تغییر جداره آن دشوارتر و در بردارنده هزینه‌هایی بالاتر خواهد بود. لذا اگر رینگ دچار نقص شود تغییر و یا تعمیر آن هزینه کمتری در پی خواهد داشت.

عبور کمپرس موتور خودرو  از رینگ باعث ایجاد روغن‌سوزی هم می‌شود. زمانی که رینگ قادر نباشد، آب‌ بندی در جداره سیلندر را به خوبی انجام دهد، درنتیجه نمی‌تواند روغن چسبیده به جداره سیلندر را جمع کند.

بخوانید: راه های شستن موتور ماشین

کمپرس و هوای گرم هدایت شده به‌طرف پایین و کارتل روغن منجر به بخار شدن روغن، بخار موتور ماشین و آلودگی می‌گردد.

از دیگر عوامل عبور کمپرس، گشادی سیلندر است که در اثر کارکرد زیاد به ‌مرور زمان اتفاق می‌افتد. گاها نیز بر اثر خط و خش ایجاد شده بر روی سیلندر اتفاق می‌افتد.

بروز این ایراد مشخصه‌هایی دارد که به کمک آن می‌توان این نقص را تشخیص داد که در این قسمت از مطلب به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

اول اینکه به دلیل روغن‌سوزی پیشرانه، پایین رفتن سطح روغن مشاهده می‌شود، حتی اگر روغن‌سوزی به‌قدری نباشد که رنگ دود خروجی اگزوز را آبی کند. شما می‌توانید به‌راحتی با باز کردن شمع‌ها و دیدن سر آن‌ها بدون هیچ زحمتی متوجه سوختن روغن بشوید.

روغنی که در کارتل انباشته شده به دلیل مخلوط شدن با گازهای کمپرس درون سیلندر، به سرعت کثیف شده و رنگ آن سیاه می‌شود.

از سویی دیگر، گرمای موتور به سمت پایین آن هدایت می‌شود. این بخش فاقد سیستم خنکی می‌باشد. لذا دمای موتور در این بخش به یک‌باره بالاتر از حد استاندارد می‌رود. راهکاری که برای برطرف سازی این ایراد پیشنهاد می‌شود، باز کردن نیم موتور و تغییر رینگ و یا حتی در برخی موارد تعویض پیستون‌ها و بوش سیلندر است.

اجزای اصلی موتور ماشین

  • سیلندر
  • سر سیلندر
  • کارتر

بدنه موتور در حقیقت قطعه‌ای سنگین است که مسیرهای عبور آب و روغن طراحی شده است و داخل آن سوراخ‌های صافی وجود دارد که برای عبور پیستون‌ها در نظر گرفته‌ شده‌اند، به این سوراخ‌ها سیلندر گفته می‌شود.

محصولات مرتبط به موتور: احیاگر موتور نانو سرامیک زادو

ابعاد سیلندرها بستگی به نوع و مدل سیلندر دارد. بین سیلندرها واشری قرار می‌دهند که عنوان واشر سر سیلندر بدان اطلاق می‌گردد. عمده وظیفه واشر سر سیلندر، جلوگیری از خروج کمپرس موتور خودرو و قاطی شدن آب و روغن است.

مجرای آب و روغن، سوپاپ‌ها و متعلقات آن، درون سیلندر قرار دارند. مانیفولدها و بنزین در کنار سیلندر، توسط واشری پنجه‌ای شکل و نسوز به خوبی بسته می‌شوند. سر سیلندر و سیلندر باهم اتاق احتراق را تشکیل می‌دهند و جنسی که برای هردوی آن‌ها لحاظ شده، چدن یا آلومینیوم است.

زیر سیلندر تشتکی قرار می‌گیرد که کارتر نام دارد؛ که در محفظه آن روغن می‌ریزد. در انتهای کارتر پیچ کارتر تعبیه شده که روغن از همان‌جا تخلیه می‌شود. پمپ‌بنزین درون کارتر قرار دارد. به‌منظور اندازه‌گیری روغن در کارتر، میله‌ای به نام گیج در یک سمت بدنه موتور قرار دارد.

کمی با عنوان سیلندر و سر سیلندر آشنا شدید. اکنون بهتر است به پاسخ برخی سؤالات در مورد رفع عیوب و مشکلات فنی سیلندر بپردازیم.

دلیل تاب برداشتن سر سیلندر

شل بودن پیچ‌های سر سیلندر، باز کردن سر سیلندر زمانی که هنوز گرم است.

چگونگی تشخیص سوختگی واشر سر سیلندر

  1. کم شدن کمپرس
  2. وجود آب سر پیستون‌ها یا درون روغن کارتر
  3. خروج آب از اگزوز
  4. زدن کمپرس موتور خودرو در رادیاتور

بخوانید: علائم سوختن واشر سر سیلندر

نحوه تشخیص ترکیدگی سر سیلندر

  • خروج آب از اگزوز
  • کم شدن کمپرس موتور خودرو
  • سوختن مرتب واشر سر سیلندر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

دلیل خروج آب از اگزوز ماشین چیست؟

  1. ترکیدن سر سیلندر
  2. سوختن واشر سر سیلندر
  3. شل بودن پیچ‌های سر سیلندر
  4. دلیل وجود آب در کارتر
  5. شل بودن پیچ‌های سر سیلندر
  6. سوختن واشر سر سیلندر

در صورتی که موتور تک کار کند چگونه تشخیص بدهیم ایراد در کدام سیلندر است؟

وقتی ماشین روشن است، وایر های شمع‌ها را یکی‌یکی بیرون بیاورید و هر بار چنانچه تغییری در صدای موتور ایجاد شد، مربوط به همان سیلندر است.

علت سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

  • سر سیلندر تاب دارد.
  • پیچ‌های سر سیلندر شل شده‌اند.
  • حرارت موتور بالا است.
  • بدنه سر سیلندر ترک برداشته است.

چرا در سر پیستون آب وجود دارد؟

  1. ترکیدن سر سیلندر
  2. سوختن واشر سر سیلندر
  3. شل شدن پیچ‌های سر سیلندر

اگر واشر سر سیلندر نیم‌سوز باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر آب سر پیستون‌ها جمع نشده باشد، دیرتر روشن می‌شود و خیلی بد کار می‌کند.

چرا ماشین کمپرس ندارد؟

میزان نبودن موتور باعث می‌شود که ماشین فاقد کمپرس موتور خودرو باشد. چرا که نیروی تحرک ماشین خیلی کم است و در برابر گازی که وارد می‌شود، شتاب چندانی ندارد، در این حالت است که مصرف سوخت هم زیاد می‌شود.

بخوانید: نحوه رسوب زدایی موتور

دلایل کم بودن کمپرس موتور خودرو چیست؟

علت احتمال دارد که از شکستگی رینگ‌ها باشد و یا شاید سیلندر حالت استاندارد خود را ازدست‌داده است.

سوپاپ‌ها آب‌بندی نشده‌اند. اگر سوپاپ‌ها نو باشند و یا به دلیل تجمع زیاد جرم و دوده در تکیه‌گاه، جزم نشوند، کمپرس  موتور خودرو خارج می‌شود.

اگر فنر سوپاپ‌ها قابلیت خود را از دست‌ داده باشد و یا دچار شکستگی باشد که در این حالت نمی‌تواند سوپاپ‌ها را به موقع باز و بسته کند.

ساییده شدن بادامک‌ها، تایپیت ها و چرخ‌دنده‌ها که باعث کم شدن کمپرس موتور خودرو می‌گردد.

به این نکات مهم در مورد کمپرس موتور خودرو توجه بفرمایید

استارت زدن پی‌درپی، گاها باعث خیس شدن سر سیلندرها و خفگی موتور می‌شود. در صورت مشاهده چنین چیزی، باید شمع‌ها را باز کنید تا رطوبت بنزین خشک شود و بتوانید شمع‌ها را به‌راحتی ببینید.

همچنین موقع استارت زدن پدال گاز را به‌آرامی فشار دهید تا هوای زیادی وارد سیلندر بشود و بنزین به سرعت بخار شود تا زمان کم‌تری صرف استارت زدن شود.

دانستن این نکته ضروری است که استارت زدن پی‌درپی و طولانی‌مدت، باتری ماشینتان را خالی می‌کند. چنانچه با انجام همه موارد مذکور، ماشین روشن نشد، شمع را باز کنید و توسط یک فندک الکترود شمع را گرم کنید. این کار کمک می‌کند تا آن‌ها سریع‌تر خشک و گرم شوند.

بعد شمع‌ها را دوباره ببندید و وایر آن‌ها وصل کنید. اگر در بستن وایر دقت لازم را به خرج ندهید، ماشین هرگز روشن نخواهد شد؛ بنابراین وایر ها را سر جای خود متصل کنید.

از سلامت کامل وایر شمع‌ها مطمئن شوید؛ زیرا اگر برق دزدی کنند، عملکرد دنده‌های 2 و 3 را مختل کرده و مانع از حرکت صحیح ماشینتان می‌شود.

زمانی که سیلندر دچار نشتی می‌شود

یکی از بزرگ‌ترین ایرادی که در که درون موتور رخ می‌دهد مربوط به بخشی به نام کمپرس است. کمپرس موجی از یک‌ هوای فشرده است که وجود آن برای ماشین هم واجب است و هم می‌تواند در مواردی سبب دردسرهایی بزرگ شود.

در حقیقت کمپرس عامل تراکم سوخت و هوای بالای پیستون است که در اتاق احتراق صورت می‌گیرد. حال اگر این کمپرس و آن هوای فشرده به مکانی غیر از مکان اصلی خود که سطح بالای پیستون است، برود قطعاً باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. ما در این قسمت از مطلب سعی داریم که در این زمینه اطلاعات کافی و وافی در اختیار شما قرار دهید پس تا پایان با ما باشید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هنگامی که سوخت آمیخته با هوا به سیلندر راه می‌یابد، در فرایند تراکم در اثر بالا آمدن پیستون، یقیناً با ایجاد مشکلاتی همراه خواهد بود. این مخلوط سوخت و هوا فشرده شده و آماده جرقه زدن شمع و انفجار ناشی از آن خواهد بود. در پی رخداد این انفجار نیروی بزرگی ایجاد می‌شود که با فشار آوردن به تاج پیستون آن را به‌طرف پایین پرت می‌کند. حال اگر این فشار نیرو، از جایی به بیرون درز کند، یعنی در آن قسمت موتور نشتی کمپرس دارد.

این امر باعث می‌شود که به دلیل نرسیدن همه کمپرس به قسمت تاج پیستون، نیروی تولیدی توسط موتور به میزان قابل‌توجهی کم شود، همچنین به علت نشتی کمپرس و درز آن به مکانی نامناسب، در آن مکان مشکلاتی رخ دهد.

مطالعه کنید: سیستم خنک کننده موتور

بدین ترتیب این‌گونه است که مفهوم دوگانه بودن کمپرس به‌وضوح مشخص می‌شود؛ زیرا که این کلمه در دو مفهوم کاملاً متضاد به کار گرفته می‌شود. گاهی اوقات گفته شده که موتور کمپرس دارد، این یعنی موتور از یک بخش به بخش دچار درز کمپرس شده است

گاهی هم گفته می‌شود که موتور کمپرس ندارد که به این معنا است که موتور قادر نیست که هوا را در اتاق احتراق فشرده سازد که اینجا هم همان مفهوم درز کمپرس از یک بخش را دارد. دیدید که مفهوم این کلمه در زمان ارزیابی عملکرد موتور به دلیل بدکار کردن آن است و دقیقا بستگی دارد به اینکه در چه زمانی از آن استفاده شود.