0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
روغن سوزی خودرو ; علائم و پیشگیری از روغن سوزی خودور
مقاله

روغن سوزی خودرو ; علائم و پیشگیری از روغن سوزی خودور

روغن سوزی به وضعیتی گفته می‌شود که طی آن روغن موتور نیز به همراه سوخت خودرو می‌سوزد و سطح آن کاهش می­‌یابد. به یاد داشته باشید که روغن موتور باید به صورت مداوم در مسیرهای مشخص شده در حال گردش باشد و از ایجاد اصطکاک در بین قطعات موتور جلوگیری کند؛ اگر به هر دلیلی روغن موتور از مدار خارج شود با یکی از دو حالتی که در ادامه بیان خواهد شد، رو به رو می­‌شویم: حالت اول نشتی روغن موتور است و در حالت دیگر روغن موتور به درون محفظه احتراق سیلندر راه خواهد یافت که این اتفاق را روغن سوزی نامند؛ یکی از علائم روغن سوزی خودرو خروج دود آبی از اگزوز خودرو می­‌باشد که مشاهده این امر می­‌تواند به تشخیص مشکل و پیشگیری از خسارات بیشتر کمک نماید؛ یکی دیگر از نشانه­‌های روغن سوزی موتور کاهش مداوم سطح روغن موتور در محفظه آن است که نشانگر اوضاع نامناسب خودرو می­‌باشد.

لازم به ذکر است که دود حاصل از روغن سوزی سبب از بین رفتن مبدل کاتالیست می‌شود که نقش فیلتر کردن دودها را بر عهده دارد؛ در نتیجه آلایندگی‌ خودرو افزایش پیدا می‌کند که به نوبه خود برای سلامت خودرو و محیط زیست مشکل آفرین است.

علائم روغن سوزی خودرو

خودرویی که مشکل روغن‌ سوزی دارد، در شروع حرکت شتاب کمتری خواهد داشت و شاهد افت قدرت موتور خواهیم بود؛ در هنگام بررسی شمع‌ های خودرو، پس از خاموش کردن موتور آن، متوجه خواهیم شد که سر شمع­‌ های آن نیز چرب هستند. چربی دهانه اگزوز نیز از دیگر نشانه ‌های روغن سوزی خودرو است.

در حالت کلی می­‌توان گفت که مشاهده یک یا چند مورد از نشانه‌های ذکر شده در ادامه همین متن می­‌تواند بیانگر وجود مشکلی جدی در سیستم گردش روغن موتور خودرو و به خصوص مسئله روغن سوزی باشد:

  • خروج دود آبی از اگزوز خودرو
  • چرب ‌شدن شمع‌های خودرو
  • کاهش مداوم سطح روغن موتور در محفظه روغن
  • وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
  • انتشار بویی ناخوشایند از سمت موتور
  • کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو
  • ریپ زدن شدید موتور در حین حرکت
  • داغ شدن بسیار شدید موتور

برای اطمینان از وجود یا عدم وجود مشکل روغن سوزی در موتور خودرو، بایستی پس از گرم شدن پیشرانه دور موتور را تا حد نسبتا زیادی، حدود 4 هزار دور به بالا، در حالت درجا افزایش داد و در وضعیت پر گاز خروجی دود موتور را بررسی نمود؛ خروج دود آبی رنگ از لوله اگزوز نشانگر مسئله روغن سوزی در موتور خودرو خواهد بود که به بررسی جدی نیاز خواهد داشت.

دلایل روغن سوزی خودرو

دلایل مختلفی برای روغن سوزی در موتور خودرو وجود دارد؛ در حالت کلی می­‌توان گفت که روغن موتور در خودرو حضور دارد تا قطعات موتور را خنک کند و اصطکاک میان آن­ها را کاهش دهد. با ورود این روغن به موتور، حرارت آن را تجزیه و کیفیت آن را مخدوش می‌کند. اگر روغن به چنین سرنوشتی دچار شود، دیگر خاصیت روانکاری قطعات، پاک‌سازی، پاک‌ کنندگی و جذب ناخالصی‌ها را از دست خواهد داد.

نفوذ روغن از سمت سوپاپ‌ها به داخل محفظه سیلندر یکی از دلایل اصلی روغن سوزی موتور خودرو می­‌باشد. در صورت انتشار دود آبی رنگ از اگزوز خودرو، روغن سوزی را از ناحیه رینگ‌ها، پیستون‌ها و دیواره سیلندر خواهیم داشت که این امر می­‌تواند به دلایل مختلفی باشد:

  • خرابی واشر سرسیلندر
  • خوردگی کاسه نمد
  • شکستگی و خرابی یاتاقان‌ها
  • خرابی لاستیک گیت
  • خرابی شاتون‌ها
  • شکستگی رینگ و پیستون‌ها
  • فرسودگی جداره سیلندر و پیستون
  • ساییدگی لاستیک گیت
  • سوختن روغن هیدرولیک در موتور
  • سوختن روغن گیربکس در موتور
  • خرابی شیر PVC
  • اصطکاک زیاد گیت سوپاپ
  • نشتی روغن از واشر سرسیلندر خودرو
  • استفاده از روغن موتور نامناسب و بی‌کیفیت

بخوانید: علائم روغن سوزی ناشی از دیوار سیلندر

خرابی سیلندر موتور از دیگر عوامل موثر بر عملکرد نامناسب خودرو است که می­‌تواند منجر به روغن سوزی خودرو گردد؛ با خراب شدن سیلندر موتور یا درست نبودن آب بندی سیلندر، روغن موتور به قسمت احتراق نفوذ می­‌کند و خواهد سوخت؛ در این حالت روغن پاشیده شده به دیواره‌های سیلندر به وسیله رینگ جمع نمی­‌شود و می‌سوزد. خوردگی و سایش جداره سیلندر (بوش سیلندر) و یا رینگ پیستون نیز می­تواند باعث ایجاد روغن سوزی و خروج دود آبی از اگزوز گردد.

جمع شدن رینگ­‌ها نیز  معمولا باعث خروج دود آبی از اگزوز می­‌شود؛ وقتی که رینگ روغنی پیستون شکسته شده باشد و یا کج شود، توانایی جمع‌آوری روغن موجود در دیواره‌های سیلندر و جلوگیری از ورود روغن به سر پیستون را نخواهد داشت و روغن به ناحیه احتراق نفوذ می­‌کند و می‌سوزد . در برخی شرایط نیز روغن سوزی قطعاتی مثل رینگ‌های پیستون ممکن است به خاطر دوده به پیستون بچسبند و دیگر تکان نخورند تا ‌نتوانند که عمل عایق کاری را به درستی انجام دهند؛ در این حالت روغن روی کناره‌های سیلندر باقی می­ماند و با سوختن بنزین یا هر سوخت دیگری، می‌سوزد .

ایجاد شدن خراش بر روی سوپاپ یا کج شدن آن نیز باعث ایجاد روغن سوزی و خروج دود آبی رنگ یا حتی بدون رنگ خاصی، می­‌شود. وقتی که سوپاپ سوخت یا هوا خراب شده باشد نیز روغن موجود در سر سیلندر برای روانکاری اسبک‌ها و میل بادامک از طریق سوپاپ باز، وارد سیلندر می­‌شود و با سوخت موجود در سر پیستون، پس از جرقه زدن شمع می‌سوزد .

راه­‌های پیشگیری از روغن سوزی

بهترین راهکار برای رفع این گونه مشکلات، پیشگیری از وقوع آن­هاست؛ بهتر است که حواستان به اموری مانند تنظیم و بررسی روغن موتور و پیشگیری از روغن ‌سوزی نیز باشد. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، روغن موتور از فرسودگی و ایجاد اصطکاک در بین قطعات موتور جلوگیری می‌کند؛ حال اگر سطح روغن به طور مستمر کم شود و به جای رفع مشکل، به آن روغن اضافه کنید، مسئله روغن سوزی حل نخواهد شد.

تعویض به موقع روغن موتور

روغن موتور پس از مدتی کارکرد خود را از دست می­‌دهد، بنابراین در حالت عادی باید هر سه ماه یک ‌بار، به ازای هر 5 الی 8 هزار کیلومتر کارکرد خودرو، روغن موتور را تعویض نمایید. روغن موتورهای سنتتیک پس از 6 ماه یا طی مسافت 8 تا 11 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند.

بخوانید: نحوه تعویض روغن موتور

استفاده از روغن موتور مناسب برای خودرو

کارخانه اطلاعات روغن موتور مناسب را در دفترچه راهنمای خودرو می‌نویسد؛ روی بسته­‌بندی روغن موتورها نیز اطلاعاتی درباره کارکرد روغن موتور، زمان گرم شدن و سایر موارد نوشته می­‌شود تا بتوان براساس اطلاعات موجود، روغن موتور مناسب را انتخاب نمود.

بخوانید: استاندارد های سطح کیفی روغن موتور

ترموستات را باز نکنید

ترموستات به صورت اتوماتیک دمای موتور را تنظیم می‌کند؛ دمای موتور درجه مشخصی دارد و در نتیجه بالا و پایین رفتن آن غلظت روغن کم و زیاد می‌شود. باز کردن این قطعه، باعث به هم خوردن دمای موتور خواهد شد که منجر به ایجاد آسیب برای موتور و عملکرد آن خواهد شد.

استفاده از مکمل‌های جلوگیری کننده از روغن سوزی

مکمل‌هایی برای پیشگیری از روغن سوزی در بازار موجود است که با کمک آن­‌ها می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؛ این افزودنی‌ها سبک‌ هستند و قیمت بالایی هم ندارند.

بررسی مداوم سطح روغن

میزان روغن موجود در مخزن را می‌توانید با گیج مخصوص اندازه‌گیری کنید. اگر روغن موتور به صورت غیرعادی کم شده باشد، لازم است که به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا علت را به دقت بررسی نمایید.

عدم شست و شوی موتور با گازوئیل

موتور بیشتر از یک بار در سال نیاز به شست ‌و ‌شو ندارد؛ به یاد داشته باشید که برای موتورشویی بهتر است که از اسپری‌های تمیز کننده موتور استفاده نمایید.

تعویض فیلتر روغن

فیلتر‌های خودرو در دسته لوازم مصرفی قرار دارند و پس از کثیف شدن باید تعویض شوند. به یاد داشته باشید که فیلتر روغن را باید بعد از هر بار تعویض روغن، تعویض نمایید.

تعمیر مشکل روغن سوزی

مشکل روغن سوزی خودرو ایرادی نیست که بتوانید خودتان آن را برطرف کنید؛  روغن سوزی موتور از مشکلات رایج و البته مهم و حساس خودرو هاست که نباید آن را دست‌کم بگیرید یا فکر کنید که خودتان می­‌توانید از عهده انجامش بر‌آیید. ماجرا از این قرار است که شناسایی مشکل روغن سوزی نیاز به تجهیزاتی خاص دارد و مکانیک‌ها با ابزارهای خاصی مانند کمپرس ‌سنج اقدام به تشخیص محل بروز مشکل روغن ‌سوزی می‌کنند تا پس از برآورد میزان خرابی، موارد لازم را تعمیر نمایند.

همانگونه که پیشتر نیز گفته شد مهم­ترین عامل نفوذ روغن به محفظه احتراق، ورود روغن به داخل محفظه سیلندر است. در این حالت معمولا خروج دود آبی رنگ از اگزوز فقط در ابتدای کار و در هنگام سرد بودن موتور مشاهده می‌­شود اما پس از گرم شدن پیشرانه، انتشار دود آبی رنگ نیز متوقف خواهد شد.

درصورت روغن سوزی از ناحیه رینگ‌ها، پیستون‌ها و دیواره سیلندر لازم است که تعمیرکار بدون پیاده کردن کامل موتور از روی اتاق خودرو، صرفا اقدام به تعویض رینگ‌ها و پیستون‌ها نماید؛ لازم به ذکر است که اگر پیشرانه خودرو همانند موتورهای پژو 405 ، پژو 206 تیپ 2 و 3 از نوع سیلندر تر باشد، بوش‌های سیلندر نیز همراه با رینگ و پیستون نیز نیاز به تعویض خواهند داشت. اگر پیشرانه از نوع سیلندر خشک، بوش جدانشدنی، نظیر پراید و پژو 206 تیپ 5 باشد، در صورت آسیب دیدن سطح داخلی دیواره سیلندرها، بایستی بلوک موتور به طور کامل از روی خودرو پیاده شود و به جهت رفع عیب راهی کارگاه تراشکاری گردد که بالطبع هزینه بالاتری را نیز خواهد داشت.

تاثیر روغن سوزی بر دیگر اجزای خودرو

در صورتی که مشکل روغن سوزی در خودرو به وجود آید و به آن بی ‌توجهی نمایید، باید منتظر بروز خرابی­‌های بیشتر در دیگر قطعات موتور باشید که نیاز به تعمیرات فوری و پرهزینه‌­ای نیز خواهند داشت. خرابی در قطعات زیادی اتفاق می‌افتد که شامل موارد زیر است :

  • خرابی روغن
  • خرابی شمع ‌ها
  • خرابی میل لنگ
  • داغ شدن و آب شدن تمامی اتصالات غیر فلزی موتور
  • بیشتر شدن بار خنک‌کاری موتور روی دوش رادیاتور و خرابی آن در طولانی مدت
  • خرابی پیستون­ ها
  • خرابی سیلندرها

اهمیت زمان تعویض روغن موتور

مقدار روغنی را که در موتور می‌ریزید در جایی ثبت کنید تا بتوانید مصرف روغن موتور خودرو را براساس کیلومتر طی شده بسنجید؛ در صورت بالا بودن میزان مصرف روغن موتور نیاز است که حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

یک نکته مهم برای مواجه شدن با مشکل روغن سوزی این است که اگر فعلا نمی‌توانید هزینه بالای تعمیر آن را بپردازید، چرا که معمولا هزینه‌های این کار بالا می­‌باشد و یا قصد تعویض ماشین را دارید، اگر سطح روغن موتور را به طور مرتب چک کنید و آن را بین مینیمم و ماکزیمم نگه دارید مشکلی برای موتور ماشین پیش نخواهد آمد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا به صورت اختصاصی نکاتی را در مورد روغن سوزی خودرو ارائه نماییم تا بتوانیم شما را نسبت به اهمیت داشتن توجه مستمر به میزان روغن موتور و تعویض به موقع آن، استفاده از روغن موتورهای مناسب و اطمینان از کارکرد صحیح قطعاتی چون ترموستات، برای پیشگیری از وقوع روغن سوزی در موتور خودرو مطلع کنیم. به یاد داشته باشید که ترموستات یکی از قطعاتی است که خرابی آن باعث کاهش غلظت روغن موتور می‌شود؛ رقیق شدن روغن نیز باعث می­‌شود که نفوذ روغن به سایر قسمت­‌های موتور آسان باشد. پیشنهاد می­‌کنیم که از روغن موتور استاندارد و مورد تایید کارخانه سازنده در پیشرانه خودروتان استفاده کنید و در بازه­‌های زمانی معین و حتی پیش از موعد، روغن موتور و فیلتر آن را تعویض نمایید. این کار برای سلامت پیشرانه و افزایش طول عمر مفید آن بسیار موثر خواهد بود. در نهایت به یاد داشته باشید که هر چقدر بیشتر درباره خودروی‌ خود بدانید، سریع‌تر از مشکلات موجود در آن مطلع خواهید شد و با تعمیر به موقع آن­‌ها در هزینه‌های خود می­‌توانید صرفه جویی نمایید.

از محصولات روغن موتور آدینول در سایت رویتا خودور دیدن فرامائید.

قیمت و مشخصات: روغن موتور ادینول