0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
گرفتگی شیلنگ بخار روغن و مشکلات آن
مقاله

گرفتگی شیلنگ بخار روغن و مشکلات آن

شیلنگ بخار روغن یکی از قطعه‌های مهم در خودرو می‌باشد که در صورت گرفتگی دچار ایراداتی در خودرو می‌شود. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره گرفتگی شیلنگ بخار روغن و مشکلاتش در اختیارتان قرار دهیم.

شیلنگ بخار روغن، بخار اضافی را از درون موتور خارج می‌کند و آن را به داخل کارتر هدایت کرده و روغن را از کارتر رد و به داخل محفظه احتراق می‌برد. این سیستم باگذشت زمان باعث روغن‌سوزی در موتور خودرو می‌شود، به این تخلیه بخار از درون موتور کمپرس هم گفته می‌شود که اگر کارش درست انجام ندهد دردسرهایی برای خودرو به وجود می‌آورد. گرفتگی شیلنگ بخار روغن عوارضی در خودرو به وجود می‌آورد، شما باید با بررسی‌های لازم اشکالات را برطرف کنید.

دلایل گرفتگی شیلنگ بخار روغن و کمپرس موتور

  • رینگ پیستون دچار ضعف در کارش می‌شود.
  • سیستم خالی کردن فشار درونی دچار گرفتگی می‌شود.
  • رینگ پیستون قفل می‌شود.
  • سوپاپ‌ها طبق روال آب‌بندی نیستند و از سیستم آب‌بندی خارج می‌شوند.

بخوانید: کمپرس موتور خودرو

فرآیند کمپرس موتور

بخار روغن در خودرو که به آن کمپرس گفته می‌شود با ترکیب سوخت و هوا در لوله پیستون در محل احتراق به وجود می‌آید. در صورتی که هوای موجود در جای خود به درستی حرکت نکند برای خودرو مشکلاتی به وجود می‌آورد. در صورتی که در هنگام احتراق نیروی موردنیاز در خارج از محفظه منتقل شود یعنی موتور نشتی پیدا کرده و مشکلات زیر را به وجود می‌آورد:

  • پایین آمدن توان و نیروی تولید شده از سمت موتور
  • در قسمتی که نشتی شکل گرفته مشکلاتی به وجود می‌آید.

دلایل کمپرس موتور خودرو

ضعیف شدن رینگ پیستون

کمپرس موتور اگر شکسته یا ضعیف شود در خودرو روغن‌سوزی به وجود می‌آورد.

گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی

وقتی در شبکه‌های روغن رسوبات تجمع پیدا کنند باعث گرفتگی شیلنگ بخار روغن در خودرو می‌شود.

قفل شدن رینگ پیستون

به وجود آمدن این مشکل به دلیل کربنی است که در اطراف رینگ پیستون جمع شده می‌باشد، زیرا باعث می‌شود رینگ به راحتی باز و بسته نشود.

مطالعه کنید: کمپرس سنج موتور

خارج شدن از آب‌بندی سوپاپ‌ها

کمپرس سیلندر به آب از جمله اتفاقاتی است که باعث نقص در سوپاپ شده و برای بررسی این آسیب سیلندرها باید مورد بررسی قرار گیرند.

از اساسی‌ترین مواردی که مشکل به وجود می‌آورد این است که در سیستم خنک کاری مشکلاتی در ورود کمپرس موتور به وجود می‌آید.

اقسام کمپرس موتور

کمپرس از بغل رینگ

زمانی که کمپرس موتور از سمت بغل با پایین درز کند، در خودرو کم‌توانی را به وجود می‌آورد. ضعیف و شکسته شدن رینگ یکی از شایع‌ترین مواردی است که موجب گرفتگی شیلنگ بخار روغن می‌شود. وقتی کمپرس از رینگ عبور کند در موتور روغن‌سوزی به وجود می‌آید، در اینجا رینگ آب‌بندی درستی انجام نمی‌دهند و روغن به دیواره‌ها می‌چسبد. هوای داغی که عبور می‌کند به طرف کارتل باعث بخار شدن در روغن شده و از نشانه‌های کم شدن سطح روغن و روغن‌سوزی و عبور کمپرس و روغن‌سوزی در خودرو می‌شود. جهت برطرف کردن عیب کمپرس از بغل رینگ این است که موتور نیمه باز شود و رینگ را تعویض و پیستون و بوش سیلندر هم بررسی شود.

کمپرس سیلندر به آب

در خودرو مسیر خنک کننده و سیلندر و همچنین بلوک سیلندر در روی یکدیگر قرار دارند و در اینجا واشر سر سیلندر مانع نشت آب می‌شود. وقتی واشر سر سیلندر دچار نقص شود در قسمت مجاری آب نشتی به وجود آمده و آب به سیلندر وارد می‌شود. وقتی آب سوخته می‌شود دود سفید غلیظی از اگزوز خودرو خارج می‌شود، این دود بر روی شمع نشسته و در زمان روشن شدن خودرو شمع دچار اختلال می‌شود. وقتی آب و روغن باهم ترکیب شود دچار اختلالاتی در خودرو می‌شود، که مهم‌ترین آن وارد شدنش به کمپرس موتور و سیستم خنک کننده است، که باعث افزایش دمای آب شده و فن‌ها از کار می‌افتد. برای برطرف کردن چنین مشکلاتی واشر سر سیلندر باید تعویض شود.

کمپرس سیلندر به سیلندر

وقتی واشر سر سیلندر نقص پیدا کند کمپرس موتور با فشار و مقدار زیاد از واشر عبور می‌کند، این فشار زیاد موجب افزایش تراکم هوای فشرده در یک سیلندر شده و انفجار رخ می‌دهد. با ورود دود به داخل محفظه از توان موتور کاسته شده و زمانی که خودرو در حال حرکت باشد سروصدای زیادی می‌کند.

علل کم بودن کمپرس موتور

  • به دلیل ساییدگی و شکسته شدن رینگ و از دست دادن حالت اصلی سیلندر می‌باشد.
  • آب‌بندی نشدن سوپاپ‌ها یا در زمان نو بودنش و یا داشتن جرم و رسوبات موجب خارج شدن کمپرس می‌شود.
  • وقتی سوپاپ شکسته شود و یا اینکه فنر دیگر حالت فنریت نداشته باشد توانایی باز و بسته نشدن نداشته و این مشکل به وجود می‌آید.