0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
وظیفه شیلنگ یا لوله بخار روغن و انتخاب بهترین نوع آن
مقاله

وظیفه شیلنگ یا لوله بخار روغن و انتخاب بهترین نوع آن

یکی از قطعات مهم و اساسی در خودرو لوله بخار روغن می‌باشد که وظیفه مهمی بر عهده دارد. این قطعه باید از جنس بسیار مرغوبی باشد تا در خودرو ایجاد اختلال نکند، در صورت خرابی این قطعه مشکلاتی برای خودرو شما به وجود می‌آید. در این مطلب شما را با وظایف این شیلنگ بخار روغن آشنا کرده و نشانه‌های خرابی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این قطعه خودرو با ما همراه باشید.

وظیفه لوله بخار روغن

در خودرو قطعه‌ای وجود دارد به نام لوله بخار روغن که وظیفه مهم آن خالی کردن فشار درون محفظه کارتر می‌باشد. این فشار به دلیل ترکیب شدن سوخت با هوا در رینگ موتور به وجود می‌آید، این سیستم میزان هوای بیشتر از حد مجاز را به منیفولد موتور ارسال کرده و میزان سوخت ترکیب شده را از داخل کارتر که نشت کرده به محفظه احتراق هدایت می‌کند. شیلنگ بخار روغن در همه خودروهای نوین وجود دارد، همگی از این ویژگی مهم برخوردار هستند. در حقیقت این لوله بخار روغن به وجود آمده در موتور خودرو را درون خود خنک می‌کند و دوباره آن را تبدیل به روغن قابل مصرف کرده و به موتور هدایت می‌کند.

به دلیل اینکه شیلنگ بخار روغن در مجاورت فشار و حرارت بسیار زیاد قرار دارد باید از جنسی تهیه شود که میزان تحمل بالایی در مقابل این حرارت و فشار داشته باشد. این شیلنگ‌ها لاستیکی هستند و به دلیل کاربرد و قرار گرفتن در شرایط سخت از نمونه NBR می‌باشند. با توجه به اینکه این لوله در خودرو وظیفه بسیار مهمی دارد، مدت زمان کارکردش در خودرو اگر طبق استاندارد‌ها تولید شده باشد، نزدیک به سه سال می‌باشد. این قطعه هم مانند قطعات دیگر بعد از مدتی کار کردن دچار آسیب‌هایی می‌شود که شما از طریق نشانه‌ها می‌توانید خرابی آن را تشخیص دهید. از علامت‌های خرابی شلنگ بخار روغن ترک خوردن در قسمت خارجی این شلنگ لاستیکی است که با چشم قابل تشخیص می‌باشد.

اگر عمق ترک‌ها عمیق‌تر باشد و همچنین تعدادشان زیاد، نشان دهنده این است که شیلنگ پوسیدگی زیاد داشته و به مرور زمان شکننده‌تر می‌شود. در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی خودرو هر چه سریع‌تر به مکانیکی برده و شیلنگ بخار روغن را تعویض کنید تا این قطعه لاستیکی مهم به قطعه‌های دیگر خودرو آسیب وارد نکند. دومین نشانه‌ای که به شما هشدار می‌دهد که لوله بخار روغن دچار آسیب شده پوسته پوسته شدن شیلنگ می‌باشد که در اصطلاح به آن دو پوسته شدن می‌گویند.

اثرات خراب شدن لوله بخار روغن

اگر این قطعه مهم در خودرو دچار آسیب جدی شود موجب کاهش سطح روغن موتور شده و سوپاپ دچار گشادی بیش‌ازحد می‌شود. همچنین اگر این لوله لاستیکی عیب پیدا کند به سیلندر آسیب وارد کرده و در نتیجه موتور خودرو ضربه دیده و کارکرد خوبی انجام نمی‌دهد.

بخوانید: خرابی شلنگ بخار روغن

بهتر نوع جنس لوله بخار روغن

لوله بخار روغن به دلیل حساسیتی که در خودرو دارد و نوع عملکردش در شرایط حرارت بالا و فشار زیاد بایستی از جنس و مواد بسیار مرغوب تهیه شود. اگر یک شیلنگ از مواد اولیه بسیار خوب تولید شده باشد دارای سطحی بسیار شفاف و صیقلی است و به راحتی می‌توان تشخیص داد از نوع مرغوب و استاندارد تهیه گردیده. برای تشخیص خوب و مناسب بودن شیلنگ بخار روغن این است که بر روی سطح آن هیچ‌گونه خال‌زدگی شما مشاهده نمی‌کنید و این شیلنگ‌ها حالت دو پوست ندارند.

برای این شیلنگ‌ها اصطلاح دو پوست را به کار می‌برند و دلیلش این می‌باشد که شیلنگ کیفیت خوبی نداشته و به سرعت در جریان کار فرسوده و خاصیت خود را از دست می‌دهد. شما می‌توانید برای تشخیص خوب و یا بد بودن این قطعه با بود کردن می‌توانید تشخیص دهید سطح کیفیت آن در چه سطحی است. اگر شیلنگ از مواد اولیه مرغوب و استاندارد تهیه شده باشد دارای بوی شیرینی است و هیچ‌گونه حال بدی به شما دست نمی‌دهد. در غیر این صورت اگر شیلنگ بخار روغن دارای بوی نامطبوعی باشد یعنی از کیفیت خوبی در مواد اولیه آن به کار نرفته و خیلی زود خاصیت خود را از دست می‌دهد.

عوض کردن لوله بخار روغن خودرو

برای تعویض این قطعه نیاز به هزینه زیاد و رفتن به مکانیکی نیست و شما به راحتی می‌توانید با کمترین هزینه این کار را انجام دهید. با خرید یک لوله بخار روغن و دو بست فلزی مینیاتوری کار شما راه می‌افتد، شیلنگ را در اندازه موردنیاز کوتاه کنید و در جای خودش قرار داده و به راحتی نصب کنید. در حین انجام کار متوجه می‌شوید انجام این پرسه زیاد هم سخت نیست، شیلنگ یک قسمت انتهایی دارد که بعدازآن قسمتی است که به راحتی آن را در سوپاپ متصل کرده و در بالای درب موتور قرار می‌دهید. شما با این کار دیگر نیازی نیست به خاطر پوسیدگی یا شکستگی شیلنگ هزینه‌های زیادی پرداخت کنید و با هزینه کم کل شیلنگ را تعویض می‌کنید.

نکات مهم در مورد شیلنگ بخار روغن

  • نقطه اتصال شیلنگ توسط زائده‌هایی به قطعه سوپاپ متصل است، در زمان تعویض دقت کنید به این قسمت فشار زیاد وارد نکنید؛ زیرا امکان دارد این قطعات شکسته شود و مجبور شوید آسیب‌های وارد کرده را هم تعمیر کنید.
  • به دلیل تنگ بودن محیط داخلی شیلنگ بهترین کار این است از ابزارهایی استفاده کنید که تیز باشد، اما احتیاط کنید این کار را با آرامش و حوصله انجام دهید و طوری شیلنگ را بتراشید که مشکل به وجود نیاید. بعد از تراشیدن دقت کنید تراشه‌های لوله بخار روغن در داخل آن باقی نماند، زیرا موجب می‌شود در زمان کار کردن خودرو این تراشه‌ها به داخل موتور برود و مشکل‌ساز شود.
  • وقتی شیلنگ بخار روغن را کوتاه می‌کنید دقت لازم داشته باشید که زیادی کوتاه و یا بلند برش ندهید، زیرا وقتی شروع به نصب کردن می‌کنید برایتان دردسر ساز می‌شود.