0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
خرابی سنسور اکسیژن + علائم و روش رفع
مقاله

خرابی سنسور اکسیژن + علائم و روش رفع

سنسور اکسیژن چیست؟ سنسور اکسیژن قطعه ای است که به وسیله آن نسبت اکسیژن به سوخت اندازه گیری شده و این میزان به کامپیوتر خودرو انتقال داده می شود. با این حساب می توان گفت که خرابی سنسور اکسیژن در زمینه سوخت رسانی، میزان مصرف سوخت، شتاب خودرو، ضریب آلایندگی و غیره مشکلاتی جدی را به وجود خواهد آورد و حتما لازم است که نسبت به این قطعه توجه کافی صورت بگیرد.

همچنین تیم رویتا خودرو به شما پیشنهاد می کند که مقاله دیاگ خودرو چیست؟ چه فایده ای دارد؟ را نیز مطالعه فرمایید.

سنسور اکسیژن چیست و کجاست؟

سنسور اکسیژن قطعه‌ای کوچک و الکترونیکی است که در برخی از خودروها روی ابتدای مسیر لوله اگزور و در برخی دیگر بر منیفولد دود و یا جایی دیگر بسته می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از خودروها دارای یک سنسور اکسیژن بوده و برخی تعداد بیشتری از این سنسور دارند. این موضوع به مدل خودرو بستگی خواهد داشت.

خودروهای دارای دو سنسور اکسیژن، یک سنسور در بخش ورودی مخزن کاتالیست داشته و سنسور دیگر در قسمت خروجی آن نصب می‌شود. طبیعتا در این خودروها میزان آلایندگی به شکلی بهینه‌تر کنترل می‌گردد. (مخزن کاتالیست وظیفه پاک سازی گازهای سمی خودرو و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا را برعهده دارد. به این صورت که گازهای هیدروکربن را به دو مولکول آب و دی اکسید کربن تبدیل ساخته و اکسید ازت را نیز به ازت بدل می‌سازد.)

سنسور اکسیژن مسئولیت رصد دائمی مخلوط سوخت را برعهده دارد. در صورتی که نسبت هوا و سوخت در تناسب درست قرار نداشته باشد، احتراق به درستی انجام نخواهد شد. به این شکل علاوه بر ازدیاد مصرف سوخت، میزان آلایندگی خودرو نیز بالا می‌رود. کامپیوتر خودرو، در شرایط آب و هوایی و میزان درجه حرارت مختلف، نسبت هوا به سوخت را تعیین کرده و سنسور اکسیژن می‌باید این نسبت را تنظیم نماید.

اختلاف میزان اکسیژنی که درون لوله اگزوز و هوای بیرون وجود دارد، ولتاژی در سنسور اکسیژن ایجاد می‌کند. این ولتاژ به ECU خودرو منتقل شده و ECU یا همان کامپیوتر به این شکل توازن مخلوط سوخت و هوا را حفظ می‌نماید.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

1- روشن شدن چراغ چک

یکی از ساده ترین روش‌ها برای آگاهی از خرابی سنسور اکسیژن، روشن شدن چراغ چک آن خواهد بود. از این روی است که همیشه توصیه می‌شود تا نسبت به چراغ‌های پشت آمپر توجه کافی داشته باشید.

2- بوی نامطبوع سوخت از اگزوز

علامت بعدی خرابی سنسور اکسیژن نیاز به کمی دقت و مشامی تیز دارد. در صورتی که احساس کردید بوی دود خارج شده از اگزوز متفاوت بوده و چیزی شبیه به سوختن بنزین خام از آن استشمام می‌شود، باید نسبت به خرابی سنسور اکسیژن شک کنید. (البته تمام خودروها این چراغ هشدار را در چراغ‌های پشت آمپر خود نداشته و نمی‌توانید از این روش برای پی بردن به سلامت یا معیوب بودن سنسور استفاده نمایید.)

بخوانید: علائم خرابی کاتالیزور اگزوز

3- افزایش مصرف سوخت

زمانی که سنسور اکسیژن مشکلی داشته باشد، متوجه افزایش سوخت غیرمتعارف خواهید شد. (باز این مورد نیز صد در صد قابل اتکا نیست. زیرا برخی اوقات تغییر در نحوه رانندگی شما می‌تواند علت بالا رفتن میزان مصرف باشد.)

بخوانید: کاهش مصرف سوخت بنزین

4- بالا رفتن میزان آلایندگی

بالا رفتن میزان آلایندگی چیزی ست که شاید بتوانید از وضعیت خروج دود از اگزوز خودروی خود متوجه شوید. اما از آن دقیق‌تر تست های آلایندگی خودرو هستند، که در صورت عدم قبولی اتومبیل شما در آن‌ها؛ احتمال خرابی سنسور اکسیژن داده می‌شود.

5- ریپ زدن خودرو در سربالایی‌ها

زمانی که سنسور اکسیژن معیوب شده و عملکرد خود را به درستی انجام ندهد، معمولا خودرو در سربالایی‌ها بدون توان بالا رفته و یا ریپ می‌زند. به طور کلی خرابی سنسور اکسیژن موجب تنبل شدن و بی‌شتابی خودرو خواهد شد. اما هیچ یک از علائم بالا آن قدرها قابل اتکا نیستند که برای اطمینان از سلامت سنسور اکسیژن، تنها به آن‌ها بسنده کنیم. به همین دلیل لازم است که حتما در سرویس‌های دوره‌ای، این سنسور را چک کرده و در صورت مشاهده هر عیبی، آن را برطرف نموده یا سنسور را به طور کامل تعویض نمایید.

زمان تعویض سنسور اکسیژن خودرو

برای اطلاع از سالم بودن یا خرابی سنسور اکسیژن خودرو باید از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید. اما در غیر این صورت طبق کیلومتر، این سنسور را تعویض نمایید. در دفترچه هر خودرو، زمان مناسب تعویض سنسور اکسیژن آورده شده است. اما به طور میانگین این زمان هر 150 هزار تا 160 هزار کیلومتر در نظر گرفته می‌شود.