0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
هواگیری رادیاتور ماشین چطور انجام می شود؟
مقاله

هواگیری رادیاتور ماشین چطور انجام می شود؟

در شرایطی ممکن است که هوا به رادیاتور خودرو وارد شده و عملکرد آن را مختل سازد. از این روز با آموزش هواگیری رادیاتور خودرو می توان این مشکل را به موقع و به درستی برطرف ساخت تا از حوادث ممکن بر اثر این اختلال جلوگیری کرد. در اینجا و در ادامه مطلب با رویتا خودرو همراه باشید تا با روش و چگونگی هواگیری رادیاتور ماشین آشنا شوید.

هوا کشیدن رادیاتور ماشین

نخست باید به این موضوع اشاره کرد که احتمال آن وجود دارد تا در حین ریختن آب داخل رادیاتور خودرو، مقداری هوا نیز به همراه آن به مخزن وارد شود. هوای ورودی به طور مستقیم در نحوه کار رادیاتور خودرو، تاثیر خواهد گذاشت و عملکرد آن را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین لازم است تا به صورت دوره ای در خصوص هواگیری رادیاتور خودرو اقدام مناسب انجام پذیرد تا آب موجود در رادیاتور به شکل یکپارچه در آن جریان یافته و مولکول های هوا موجب اختلال نگردند.

بیشتر بخوانید: ضد یخ یا کولانت خودرو

روش های هواگیری رادیاتور ماشین

عمدتا ماشین ها محلی پیچ شده برای هواگیری رادیاتور در خود دارند که در ادامه به این روش هواگیری خواهیم پرداخت. همچنین در روش های بعدی به نحوه هواگیری برای ماشین هایی که پیچ هواگیری ندارند خواهیم پرداخت.

نحوه هواگیری رادیاتور مجهز به پیچ هواگیری

اگر در قسمت بالایی موتور یعنی جایی که شلنگ رادیاتور به موتور وصل میشود، یک پیچ تنها مشاهده کردید، بدانید که این پیچ مربوط به هواگیری خودرو میباشد. البته ممکن است که شرکت سازنده خودرو شما چند پیچ را برای این کار تعبیه کرده باشد.(بهتر است که محل دقیق را از دفترچه راهنما مشاهده کنید)

مراحل هواگیری به رادیاتور پیچ دارد

  1. برای هواگیری رادیاتور خودرو باید موتور خاموش و سرد باشد تا آب موجود در لوله‌ها داغ نباشد و سبب سوختگی نشود (اگر موتور روشن باشد، به دلیل فعالیت پمپ، با باز کردن پیچ هواگیری آبی که در لوله جریان دارد از آن خارج می‌شود).
  2. سپس لوله رابط بین رادیاتور و موتور را بررسی کرده و پیچ هواگیری را پیدا می‌کنیم و این پیچ را باز می‌نماییم.
  3. بعد لازم است که مقداری آب جوش آمده و ترجیحا فاقد املاح را به داخل رادیاتور بریزیم و در این حالت مقداری از آب موجود در رادیاتور و لوله رابط بین رادیاتور و موتور، از طریق پیچ هواگیری خارج می‌شود‌.
  4. از آنجا که هوای موجود در مقدار آب جریان یافته در موتور و رادیاتور یکدست و یکپارچه از طریق پیچ هواگیری خارج نمی‌شود، لذا باید ریختن آب در رادیاتور را تا جایی ادامه دهیم که
  5. این آب‌ها به شکل پیوسته و یکدست و با نظم کافی از پیچ‌های هواگیری خارج شوند و نسبت به هواگیری کامل رادیاتور اطمینان حاصل کنیم.
  6. پس از هواگیری نیز بستن پیچ‌های هواگیری و دریچه رادیاتور به شکل کامل و صحیح ضرورت دارد.

هواگیری رادیاتور به کمک دو جک

برخی از هواگیری ها ممکن است با روش توضیح داده شده قابل رفع نباشد. به کمک این روش میتوانید از هواگیری رادیاتور خودرو خود اطمینان حاصل فرمایید.

  1. وسیله نقلیه خود را روی یک سطح هموار پارک کنید.
  2. از خنک بودن موتور و رادیاتور اطمینان حاصل کنید.
  3. برای جک کردن جلوی وسیله نقلیه خود از جک کف استفاده کنید تا گردن رادیاتور در سطح بالاتری از موتور قرار گیرد. سپس ، وسیله نقلیه را با پایه جک در هر طرف محکم کنید.
  4. چرخ های عقب را با استفاده از چند بلوک مسدود کنید.
  5. ترمز دستی را بالا بکشید.
  6. درپوش را بردارید و سپس موتور خودرو را روشن کرده و بخاری را در حالت روشن قرار دهید.
  7. صبر کنید تا موتور گرم شود
  8. هنگامی که موتور به دمای کار می رسد ، جریان مایع خنک کننده را با مشاهده از طریق گردن پر کننده رادیاتور مشاهده خواهید کرد. چند ثانیه صبر کنید تا سیستم هوا را بیرون بکشد. سپس موتور را خاموش کنید.
  9. وقتی موتور خنک شد ، درپوش رادیاتور را تعویض کرده و پایه های جک را بردارید.
  10. در صورت لزوم مایع خنک کننده به رادیاتور اضافه کنید.

بخوانید: ریختن اب از درب رادیاتور

نحوه هواگیری رادیاتور بدون پیچ هواگیری

هواگیری ماشین های بدون پیچ کمی متفاوت از روش قبلی میباشد. در ابتدا از خنک بودن اب رادیاتور و موتور اطمینان حاصل کنید.

  1. درپوش را بردارید.
  2. رادیاتور را با ترکیب 50 به 50 درصد اب مقطر و ضد یخ تا پایین گردن رادیاتور پر کنید.
  3. درپوش رادیاتور قرار دهید و سپس موتور را روشن کرده و بخاری ماشن را در بالاترین حالت قرار دهید.
  4. اجازه دهید موتور به دمای گرمی برسد. هنگامی که موتور به دمای گرم می رسد ، جریان خنک کننده را از طریق گردن رادیاتور مشاهده خواهید کرد. همچنین ، شیلنگ رادیاتور داغ خواهد شد.
  5. چند ثانیه صبر کنید تا مایع خنک کننده جریان یابد. سپس احساس خواهید کرد که بخاری هوای گرمی میدهد که در این مرحله هوا از سیستم تصفیه شده است.
  6. حالا بخاری و موتور را خاموش کنید و اجازه دهید که خنک شود.
  7. در صورت لزوم ، خنک کننده بیشتری به رادیاتور اضافه کنید تا سطح آن به پایین گردن رادیاتور برسد.
  8. پس از افزودن مایع خنک کننده بیشتر ، شلنگ رادیاتور فوقانی را فشار دهید تا هوا خارج شود و در صورت لزوم ، مایع خنک کننده بیشتری اضافه کنید.
  9. درپوش را تعویض کنید.
  10. موتور را روشن کنید تا به دمای نرمال برسد.
  11. حالا موتور را تست کنید ببینید که رادیاتور کار خود را به درستی انجام میدهد یا خیر.
  12. طی چند روز آینده سطح خنک کننده را روی مخزن کنترل کنید و در صورت لزوم مایع خنک کننده اضافه کنید.

هواگیری ماشین های بدون درب رادیاتور

رادیاتور برخی از ماشین های جدید و مدرن نیز بدون درب میباشد که در این قسمت به هواگیری رادیاتور این خودرو ها میپردازیم.

  1. گیربکس را روی دستی یا اتوماتیک تنیم کنید.
  2. ترمز اضطراری را تنظیم کنید.
  3. هود را باز کنید و سیستم را با ضد یخ و آب مقطر توصیه شده (مخلوط 50/50) از طریق مخزن پر کنید.
  4. درپوش مخزن را تعویض کنید.
  5. موتور را روشن کنید.
  6. بخاری را بر روی حال مکس روشن کنید تا سیستم خنک کننده شروع به کار کند.
  7. دور موتور را در فواصل زمانی مختلف 10 تا 15 ثانیه به حدود 2000 دور در دقیقه برسانید تا به از بین بردن حباب های هوا کمک کند.
  8. موتور خاموش کنید و اجازه دهید که خنک شود و در صورت نیاز نیز ضد یخ به رادیاتور اضافه کنید.

چرا باید هواگیری رادیاتور خودرو را انجام دهیم؟

چیزی که درباره رادیاتور ماشین می دانیم این است که به وسیله جریان یافتن آب در سیستم خنک کننده، موتور خودرو نیز خنک خواهد شد. در واقع با روشن کردن موتور اتومبیل، آب در سیستم خنک کننده به جریان درآمده و موجب خنک سازی موتور خواهد شد. بنابراین در صورتی که این چرخش آب به درستی صورت نگیرد، موتور به اندازه کافی خنک نشده و در عملکرد آن می تواند اختلالاتی بروز پیدا کند. با گرم شدن موتور و بالا رفتن حرارت آن، مشکلات بزرگتری اتفاق افتاده و هزینه های بیشتری برای مالک خودرو تراشیده خواهد شد.

اگر در میان آب موجود در رادیاتور هوا وجود داشته باشد و به عبارتی این هوا در مسیر جریان یافتن آب قرار گیرد، سیستم خنک کننده قادر نخواهد بود که عمل خنک کردن موتور را به درستی انجام دهد. وقتی در کنار آب موجود در رادیاتور، هوا هم وجود داشته باشد، شلنگ‌هایی که سبب انتقال آب از رادیاتور به موتور می شوند و در این مسیر قرار دارند، به جز آب، حامل هوا نیز خواهند بود و این باعث افزایش دمای موتور خواهد شد. هر آن قدر که میزان هوای موجود در شنلگ های سیستم خنک کننده بیشتر باشد و مولکول های هوای بیشتری در میان مولکول های آب جریان داشته باشند، خنک سازی موتور بیشتر با اختلال روبرو خواهد شد و باید انتظار افزایش حرارت موتور و آسیب دیدن آن از این جهت را داشته باشیم. با این حساب لازم است که حتما به صورت دوره ای نسبت به هواگیری رادیاتور خودرو اقدام کرده و از این وضعیت و آسیب های ناشی از آن جلوگیری موثری به عمل آورد.

علائم هواکشی رادیاتور

برای اینکه بدانیم چه موقع خودروی ما نیاز به هواگیری دارد، یک سری علائم وجود دارد که با توجه به آن ها می توان زمان لازم برای انجام این عمل را تشخیص داد. مهم ترین این علائم، بالا رفتن درجه آمپر خودرو است که در شرایط عادی نباید از حد نرمال خود بالاتر رفته و این حد را پشت سر بگذارد. در صورتی که می بینید درجه آمپر خودرو بالا می رود، حتما باید نسبت به این مورد مشکوک شده و برای رفع آن اقدام نمایید. به هیچ وجه منتظر نمانید تا موتور خودرو جوش آورده و آسیب های ناشی از آن را تجربه کند، بلکه به موقع و قبل از این موضوع، برای هواگیری رادیاتور ماشین خود، اقدامات لازم را انجام دهید.

  • روی داشبورد یا دماسنج ماشین بدون دلیل، حرارت خیلی بالا و غیرعادی نشان داده می شود
  • مایعات از رادیاتور می جوشد و به بیرون می زند.
  • موتورتان بوهای عجیب می دهد مخصوصا بوی شیرین (که ناشی از نشت یا سوختن مایع ضد یخ است)
  • به صورت ایده آل، بهتر است رادیاتور را پس از تعمیر یا تعویض یکی از قطعات سیستم خنک کننده هواگیری کنید. طی تعمیر، ممکن است هوا در سیستم جمع شود – پس از تعمیر و اصلاح رادیاتور ماشین، نگاهی به دما سنج بیندازید.

دلایل هواگیری رادیاتور

  • خرابی سیستم خنک کننده
  • کم شدن‌ آب رادیاتور و بخار شدن آن
  • نشت آب از در رادیاتور
  • نشتی مایعات از قسمت‌های مختلف رادیاتور
  • باز کردن در رادیاتور در دمای بالا
  • پارگی لوله‌ها و شل بودن در رادیاتور

کلام آخر

همان‌طور که خواندید، اهمیت هواگیری رادیاتور خودرو بسیار بالا است و می‌بایست با دقت زیاد و به روش اصولی انجام شود. با استفاده از روش‌های فوق، شما می‌توانید نسبت به هواگیری رادیاتور سمند و هواگیری رادیاتور پراید اقدام نمایید و عملکرد این قطعه در این خودروها را تضمین نمایید.

مطالعه کنید: سیستم خنک کننده خودرو