0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
دلایل ترکیدن لاستیک در فصل تابستان
مقاله

دلایل ترکیدن لاستیک در فصل تابستان

دلایل مختلفی برای ترکیدن لاستیک وجود دارد، اما همان طور که احتمالا می دانید ترکیدن لاستیک در فصل تابستان بیشتر اتفاق می افتد و این به گرمای هوا و بالا رفتن حرارت آسفالت خیابان بستگی زیادی دارد. اگر خودتان تا به حال با پدیده ترکیدن لاستیک خودروی خود مواجه نشده باشید، احتمالا حداقل یک بار چنین چیزی را در اطراف دیده و یا درباره آن شنیده اید. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم چه عواملی در فصل تابستان و به طور کلی در مناطق جغرافیایی تحت دمای بالا، به عنوان کاتالیزور ترکیدن لاستیک عمل می کنند.

ترکیدن لاستیک در فصل تابستان

ترکیدن لاستیک ماشین عوامل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخستین عاملی که موجب ترکیدن لاستیک در هر فصل و موقعی از سال می شود، کم باد بودن لاستیک است. به واقع صرف کم باد بودن لاستیک، زمینه ترکیدن آن را فراهم می سازد. حال اگر این کم بادی با گرم شدن و حرارت بالای آسفالت همراه بوده و خود لاستیک نیز تحت دمای بالاتری قرار داشته باشد، ریسک ترکیدن آن بالا خواهد رفت. به همین دلیل است که ترکیدن لاستیک در فصل تابستان اوج بیشتری می گیرد و حوادث مشابه بابت آن، رخ می دهد.

در این حالت بخش کناری سطح مقطع تایرها که در تماس پی در پی با سطح آسفالت خیابان قرار می گیرد، مرتب به واسطه کم بادی حالت رفت و برگشتی یا باز شدن و باز خم شدن به خود گرفته و در مجاورت گرمای آسفالت خیابان و تابش زیاد نور خورشید که به گرم شدن خود لاستیک، منجر می شود؛ به نقطه آسیب پذیری ترکیدن نزدیک می شود.

متاسفانه سوانح رانندگی زیادی بر اثر ترکیدن لاستیک در فصل تابستان رخ می دهد که بسیاری از آن ها می توانست تنها با تنظیم باد مناسب لاستیک، جلوگیری شده و رخ ندهد.

البته به جز این موارد جنس و کیفیت لاستیک و طول عمر مفید آن نیز در رخ دادن حادثه ترکیدن لاستیک در فصل تابستان یا عدم رخ دادن آن، نقش پررنگی دارد. بدیهی است که لاستیک های نو و باکیفیت که دارای عاج سالمی باشند، کمتر دچار چنین حوادثی خواهند شد. از طرفی دیگر لاستیک هایی که پوسیده بوده و تاریخ مصرف آن ها گذشته باشد، تجربیات تلخ تری را برای مالک و راننده خودرو رقم خواهند زد. در آینده در مطلبی جداگانه به تمامی تفاصیل و علائم و کدهای انواع لاستیک ها خواهیم پرداخت که با آشنایی نسبت به آن ها، خریدهای هوشمندانه تری در بحث لاستیک خودروی خود خواهید داشت.

یک توصیه مهم: از این روی اهمیت دارد که در فصل تابستان، نسبت به تنظیم باد لاستیک های خودروی خود، دقت و وسواس بیشتری داشته باشید. در این فصل از سال، باید حداقل هر ماه، وضعیت باد تایرهای خود را بررسی کرده و در صورتی که هر یک از آن ها دارای کمبود باد یا به هر شکلی عدم تنظیم استاندارد باد است، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

به علاوه در نظر داشته باشید که برای تنظیم صحیح لاستیک تایر خودرو، حتما باید صبر کنید تا لاستیک ها خنک شوند. در شرایطی که تایرهای خودرو تازه از حرکت ایستاده و گرم باشند، تنظیم باد به درستی صورت نمی گیرد. زیرا در این حالت دستگاه، عدد درستی از میزان باد لاستیک های خودرو نشان نداده و بدیهی است که تنظیم باد نیز استاندارد و صحیح انجام نخواهد شد.

مقاله دستورالعمل افزایش عمر لاستیک خودرو و نکات مهم آن را نیز بخوانید.

در صورت ترکیدن لاستیک چه کنیم؟

به یاد داشته باشید که همیشه به ویژه در فصل تابستان، این ریسک وجود دارد و باید حتما از پیش نسبت به عکس العمل های صحیح حین مواجه با آن، آمادگی داشته باشید. در صورتی که لاستیک خودروی شما ترکید، مهم ترین نکته این است که به هیچ وجه ترمز نکنید. متاسفانه بیشتر سوانح از این جهت روی می دهد که راننده طبق یک عکس العمل شتاب زده و هیجانی، با ترکیدن لاستیک، محکم روی ترمز زده و سعی در متوقف ساختن خودرو دارد، در حالی که این شرایط را به مراتب بغرنج تر خواهد ساخت. لازم است که با دو دست فرمان را با استحکام کامل نگاه داشته و در مسیر خود سعی به حفظ، موقعیت نمایید. با کاهش سرعت و تعویض دنده به سمت پایین، خودرو را به آرامی و مرحله به مرحله، متوقف سازید.

دقت داشته باشید که هر گونه حرکت نابه جا یا شتاب زده می تواند به انحراف وسیله نقلیه شما، برخورد با وسایل نقلیه دیگر و حتی چپ کردن خودرو منجر شود.

سخن پایانی

حوادث رانندگی همیشه در کمین هستند و علی رغم تمام ملاحظات و نگهداری ها، نمی توان از عدم رخ دادن حوادث مختلف ناشی از مشکلات جاده ای، نقص فنی یا خطای انسانی، جلوگیری به عمل آورد. با این حساب جای دارد که با دانستن عوامل خطرساز و کاهش آن ها و نیز شناخت عکس العمل های مناسب در مواقع بحرانی، صدمات و آسیب ها را به حداقل برسانیم.