0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
علت تعویض روغن ترمز چیست؟
مقاله

علت تعویض روغن ترمز چیست؟

علت تعویض روغن ترمز چیست؟ > صاحبان خودرو می دانند که مراقبت و نگهداری از خودرو شامل چک کردن سیستم ترمز خودرو نیز می باشد زیرا این سیستم نقش حیاتی در حفظ امنیت سرنشینان خودرو دارد.

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که ترمز خودرو بدون روغن ترمز کار نخواهد کرد. زیرا سیستم ترمز یک سیستم هیدرولیکی است. روغن ترمز به جابجایی قطعات در سیستم ترمز خودرو کمک می کند و باعث می شود خودرو هنگام فشردن پدال ترمز متوقف شود.

زمانی که پدال ترمز را فشار می دهیم روغن ترمز نیروی ناشی از فشار را به صورت نیروی هیدرولیکی به لنت های ترمز منتقل می کند، لنت ها بر روی دیسک فشار وارد می کنند و باعث کاهش سرعت خودرو و یا توقف آن می شوند.

از دست ندهید: لنت ترمز سرامیکی یا لنت ترمز فلزی؟

روغن های ترمز تحت فشار و دمای بالا کار میکنند بنابراین برای کارکرد مناسب باید دارای نقطه جوش بالایی باشند و خاصیت تراکم ناپذیری خود را حفظ کنند.

روغن های ترمز دارای خاصیت جذب رطوبت می باشند و می توانند رطوبت موجود در سیستم را جذب کنند بنابراین به مرور زمان روغن ترمز خاصیت خود را از دست می دهد و موجب پوسیدگی و خوردگی قطعات در سیستم ترمز می گردد.

جذب بیش از حد رطوبت تاثیر به سزایی در کاهش نقطه جوش روغن ترمز دارد. از طرفی اصطکاک بین لنت ها و دیسک گرمای زیادی را تولید می کند و باعث افزایش دمای روغن ترمز می شود.

زمانی که روغن ترمز بیش از حد گرم شود چه اتفاقی می افتد؟

روغن ترمز به جوش  آمده و در سیستم حباب هوا ایجاد می کند به این ترتیب هنگام گرفتن ترمز، هوای درون سیستم فشرده می شود و مانع از انتقال نیروی هیدرولیکی به لنت ها می شود در نتیجه ترمز به درستی عمل نمی کند.

علائم تعویض روغن موتور

  1. پایین بودن سطح روغن از حد استاندارد
  2. استشمام بوی سوخته از روغن ترمز
  3. کدر و شفاف نبودن رنگ روغن ترمز

چگونه روغن ترمز را چک کنیم؟

روغن ترمز به طور معمول در یک مخزن پلاستیکی شفاف ذخیره می شود، بنابراین می توانید سطح مایعات را بدون برداشتن درپوش مشاهده کنید. روغن ترمز تازه بسیار شفاف است اما روغن اشباع شده به رنگ کدر می باشد.

تذکر: هرگز درب مخزن را جز هنگام تعویض روغن باز نکنید زیرا اینکار باعث ورود رطوبت داخل سیستم می شود. در صورت نیاز به مکانیک مراجعه کنید.

بخوانید: چک کردن ضد یخ خودرو

چه زمانی روغن ترمز را باید تعویض کنیم؟

زمان مشخصی برای تعویض روغن ترمز خودرو وجود ندارد. زمان تعویض آن با توجه به نوع خودرو ، آب و هوا و شرایط رانندگی که معمولاً با آن روبرو هستید و نیز توصیه های کارخانه سازنده متفاوت است.

به گفته کارشناسان و سازندگان خودرو در صورت زندگی و تردد خودروی شما در آب و هوایی مانند تهران لازم است روغن ترمز هر دو سال یک بار با طی هر 40 تا 50 هزار کیلومتر تعویض گردد و در صورت زندگی و تردد در مناطق شرجی و مرطوب مانند شهر های شمالی ضروری است روغن ترمز خودرو هر سال یکبار و یا هر 20 تا 25 هزار کیلومتر تعویض گردد.

به خاطر داشته باشید پس از هر بار تعویض روغن ترمز جهت حفظ امنیت خود حتما اقدام به هواگیری کنید.

هواگیری در خودروهای مختلف به صورت مکانیکی و یا با دستگاه دیاک و یا هر دو روش انجام می شود.

لازم به ذکر است که برای انتخاب روغن ترمز مناسب حتما به توصیه کارخانه اصلی سازنده خودرو مراجعه کنید زیرا روغن ترمزها بر اساس نقطه جوش با استانداردی به نام DOT تقسیم ‌بندی می‌شوند.