0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
از دلایل روغن‌ ریزی موتور چه می دانید؟
مقاله

از دلایل روغن‌ ریزی موتور چه می دانید؟

توجه کردن و بررسی قسمت‌های مختلف خودرو یکی از نکات مهم برای تشخیص خرابی‌های خودرو می‌باشد. یکی از مواردی که در خودرو ممکن است اتفاق بیفتد و هر راننده‌ای با آن آشناست روغن‌ریزی موتور می‌باشد، در این زمان باید علت‌یابی شده و مشکل رل برطرف کرد. در این مطلب روغن‌ ریزی موتور را بیان می‌کنیم تا در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی اقدام به تشخیص و رفع آن کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

علت روغن‌ریزی موتور خودرو

دلیل استفاده کردن روغن در ماشین روانکاری قسمت‌های مختلف موتور و سیلندر خودرو می‌باشد، روغن موتور موارد زیر را روانکاوی می‌کند:

  • پیستون و سیلندر
  • سوپاپ
  • میل بادامک
  • چرخ‌دنده‌های گیربکس
  • فنر سوپاپ

و غیره…

از روغن فقط جهت روانکاوی قسمت‌های مختلف خودرو استفاده نمی‌شود، زیرا کارهای دیگری چون خنک کردن سیستم موتور خودرو را بر عهده دارد. حتماً از روغن موتور به‌اندازه کافی در خودرو به کار برود، زیرا به خوبی قسمت‌های مختلف موتور را روانکاوی کرده و خنک کاری می‌کند. روغن موتور خودرو باعث کم شدن اصطکاک قطعه‌های مختلف و متحرک موتور و کم شدن سایش قطعه‌های موتور می‌شود. همچنین روغن موتور موجب می‌شود قطعه‌های داخلی موتور از دوده و ترکیب‌های به وجود آمده از تجزیه شدن روغن و رسوبات میان قطعات پاک شود. روغن موتور به آب‌بندی میان سیلندر و پیستون کمک کرده و مانع خوردگی قسمت‌های مختلف موتور خودرو می‌شود.

یکی از عواملی که باعث کم شدن روغن در موتور خودرو می‌شود، از کیفیت نوع روغن مصرفی می‌باشد. در زمان کار کردن موتور خودرو روغن با شدن فشار زیاد در مسیر حرکت کرده و در طول مسیر اگر حفره و سوراخی باشد موجب ریزش روغن می‌شود. هنگامی‌که متوجه شدید خودرو دارای روغن‌ ریزی شده حتماً مشکل را شناسایی و علت روغن‌ ریزی را رفع کنید. اگر در خودروهایی که هیدرولیک هستند دلیل روغن‌ ریزی مشخص نشود در موتور آتش‌سوزی به وجود می‌آورد.

روغن‌ ریزی در خودرو بیشترین جایی که دیده می‌شود در قسمت بالا و پایین موتور می‌باشد، روغن‌ ریزی از هر قسمت دلایل خود را دارد. اگر نشتی از بالای موتور باشد دلیلش سر سیلندر است که به دلیل آسیب دیدن سر سیلندر و واشر سر سیلندر می‌باشد. یکی دیگر از دلایل این اتفاق درست بسته نشدن پیچ‌ها می‌باشد، البته این اتفاق بسیار نادر است. نشت روغن از قطعات مختلف مانند لوله انتقال، مخزن و واشرها باشد، حتماً به نوع روغن مصرفی توجه کرده تا مطمئن شوید قطعه را باید تعمیر یا تعویض کنید.

انواع روغن‌ریزی موتور خودرو

1. بیرون ریختن روغن موتور

  • این روغن‌ ریزی ممکن است از کاسه‌نمدهایی که در دو سر میل‌لنگ و کانال‌های میل‌لنگ باشد.
  • سویچ فشار روغن موجود در فیلتر روغن دچار آسیب شده باشد.
  • خرابی در واشر درب سوپاپ و کارتل
  • خرابی در پایه فیلتر روغن
  • آسیب در پوسته فیلتر روغن، این اتفاق به خاطر تعویض نکردن به موقع فیلتر روغن به وجود می‌آید.
  • موتور خودروهایی چون پارس و سمند و پژو 405 بیشتر روغن‌ ریزی در واشر و درب سوپاپ و کاسه‌نمدی که در قسمت کاسه‌نمد عقب قرار دارد اتفاق می‌افتد.
  • در خودرویی مانند پراید این نشتی بیشتر به دلیل کاسه‌نمد که در عقب میل‌لنگ قرار دارد و لاستیک‌های هلالی کارتل می‌باشد.

2. روغن‌ ریزی از هیدرولیک و فرمان

  • یکی از دلایل روغن‌ ریزی موتور خودرو فشنگی هیدرولیک می‌باشد که این قطعه در راه لوله فشارقوی هیدرولیک قرار گرفته است.
  • نشت روغن از بخش پینیون فرمان ماشین
  • روغن‌ ریزی در قطعه مخزن روغن هیدرولیک
  • در مدل‌های خودرو‌های 206 که مدل قبل از 86 هستند، به خاطر پوسیده شدن شیلنگ فشارقوی هیدرولیک و قرار گرفتن در حرارت بالا امکان آتش‌سوزی در موتور ایجاد می‌کند.

3. روغن‌ ریزی از سیستم ترمز

  1. نشت روغن از قسمت اصلی ترمز
  2. نشت از مخزن سیلندر ترمز در چرخ عقب

بخوانید: انواع روغن ترمز

شیوه‌های آسان برای تشخیص روغن‌ ریزی موتور در خودرو

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان روغن‌ ریزی را دید بعد از چندین ساعت ایستادن خودرو است، اول صبح بهترین زمان برای مشاهده روغن‌ ریزی می‌باشد. وقتی خودرو را به کارواش می‌برید از مسئولین شستشو بخواهید وقتی اقدام به شستن موتور می‌کنند آب را به داخل شمع یا دینام نکنند. بعد خودرو را 100 الی 200 کیلومتر حرکت داده و در صورت روغن‌ ریزی در اینجا به خوبی مشاهده می‌شود.

بیشتر روغن‌ ریزی‌های موتور خودرو پس از شستن کاملاً نمایان می‌شود، شما به‌آسانی نشت را تشخیص داده و قطعه خراب مربوطه را تعویض می‌کنید. در صورتی که خودرو بیشتر از 80 کیلومتر کارکرد داشته باشد، حتماً مخزنی که روغن هیدرولیک را ذخیره می‌کند را چک نمایید. وقتی خودرو روغن‌ ریزی دارد بیشترین درصد از مخزن و پینیون فرمان خودرو و فشنگی و شیلنگ فشارقوی هیدرولیک باشد.

در زمانی نشتی دقت کنید این روغن‌ ریزی در چه سمتی از خودرو است، چپ یا راست به دلیل اینکه هر قسمت شرایط خاص خود را دارد. در برخی موارد برای درست کردن این آسیب تعویض کاسه‌نمد پلوس و میل‌لنگ کافی است. وقتی واشر درب سوپاپ به دلیل گرما و فشار زیاد پس از گذراندن 40 هزار کیلومتر آسیب ببیند، باعث می‌شود روغن از قسمت بالای موتور به‌طرف پایین نشت می‌کند. برخی اوقات این نشتی ممکن است به دلیل واشر در کارتل خودرو باشد، می‌توانید برای مشاهده کردن روغن‌ ریزی سینی خودرو را باز کنید.

آسیب‌های احتمالی از روغن‌ریزی موتور

اگر دیدید روغن موتور خودرو دارای نشتی شده است و از خودرو روغن می‌ریزد، خودرو را به تعمیرگاه ببرید و در غیر خودرو دچار مشکلاتی می‌شود. از جمله مواردی که موجب آسیب می‌شود عبارت‌اند از:

  1. آسیب دیدن سوپاپ و فنر سوپاپ
  2. آسیب و خرابی یاتاقان و خرابی میل‌لنگ
  3. چسبیدن پیستون به سیلندر
  4. سوختن موتور

موارد گفته شده به راحتی می‌تواند خودرو را دچار تلاطم کرده و موتور را نابود کند.

راه‌های رفع مشکل بیرون ریختن روغن موتور

همان‌طور که گفته شد اولین نکته برای برطرف کردن روغن‌ ریزی تشخیص جایی است که روغن از آن نشت می‌کند. تشخیص این کار به راحتی نیست و برای این کار باید مراحل زیر انجام شود:

  • لکه‌های چربی که در زیر خودرو دیده می‌شود محدوده روغن‌ ریزی را مشخص می‌کند.
  • با انجام شستشوی خودرو توسط کارواش و شستن همه قطعات بخش‌های روغن‌ ریزی کاملاً تمیز شود، محفظه موتور را هم می‌توانید کاملاً موتورشویی کنید.
  • 2 الی 3 روز در مسافت 300 کیلومتری خودرو را حرکت دهید.
  • در اینجا به راحتی روغن‌ ریزی را در هر قطعه‌ای باشد تشخیص می‌دهید و به راحتی قطعه را پیدا می‌کنید.
  • با توجه به نوع روغن‌ ریزی و قطعه آسیب دیده برطرف کردن آن هم فرق می‌کند، با عوض کردن کاسه‌نمد و سنسورها را با نوار تفلون آب‌بندی کردن مشکل برطرف می‌شود. اگر در بدنه شکستگی ایجاد شده باشد به وسیله جوش دادن و چسب زدن روغن‌ ریزی تمام می‌شود. در صورت خراب بودن پیچ‌ها آن‌ها را تعمیر و یا تعویض کنید تا از روغن‌ ریزی خودرو جلوگیری شود و آسیب جدی وارد نشود.

علت روغن‌ ریزی موتور خودرو پس از تعویض روغن چیست؟

یکی از دلایلی که بعد از تعویض روغن باعث نشتی می‌شود، کثیف شدن سینی موتور به وسیله روغن‌های قبل است. برخی از تعویض‌روغنی‌ها این قسمت را تمیز نمی‌کنند و شما شاهد نشتی در چندین روز هستید. وقتی پیچ کارتل روغن شل باشد و یا اینکه هرز و گشاد باشد موجب نشتی روغن در خودرو می‌شود. پیچ کارتل در برخی خودروها در زیر سینی موتور قرار دارد و به درستی باز و بسته نمی‌شود و به همین علت از ساکشن برای این تعویض استفاده می‌شود.

وقتی گیج روغن به وسیله لوله دستگاه ساکشن به کارتر وارد می‌شود و روغن از درون کارتر کشیده می‌شود. وقتی لوله دستگاه ساکشن را بیرون می‌آورند مقداری روغن که درون لوله مانده بر روی سینی موتور ریخته می‌شود. روغن ریخته شده در سینی موتور پس از 24 الی 72 ساعت به‌مرور از روی سینی ریخته و یکی از دلایل نشتی در کف ماشین می‌شود. در این حالت شما با خالی کردن سینی موتور از روغن‌های مانده از این نشتی جلوگیری می‌کنید. در خودروهایی مانند پیکان و پراید و… برای تعویض روغن پیچ کارتر را باز می‌کنند و یکی از دلایل نشتی روغن در موتور می‌باشد و برای حل شدن این مشکل حتماً خودرو را به تعویض‌روغنی برده تا مشکل را بررسی و برطرف کنند.

در زمان بد بسته شدن فیلتر روغن تازه نشت روغن صورت می‌گیرد، پس از تعویض روغن حتماً دلایل نشتی را بررسی و آن را رفع کنید؛ زیرا در صورت توجه نکردن موجب کم شدن حجم روغن موتور شده و ضررهایی به خودرو وارد می‌شود.

نکته پایانی

یکی از موارد مهم در روغن‌ ریزی موتور خودرو شناسایی نوع روغن مصرفی در خودرو و شناختن مکان نشتی می‌باشد. بلافاصله پس از شناسایی برای از بین بردن این آسیب به تعمیرکار مراجعه کنید و هرگز از این اتفاق چشم‌پوشی نکنید؛ زیرا خطرات زیان باری چون آتش‌سوزی خودرو در پیش دارد.

بخوانید: استاندارد و سطح کیفیت روغن موتور