0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
شیری شدن درب روغن موتور
روغن موتور, مقاله

شیری شدن درب روغن موتور

در مواردی ممکن است شاهد پدید امدن مایع ای سفید یا شیری رنگ بر روی درب روغن موتور خود شوید. این اتفاق ممکن است به 3 دلیل عمده برای خودروی شما اتفاق بیوفتد که در ادامه به توضیح این 3 مورد خواهیم پرداخت.

اما بیاییم قبل از مراجعه به این سه دلیل، نگاهی کوتاه به موتور و الزام روغن موتور بپردازیم که ارتباط مستقیم با سفیدی درب روغن موتور دارد. با رویتا خودرو همراه باشید.

موتور و روغن موتور خودرو

موتور خودرو به مجموعه ­ای از قطعات فلزی و مکانیکی اطلاق می­شود که در ارتباط با هم به حرکت خودرو کمک می­کنند؛ این ارتباط دائمی میان قطعات فلزی باعث بروز نیروی اصطکاک و سایش قطعات خواهد شد که آسیب شدیدی را به بخش‌های مختلف فنی وارد می­کند و عمر موتور خودرو کاهش خواهد یافت.

طراحان خودرو به منظور رفع مشکل اصطکاک میان قطعات موتور، مجموعه‌ای به نام سیستم روغن­‌رسانی را تولید کرده ­اند که شامل اویل ‌پمپ (پمپ روغن)، فیلتر روغن و مجاری متعدد درون پیشرانه است. با روشن شدن موتور خودرو و فعال شدن پیشرانه، توربین ‌پمپ روغن نیز به چرخش درمی­آید و روغن موتور از ظرف روغن (کارتر) به سمت قطعات جاری می­شود تا لایه بسیار نازکی از روغن در بین قطعات تشکیل شود و اصطکاک قطعات با یکدیگر تا حد بسیار زیادی از بین رود تا اثری از سایش و خوردگی سریع بخش‌های متحرک پیشرانه مشاهده نشود.

از طرفی پیشرانه با انفجار‌های متوالی و پرشمار در درون محفظه سیلندر گرمای شدیدی ایجاد می­کند و دمای موتور افزایش قابل ملاحظه­ای خواهد داشت. افزایش بیش از اندازه دما موجب انبساط حجمی بی‌قاعده و دفرمه شدن قطعات حساس نظیر رینگ‌ پیستون، یاتاقان‌ها و… خواهد شد و ممکن است که موتور خودرو به طور کامل خراب شود؛ به منظور رفع چنین مشکلی از سیستم خنک ‌کننده موتور شامل رادیاتور، مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور) و پمپ آب (واتر پمپ) استفاده می­شود.

پمپ آب همزمان با روشن شدن موتور شروع به کار می­کند و موجب گردش مایع خنک‌ کننده یا همان آب رادیاتور درون منافذ ویژه می‌شود؛ بدین ترتیب گرمای موتور توسط آب موجود در منافذ بلوک سیلندر جذب شده و از طریق رادیاتور به بیرون دفع خواهد شد تا دمای موتور همواره در یک محدوده استاندارد (معمولا 80 تا 90 درجه) حفظ شود و به سلامت پیشرانه آسیبی وارد نشود. لازم به ذکر است که روغن موتور نیز در فرایند خنک‌ سازی پیشرانه تاثیر قابل توجهی دارد.

ماده شیری رنگ زیر درب روغن موتور چیست؟

اغلب افراد به هنگام بررسی ماهانه خودرو از یک خط کش مخصوص بازدید روغن موتور استفاده می­کنند تا بتوانند سطح روغن موتور را چک کنند و درپوش محفظه روغن تنها در زمان تعویض روغن باز می­شود که معمولا با توجه به نوع و مدل وسیله نقلیه بین 5 تا 10 هزار کیلومتر متغیر است. اما نکته قابل توجه روغن موتوری است که بالای درپوش محفظه جمع می­شود و حالتی شیری رنگ خواهد داشت که می­تواند نمایان­گر شرایطی ویژه در موتور خودرو باشد و یا بروز مشکلی در آن را گزارش دهد.

دلایل احتمالی شیری شدن درب روغن موتور

پیش از بررسی علل این اتفاق لازم است به خاطر داشته باشید که قبل از هر کاری درب روغن را تمیز کنید و فیلتر روغن را تعویض نمایید تا تکرار دوباره این اتفاق را بررسی نمایید. در صورت تکرار چنین اتفاقی لازم خواهد بود که از یک کارشناس مجرب کمک بگیرید و علت چنین مسئله ­ای را چاره جویی نمایید.

به یاد داشته باشید که در فصل زمستان ممکن است که با روشن شدن موتور خودرو و گرم شدن آن دیگر اثری از شیره روغن نماند که از نبود مشکل خاصی حکایت دارد.پ

بخوانید: علت سیاه شدن روغن موتور

اما لازم است که در مورد تکرار این اتفاق صحبت کنیم و با علل آن آشنا شویم تا از بروز خسارت جلوگیری نماییم.

  • این امر ایجاد رطوبت در موتور خودرو

اگر در منطقه­ ای سرد و مرطوب زندگی کنید احتمال ایجاد رطوبت در داخل موتور خودرو زیاد است. برای مثال اگر نگاهی به خروجی بنزین بیاندازید، متوجه بخار آب خواهید شد که با گرم شدن موتور، این رطوبت به بخار تبدیل می­شود و از موتور خارج خواهد شد. لازم به ذکر است که اگر خودرو به مدت زیادی استفاده نشود، این رطوبت تبدیل به مایع کف آلود شیری رنگ زیر درب موتور خواهد شد و اگر از خودروی خود استفاده کنید دیگر شاهد این مایع لجنی نخواهید بود.

  • عادت اشتباه نگهداری از خودرو

اگر هنگام تمیز کردن خودرو از آب پرفشار برای تمیز کردن موتور استفاده کنید، احتمال ایجاد روغن خامه­ای در روی درپوش روغن افزایش می­یابد. پاشیدن آب با فشار زیاد باعث ورود آب به اتصالات مختلف موتور خودرو می­شود و احتمال دارد که فیلتر هوا، سیستم فرمان خودرو و دیگر بخش­های خودرو نیز دچار آسیب شود. پیشنهاد مااین است که اگر می­خواهید موتوری سالم و تمیز داشته باشید، از اسپری آب کم فشار استفاده کنید.

  • سوختن واشر سر سیلندر

علت سوم که بسیار خطرناک و هزینه بر است، احتمال سوختن واشر سر سیلندر خودرو می­باشد. اگر مواردی که در بالا اشاره شد را رعایت کنید و مشکل همچنان برقرار باشد، مشکل جدی و خطرناک است که چیزی جز سوختن واشر سر سیلندر نمی­باشد. وظیفه واشر سر سیلندر اطمینان از عملکرد بهینه موتور و  مانع شدن از ورود روغن موتور و یا مایع خنک کننده رادیاتور به سر سیلندرها می­ باشد. با سوختن واشر سرسیلندر، مایع خنک کننده به محفظه احتراق یا محل عبور روغن موتور نشت خواهد کرد و به اصطلاح گفته می­شود که ماشین آب روغن قاطی کرده است و باعث ایجاد مایع لزج شیری رنگ در زیر درپوش موتور خواهد شد.

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

موتور را روشن کنید تا گرم شود و به دمای بهینه برسد. اگزوز را چک کنید و ببینید دود سفید رنگ بیرون می آید یا نه؟ حالا از چوب ژرفا سنج برای روغن موتور استفاده کنید. اگر ذرات رطوبت را روی چوب دیدید، به احتمال زیاد واشر سر سیلندر سوخته است و باید به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

چه زمانی موتور آب روغن قاطی می‌کند و چگونه می­توان از این مشکل پیشگیری کرد؟

هر دلیلی که منجر به خارج شدن آب یا روغن از مجاری مخصوص خود و نفوذ به کانال دیگری شود، باعث قاطی شدن آب و روغن خواهد شد. در این حالت روغن موتور به رنگ شیری (نسکافه‌ای) رنگ درآمده و یا لکه‌های روغن درون محفظه رادیاتور قابل مشاهده خواهند بود. شایع‌ترین علت این مسئله به سوختن واشر سرسیلندر باز می‌گردد؛ واشر سرسیلندر یک نوع آب‌ بند پلاستیکی – فلزی است که بین سرسیلندر و بلوک سیلندر قرار می‌گیرد تا از نفوذ آب و روغن به درون محفظه سیلندر یا مجاری دیگر پیشگیری به عمل آورد.

هرگاه این واشر در اثر حرارت زیاد و یا سایر عوامل مخرب دچار سوختگی، فرسودگی و یا خرابی شود، آب و روغن موتور می‌توانند به درون کانال‌های ویژه همدیگر نفوذ کرده و پدیده آب و روغن قاطی کردن موتور را به وجود بیاورند. همچنین در پیشرانه‌هایی که کانال‌های روغن و آب خارج از سرسیلندر در جوار یکدیگر قرار دارند نیز احتمال آب و روغن قاطی کردن موتور خودرو بدون آسیب دیدگی یا سوختن واشر سرسیلندر وجود خواهد داشت. پیشرانه 1800 سی سی پژو 405، پارس و سمند از جمله مواردی است که احتمال چنین رخداد در آن­ها بالاست که می‌تواند در اثر عدم آب‌بندی صحیح به درون مجرای آب و یا بالعکس نفوذ کند.

واضح است که اگر آب و روغن قاطی کردن ماشین ناشی از سوختن واشر سرسیلندر باشد، نیاز به انجام فرایند دمونتاژ سرسیلندر و تعویض آن خواهد بود که فرآیندی نسبتا پرهزینه و زمان‌بر است. از سوی دیگر با انجام برخی امور نظیر چک کردن دائمی سطح آب رادیاتور، استفاده همیشگی از ضدیخ در مایع خنک‌کننده، تعویض به موقع روغن موتور، انجام تست‌های دوره‌ای به منظور حصول اطمینان از صحت عملکرد رادیاتور و عدم گرفتگی شلنگ‌های آن و نیز مطمئن شدن از عملکرد صحیح فن خنک‌ کننده رادیاتور می‌توان از بروز پدیده آب و روغن قاطی کردن موتور خودرو تا حد امکان پیشگیری کرد.

چند نکته در مورد سوختن واشر سرسیلندر

آلودگی روغن با آب را می توان با توجه به تغییر ظاهر آن تشخیص داد، در این حالت روغن به رنگ شیری پدیدار می شود اما آلودگی روغن با گازوئیل و روغن های دیگر که معمولا باعث افزایش حجم روغن می­شود را نمی­توان به راحتی و از روی ظاهر تشخیص داد. در ترکیب روغن با آب به علت کارکرد طولانی و دمای بالا، ترکیبات روغن از بین رفته و فاسد می شود: برای مثال اگر مقداری روغن و آب را در یک ظرف بریزید، با هم مخلوط نمی شوند اما اگر مقداری روغن و آب در موتور خودرو با هم مخلوط شوند بعد از مدتی کارکرد، گرما باعث فساد روغن شده و هر دو با هم ترکیب می شوند و ماده ای شیری رنگ به وجود می آورند. از عوامل موثر در این پدیده خرابی واشر سر سیلندر به علت گرم شدن شدید موتور و یا استفاده از مواد روغنی و ضدیخ های نامناسب که اثر خورندگی دارند و باعث راه پیدا کردن آب و روغن به هم می شوند، اشاره کرد که منجر به باز شدن کل موتور، تعویض قطعه خراب و شستشوی کامل موتور خواهد شد.

با توجه به موارد گفته شده، در صورت مشاهده حالت شیری رنگ موتور را خاموش کنید و علت را جستجو نمایید. اگر نیاز به اقدامات فنی بود، آنها را انجام دهید تا مشکل برطرف شود و در صورت لزوم به متخصص مراجعه کنید.

در انتها دیدن فرمایید