0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
ریپ زدن خودرو و دلایل آن
مقاله

ریپ زدن خودرو و دلایل آن

ریپ زدن خودرو به دلایل متفاوتی رخ می دهد و به هر ترتیب نمود ظاهری آن با روشن و خاموش شدن خودرو، مشخص خواهد شد. در صورتی که خودروی شما پت پت کرده و یا می بینید که سیستم احتراق آن خفه می کند، باید به ریپ زدن آن مشکوک باشید. گاهی اوقات خودرو در سربالایی یا در زمان تعویض دنده، به این حالت دچار می شود، اما در صورتی که وضعیت پیچیده تر باشد، بدون این که در سربالایی قرار داشته و یا دنده ای تعویض کنید، خودروی شما ریپ خواهد زد.

در ادامه با رویتا خودرو همراه باشید تا ببینیم دلایل ریپ زدن خودرو کدامند.

دلایل ریپ زدن خودرو

دلایل ریپ زدن خودرو شامل موارد زیر هستند:

ایراد در شمع ها

در صورتی که پلاتین شمع ها سوخته و از بین رفته باشد، حین حرکت در سربالایی ریپ زدن خود را احساس خواهید کرد. توجه داشته باشید که اگر پلاتین شمع ها نسوخته، اما به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، باز همین ریپ زدن اتفاق می افتد.

مطالعه کنید: علائم خرابی شمع خودرو چیست؟ 

ایراد در دلکوها

در صورتی که دلکوها کثیف بوده یا در جای خود به درستی قرار نگرفته باشند، ممکن است ریپ زدن را تجربه نمایید. در این شرایط احتمالا با تمیز کردن دلکوها و جایگذاری دوباره آن ها، این مشکل برطرف خواهد شد.

گرفتگی وایرها

یکی از ساده ترین دلایلی که به ریپ زدن ماشین حین حرکت به ویژه حرکت در سربالایی و حین تعویض دنده منجر خواهد شد، گرفتگی و کثیفی وایرها است. در این شرایط نیز نیاز است که وایرها تمیز شده و مجدد در جای خود قرار بگیرند. در صورتی که ریپ زدن تنها به این دلیل باشد، با تمیز کردن وایرها، مشکل برطرف خواهد شد.

کثیف بودن محفظه احتراق

از آن جایی که ریپ زدن به طور مستقیم به سیستم احتراق مربوط است، در شرایطی که محفظه احتراق کثیف باشد، باید انتظار ریپ زدن را نیز داشته باشید. در این شرایط ترکیب اکسیژن و بنزین به درستی انجام نشده و احتراق ناقص صورت می گیرد و آلودگی آن موجب ریپ زدن ماشین خواهد شد. از این روی در چنین گامی باید محفظه احتراق پاکسازی شده و به طور کامل تمیز شود. به این ترتیب خودرو احتراق بهتری خواهد داشت و با رسیدن به نقطه احتراق کامل و سالم، ریپ زدن متوقف می شود. البته در صورتی که عامل دیگری نیز با آن همراه باشد، لازم است که تمام عوامل برطرف گردند.

اشکال در مسیر بنزین رسانی

اشکال در مسیر بنزین رسانی موجب ایراد در عمل احتراق خواهد شد و مجدد ریپ زدن را تجربه می کنید. به هر شکل که ایراد در مسیر بنزین رسانی صورت بگیرد و یا این که میزان بنزین در باک محدود باشد، این اتفاق رخ می دهد. احتمالا اگر تا به حال با سطح بنزین پایین رانندگی کرده باشید، این حالت را تجربه کرده و شکل ریپ زدن را احساس کرده اید.

ایراد در سیستم خنک کننده از دلایل ریپ زدن خودرو

ایراد در سیستم خنک کننده، باعث می شود که دمای موتور بالا رفته و عملکرد آن به شکل روتین و عادی صورت نگیرد. در این صورت موتور که دمای بالایی را اکنون در محیط خود دارد، به طور ناگهانی خاموش شده و بدون فوت وقت روشن می شود. این درست همان چیزی است که موجب ریپ زدن خودرو خواهد شد و دقیقا همان حالتی است که ریپ زدن را شکل می دهد. از این روی در صورتی که ایراد در سیستم خنک کننده به داغ شدن موتور و بالا رفتن دمای آن منجر شود، باید انتظار اتفاق افتادن آن را داشته باشیم.

کثیف بودن و گرفتگی انژکتورها

کثیف بودن و گرفتگی انژکتورها موجب ناقص بودن سیستم احتراق شده و به ریپ زدن خودرو دامن می زند. در هر شرایطی که انژکتورها کثیف شده و گرفتگی زیادی داشته باشند، عمل احتراق مختل شده و موتور ریپ خواهد زد. لازم است که به صورت دوره ای نسبت به تمیز کردن انژکتورها اقدام کرده و از چنین اتفاقی پیشگیری به عمل آورید.

بخوانید: تاثیر شوینده های انژکتوری در خودرو

تنظیم نبودن موتور از دلایل ریپ زدن خودرو

یکی از عوامل این که موتور ریپ می زند، تنظیم نبودن موتور است. جالب است که شما می توانید به راحتی با تنظیم موتور از چنین چیزی پیشگیری به عمل بیاورید.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن نکات فوق، پیشگیری از ریپ زدن خودرو، می تواند به سادگی با سرویس های به موقع خودرو انجام شود. تعویض به موقع شمع، تنظیم موتور، شستشوی انژکتور و … از رفتارهایی است که می توان به وسیله آن ها، از چنین اختلالی در عملکرد خودرو جلوگیری به عمل آورد.

بخوانید: ریپ زدن خودرو در حالت گاز دادن و شتاب گیری