0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
دلایل کم کردن روغن موتور خودرو
مقاله

دلایل کم کردن روغن موتور خودرو

چرا موتور خودرو روغن کم میکند؟ با رویتا خودرو ( ارائه دهنده محصولات زادو ) همراه باشید > یکی از موارد ترسناک که صاحبان خودرو ممکن است با آن مواجه شوند کاهش روغن در موتور خودرو است.

آیا موتور خودرو شما روغن کم می کند ؟

آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که چرا موتور خودرو روغن کم می کند؟

کاهش روغن موتور ممکن است از دید صاحبان آن نشان دهنده مشکل اساسی در موتور خودرو و یا کیفیت پایین روغن موتور باشد ، حال آنکه از نگاه مهندسان مکانیک خودرو کاهش سطح روغن با توجه به شرایط مختلف رانندگی و حرارت موتور علت های متفاوتی می تواند داشته باشد که به بیان آن ها می پردازیم.

نوع طراحی موتور

با توجه به آغشته بودن جداره سیلندر به روغن برای ایجاد فیلم روغن و کاهش اصطکاک و همچنین دمای بالا که موجب تبخیر روغن می گردد در برخی خودروها مقدار معینی کاهش سطح روغن طبیعی است که حتما توسط کارخانه سازنده در دفترچه راهنما ذکر می گردد.

کیفیت روغن موتور

یکی از مواردی که باعث کاهش روغن در موتور خودرو می گردد استفاده از روغن های تقلبی یا نا مرغوب می باشد. این روغن ها  به دلیل داشتن پارافین بیش از مقدار استاندارد و یا دمای تبخیر پایین ، بسیار زود تبخیر می شوند و ممکن است زیان مالی قابل توجهی را به صاحبان خودرو وارد نمایند.

بخوانید: انتخاب بهترین روغن موتور

عدم انتخاب صحیح گرانروی روغن موتور

انتخاب گرانروی روغن نیز باید با توجه به توصیه کارخانه سازنده خودرو صورت گیرد ، انتخاب روغن موتور با گرانروی پایین ممکن است سبب کاهش روغن موتور گردد.

همچنین انتخاب روغن با گرانروی بالا باعث عدم روانکاری مناسب موتور خودرو در زمان استارت و شروع حرکت خودرو می شود.

سبک رانندگی

شیوه و سبک رانندگی نیز در کاهش سطح روغن موتور تاثیر به سزایی دارد ، به طور کلی هر چه فشار بیشتری را به موتور خودرو وارد کنیم یا با دورهای بالا رانندگی کنیم روغن موتور تحت تنش های حرارتی زیادی قرار می گیرد که ممکن است باعث تبخیر روغن و کاهش آن در موتور خودرو گردد.

روغن سوزی خودرو

به سوختن همزمان روغن و بنزین در موتور خودرو روغن سوزی می گویند که موجب کاهش سطح روغن ، افت توان، و آسیب به موتور خودرو و همچنین افزایش آلایندگی در موتور خودرو می گردد.

یکی از عمده ترین نشانه های آن خروج دود آبی از اگزوز خودرو می باشد.

از اصلی ترین دلایل روغن سوزی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ضعیف شدن دیواره سیلندر و رینگ پیستون
  • قفل رینگ
  • خرابی واشر سرسیلندر
  • خرابی گیت سوپاپ

از دست ندهید: علت سیاه شده روغن موتور

نشت روغن

از دیگر دلایل کاهش سطح روغن، نشت یا خروج روغن از موتور خودرو می باشد . وجود لکه های روغن زیر موتور خودرو در زمانی که خودرو پارک است و یا روغنی بودن بدنه موتور از نشانه های آن می باشد.

لازم به ذکر است نشت روغن میتواند از کاسه نمد های میل لنگ یا واشر درب سوپاپ و …. نیز باشد.

تیونینگ یا تغییرات در موتور خودرو

ایجاد تغییرات در موتور اعم از نرم افزاری و سخت افزاری برای افزایش قدرت و توان خودرو به دلیل وارد شدن تنش های حرارتی بالا میتواند باعث کاهش سطح روغن موتور گردد.