0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
زمان تعویض روغن گیربکس
مقاله

زمان تعویض روغن گیربکس

گیربکس یکی از قطعات مهم در خودرو می‌باشد که باید به آن اهمیت داد، بررسی کردن و تعویض روغن گیربکس هم از مهم‌ترین کارهایی است که شما باید در زمان و به شکل درستی انجام دهید، در این مطلب اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهیم.

وظیفه روغن گیربکس

اینکه قسمت‌های مختلف خودرو روغن‌کاری شود یکی از ضرورت‌های لازم انجام کارهای فنی خودرو است، روغن گیربکس روان کننده بسیار خوب می‌باشد که قطعه‌های مختلف جعبه‌دنده و گیربکس را روانکاوی می‌کند. انجام واسکازین برای قطعه‌ای که ربط دهنده موتور و چرخ‌ها هستند یکی از کارهای اساسی می‌باشد. گیربکس کارش انتقال نیروی موتور به سمت چرخ‌ها است و چرخیدنش به گیربکس بستگی دارد. به همین دلیل باید به گیربکس اهمیت داد و آن را مرتب چک کرد و در زمان ضروری آن را تعمیر کنید. روغن‌کاری گیربکس در زمان مناسب موجب میشود:

  • گیربکس وقتی روان باشد موجب می‌شود بهترین عملکرد داشته باشد.
  • استفاده از روغن‌کاری گیربکس قطعه‌های داخلی دارای عمر مفید می‌شوند.
  • روغن‌کاری موجب کم شدن گرما در گیربکس شده و آسیبی به آن وارد نمی‌شود.
  • با روان شدن گیربکس به‌وسیله روغن سر و صدایی در آن ایجاد نمی‌شود و خودرو بهترین عملکرد را دارد.

خریدن روغن با کیفیت برای خودرو و تعویض به موقع آن یکی از کارهای مهمی است که باید انجام دهید. اگر شما گران‌ترین روغن هم در خودرو بریزید باز هم در زمان مشخص باید اقدام به تعویض آن کنید. در صورتی که به موقع این کار را انجام ندهید روغن خواص خود را از دست می‌دهد و به هیچ عنوان نمی‌تواند با از دست دادن خاصیت خود روان کنندگی را به خوبی انجام دهد.

مطالعه کنید: تقه زدن گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض روغن گیربکس

اینکه گیربکس دستی باشد یا اتوماتیک برای تعویض کردن روغن آن فرق نمی‌کند و هر دو باید در زمان موردنیاز اقدام به تعویض روغن آن شود. در ذیل تعویض روغن گیربکس را در هر کدام توضیح می‌دهیم:

تعویض روغن گیربکس دستی

روغن گیربکس در خودروهایی که گیربکس دستی دارند پس از گذشت زمان آلوده شده و باید تعویض شوند؛ اما روغن از لحاظ ظاهری تغییر نکرده و همان ظاهر را دارد، اما در حقیقت گذشت زمان آن را آلوده می‌کند. بعد از مدتی کارکرد خودرو ذرات بسیار کوچک فلزی که با چشم دیده نمی‌شوند وارد روغن گیربکس شده و باعث غلیظ‌ تر شدن روغن می‌شود. همین غلظت زیاد و آلوده شدن روان کنندگی در روغن را کم کرده و باعث میشود قطعات مختلف کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند. به همین دلایل گفته شده باید به روغن گیربکس اهمیت داد و آن را در زمان مشخص تعویض کرد تا خودرو دچار آسیب جدی نشود.

با توجه به نظرات کارشناسان باید روغن گیربکس را هر 50 الی 100 هزار کیلومتر تعویض شود. در خودروهایی که کارکردشان بیشتر باشد و رانندگی‌های سخت دارند این رقم به 25 هزار کیلومتر می‌رسد. برای رانندگانی که در کوهستان و در ترافیک‌های سنگین رانندگی می‌کنند در کمتر از 25 الی 100 هزار کیلومتر باید روغن گیربکس را تعویض کنند. کارهایی که با خودروهایی که زیاد دنده عوض می‌کنند باید حواسشان باشد که زمان عوض کردن روغن باید زودتر از بقیه خودروها انجام شود.

تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

حرارت زیادی در گیربکس‌های اتوماتیک ایجاد می‌شود و این حرارت بیشتر از گیربکس‌های دستی است. در صورتی که قطعات داخلی گیربکس فرسوده شوند تعویض روغن را جلو می‌اندازند، حتماً برای عملکرد خوب خودرو تعویض روغن را در زمان مناسب انجام دهید. برای خودروهایی با گیربکس اتوماتیک تعویض روغن طبق نظر کارشناسان باید هر 100 الی 150 هزار کیلومتر انجام شود. این نکته هم اضافه کنیم که در صورت عوض کردن روغن گیربکس در زمان زودتر از موعد هیچ اشکالی ندارد حتی بهترین کار را انجام می‌دهید.

محصولات مرتبط به گیربکس: نانو سرامیک زادو

نشانه‌های تعویض روغن گیربکس

هرگونه نشانه‌هایی در خودرو بهترین نشانه‌ها برای خوب کار کردن و یا خوب عمل نکردن خودرو است. در خودرو علائمی هستند که به شما هشدار می‌دهند که روغن خودرو باید تعویض شود. شما هر روغنی که خریداری کنید بر روی جعبه زمان عوض کردنش هم نوشته شده است. حتماً روی قوطی روغن گیربکس نگاه کنید تا در جریان عوض کردن روغن در زمان مناسب آن باشید، دقت کردن به اطلاعات روی قوطی به شما این امکان را می‌دهد که در زمان مناسب روغن را تعویض کنید. زمان‌هایی هستند که شما زودتر از زمان مشخص شده باید روغن گیربکس را عوض کنید. در زیر نشانه‌های تعویض روغن را توضیح می‌دهیم:

  • در صورتی که دنده شما به خوبی عوض نشود حتماً به روغن گیربکس خودرو نگاهی بیاندازید.
  • یکی دیگر از نشانه‌های تعویض روغن گیربکس در رفتن دنده می‌باشد.
  • در صورت حرکت نکردن خودرو در زمان روشن نشدن و شنیدن صداهای قرچ و قروچ نشان دهنده از بین رفتن کیفیت روغن گیربکس می‌باشد که باید آن را تعویض کرد.

بخوانید: علائم خرابی توربین گیربکس اتومات

نحوه بررسی کردن سطح روغن گیربکس

جهت دانستن زمان تعویض روغن گیربکس به غیر از نشانه‌های گفته شده موارد دیگری نیز هستند، با انجام یک آزمایش ساده می‌توانید اندازه روغن را بررسی کنید. به موارد زیر توجه کنید:

  • موتور خودرو را روشن کرده و لحظاتی منتظر باشید.
  • بیرون آوردن گیج روغن گیربکس.
  • پاک کردن گیج به‌وسیله دستمال.
  • در اینجا گیج را در جای خود قرار داده و دوباره بیرون بیاورید.
  • خط روغن موجود بر روی گیج را نگاه کنید تا متوجه شوید روغن کم شده است یا خیر.
  • در صورتی که سطح روغن پایین‌تر از حد موردنیاز باشد به روغن باید اضافه شود.

با چک کردن میزان سطح روغن گیربکس از به وجود آمدن آسیب‌های احتمالی در عوض کردن دنده جلوگیری می‌کنید. با کم شدن کیفیت روغن گیربکس حتماً آن را تعویض کنید، این کار را زمانی انجام دهید که رنگ روغن قهوه‌ای یا تیره شده باشد. در صورت متمایل شدن روغن به سمت قرمزی نشان دهنده از بین رفتن کیفیت آن می‌باشد، در این هنگام به شما نشان می‌دهد که زمان تعویض آن رسیده است.

بررسی سطح روغن در گیربکس دستی

در کارخانه‌های خودروسازی میله برای شناسایی سطح روغن گیربکس در نظر گرفته شده، البته در همه خودروها این چنین نیست. در صورتی که خودرو شما این میله نشان‌گر را نداشته باشد با مراجعه به مکانیک وضعیت روغن گیربکس خودرو را بررسی کنید.

سنجش سطح روغن در گیربکس اتوماتیک

در این خودروها میله‌هایی با نام دیپ استیک قرار دارند که حتماً باید آن را بشناسید تا با موارد دیگر خودرو اشتباه گرفته نشود. برای مشخص کردن روغن گیربکس میله را در زمان روشن بودن خودرو بیرون بیاورید و در این زمان دنده باید در حالت پارک باشد. اگر اطلاعی در این مورد ندارید خودرو به پیش مکانیک ببرید تا وضعیت روغن را چک کنید.

بخوانید: تفاوت انواع گیربکس

عوارض عدم تعویض روغن گیربکس

  • نقص در چرخ‌دنده و یاتاقان در صورت عوض نکردن روغن‌گیربکس.
  • دور موتور بیشتر می‌شود و خودرو شروع به لرزیدن می‌کند.
  • دنده‌ها به راحتی عوض نمی‌شود
  • در خودروهای اتوماتیک تغیر زیاد و دنده به دنده شدن صورت می‌گیرد.
  • وقتی از خودرو سر و صدا ایجاد می‌شود و این صدا در زمان خلاصی خودرو می‌باشد.
  • وقتی روغن گیربکس دمای زیاد دارد و بوی سوختگی ایجاد می‌کند.

موارد گفته شده عمر مفید سیستم انتقال در خودرو را کمتر می‌کند، شما باید به زمان تعویض روغن‌گیربکس حساس شوید.

مدل خودرو کیفیت قطعات

با توجه به نوع خودرو و کیفیت قطعه‌های قسمت داخلی گیربکس عمر مفید روغن گیربکس فرق می‌کند. خودروهایی که مدل بالایی دارند زمان تعویض روغن گیربکس بیشتر است و روغن عملکرد مناسب‌تری دارد.

نتیجه‌گیری

در زمان تعویض روغن گیربکس حتماً به مکانیک مراجعه کنید به دلیل اینکه تعویض روغن خودرو نیاز به تجربه دارد. وقتی شما بخش‌های مختلف خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهید کارکرد خودرو بهتر می‌شود و در صورت نیاز با کمترین هزینه مشکلات را برطرف می‌کنید. حتماً در زمان‌های مختلف گیربکس را چک کنید تا در صورت نیاز روغن گیربکس تعویض شود.