0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نحوه و زمان تعویض واشر سر سیلندر
مقاله

نحوه و زمان تعویض واشر سر سیلندر

در خودرو قطعاتی قرار دارند که اهمیتی زیادی دارند که در صورت صدمه دیدن در کارکرد خودرو خلل ایجاد می‌کنند. واشر سرسیلندر یکی از قطعات مهم و اساسی در خودرو هست که در صورت آسیب صدمات جدی به خودرو وارد می‌کند. اگر این قطعه دچار آسیب شود حتماً باید اقدام به تعویض آن کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه و زمان تعویض واشر سر سیلندر آشنا کنیم تا در صورت ایجاد نقص بدانید چه اقدامی باید انجام شود.

قبل از اینکه به سراغ زمان و نحوه تعویض واشر سر سیلندر برویم، در ابتدا نگاهی به وظیفه واشر سر سیلندر می اندازیم.

وظیفه واشر سر سیلندر

قطعه‌ای مهم در موتور خودرو که نقش هماهنگی و یکپارچگی محیط بین سر سیلندر و سیلندر دارد. واشر سر سیلندر از خارج شدن گاز از درون محفظه احتراق جلوگیری کرده و مانع نشتی آب از داخل کانال آب و روغن می‌شود. این قطعه بین بلوک موتور خودرو و سر سیلندر قرار گرفته که از جنس فولاد است که این قطعه در موتورهای قدیمی جنس گرافیتی و کامپوزیت آزبست دارد. واشر سر سیلندر وظیفه آب‌بندی سیلندر و هدایت مایعات و نگهداری آن‌ها را بر عهده دارد. در اینجا این وظایف را بیان می‌کنیم:

آب‌بندی سیلندر

در زمان کار کردن موتور خودرو فشار سر سیلندر در خودروهایی که موتور دیزلی دارند 700 پی اس ‌ای و در خودرو با موتور دیزلی 2000 پی اس ‌ای است. جهت خوب کار کردن سیلندر واشر سر سیلندر در فاصله بین موتور و سر سیلندر قرار گرفته و در مقابل چنین فشاری عملکرد خود را بهینه انجام می‌دهد.

هدایت مایعات

واشر سر سیلندر راه‌هایی دارد که مایع خنک کننده را در مسیر سر سیلندر و بلوک موتور را به گردش در می‌آورد.

حفظ و نگهداری مایعات

در موتور خودرو مایع خنک کننده و روغن موتور به هیچ عنوان نباید با هم برخوردی داشته باشند. با توجه به اینکه در این دو مایع در فاصله کمی از هم قرار دارند باید برای ترکیب نشدن آن‌ها از واشر سر سیلندر استفاده کرد. واشر سر سیلندر مانع ترکیب شدن مایع خنک کننده و روغن موتور می‌شود و همچنین اجازه نمی‌دهد گازهای احتراق به طرف مایع خنک کننده و روغن موتور برود.

ویژگی واشر سر سیلندر خوب

  1. این قطعه به دلیل قرار گرفتن در برابر حرارت زیاد از پنبه نسوز و فولاد و مس تولید می‌کنند که مقاومت بالایی داشته باشد.
  2. واشر سر سیلندر باید از جنسی ساخته شود که مقاومت زیادی در مقابل فشار داشته باشد به همین دلیل در خودروهای جدید از فولاد با چندین لایه تولید می‌شود.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

  • کم شدن آب رادیاتور
  • مسدود شدن مجراهای آب در موتور خودرو
  • وقتی پروانه دچار نقص باشد یا رسوب گرفته است آب رادیاتور خنک نمی‌شود.
  • ترموستات دچار نقص فنی می‌شود.
  • واتر پمپ دچار نقص شده و گردش آب در موتور دچار اختلال می‌شود.
  • شلنگ ورودی و خروجی رادیاتور دچار پیچ خوردگی می‌شود
  • وقتی در ترافیک طولانی رانندگی می‌کنید

مطالعه کنید: دلایل سوختن واشر سر سیلندر

زمان تعویض واشر سر سیلندر

به دلیل اینکه واشر سر سیلندر با حرارت بالایی در تماس است و همچنین در مجاورت قرار گرفتن آب سرد و گرم دچار فرسودگی می‌شود. در اینجا علائمی چون کم شدن آب در رادیاتور و رفتن آب به داخل احتراق خودرو و شنیدن صدا از موتور و مشاهده تغییر رنگ در شمع خودرو و همچنین خاموش شدن خودرو در زمان روشن شدن موتور را مشاهده می‌کنید.اگر که به چنین علائمی برخوردید نشان دهنده خراب شدن واشر سر سیلندر است و زمان زیادی از کارکرد آن می‌گذرد و باید تعویض شود.

به دلیل اهمیت زیادی که این قطعه دارد در صورت تعویض نکردن آن در زمان خرابی به قسمت‌های دیگر خودرو لطمه وارد می‌شود. واشر سر سیلندر به عنوان قلب خودرو محسوب می‌شود و با خراب شدنش نفس‌های آخر خود را می‌کشد و سریع باید به تعمیرگاه برده شود. همان‌طور که گفته شد به دلیل اهمیتی که این قطعه دارد و مصرفی بودنش باید در زمان‌های مشخص اقدام به تعویض آن کنید. با توجه به مسافتی که خودرو طی کرده می‌توانید مشخص کنید زمان تعویض واشر سر سیلندر فرا رسیده است. البته این را هم بگوییم این میزان در تمامی خودروها یکسان نیست و برای اطمینان بیشتر باید آن را برای چک کردن به تعمیرگاه ببرید. وقتی سیلندر را سر موقع تعویض کنید مانع لطمه وارد شدن به قسمت‌های مختلف خودرو چون رینگ و پیستون‌ها و پولک‌های آبی و خود سیلندرمی شوید.

برای تعویض واشر سر سیلندر باید موارد زیر را رعایت کنید

  • خودرو باید سرد باشد.
  • ابزارآلات مورد نیاز داشته باشید.
  • باز کردن بست بطری و سینی باطری.
  • در زمان تعویض باید فیلتر هوا باز باشد.
  • منیفولید هوا را باز کنید و آن را کنار بگذارید در اینجا نیاز به بیرون آوردن کامل آن نیست.
  • میل سوپاپ را باز کنید.
  • شلنگ ترموستات و شلنگ بخاری را باز کنید.
  • وایر را از روی شمع آزاد و کوئل دوبل را باز کنید.
  • در این مرحله تسمه تایم را باز کنید.
  • برای باز کردن پیچ گلویی اگزوز از روغن ترمز استفاده کنید.
  • با قرار دادن پیچ کارتر موتور را کنترل کنید.
  • با کمک دیگران سرسیلندر را برداشته و اگر احتیاج به تراشکاری دارد آن را لخت کنید.
  • بعد از تراشیدن سر سیلندر آن را در جای خود گذاشته و دوباره قطعات را در سر جای خود قرار دهید.

علائم خرابی واشر سر سیلندر

  1. یکی از نشانه‌های خرابی واشر سر سیلندر بد کار کردن آن می‌باشد، وقتی رینگی که در اطراف سر سیلندر قرار دارد خراب شود در اینجا واشر سر سیلندر عملکرد درستی ندارد. وقتی سیلندر توانایی ایجاد فشار زیاد را ندارد نمی‌تواند کارکرد خوبی داشته باشد، وجود نشتی نشان دهنده خرابی دو سیلندری است که در مجاور هم قرار دارند. وجود چنین مشکلی بیشتر در سیلندر کامپوزیتی رخ می‌دهد اما در سر سیلندرهای مسی و فولادی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.
  2. نشت کردن مایعات خارجی: به راحتی این نشتی قابل روئیت می‌باشد در چنین شرایطی روغن و آب موتور کم شده و به راحتی بر روی موتور دیدن نشتی آب و روغن قابل دیدن است. یکی از دلایلی که نشتی از قسمت‌های بالاتری رخ می‌دهد به دلیل سوختن واشر سر سیلندر می‌باشد.
  3. نشتی داخلی: تشخیص نشتی داخلی سخت است و بیشتر اوقات دقیق نمی‌توان جایگاهش را مشخص کرد. ما به راحتی نمی‌توانیم ببینیم درون موتور چه مشکلی به وجود آمده و نشتی را نمی‌توان دقیق پیدا کرد.
  4. وقتی روغن موتور وارد راه‌های مایع خنک کننده می‌شود مایعی مثل سس مایونز و رنگ قهوه‌ای بر روی درب رادیاتور همان مخزن ذخیره آب رادیاتور مشاهده می‌کنید.
  5. وارد شدن مایع خنک کننده در راه روغن مایع قهوه‌ای روشن بر روی سوپاپ همان درب موتور می‌بینید.
  6. وارد شدن گاز سیلندر به سیستم خنک کننده در آب رادیاتور حباب ایجاد کرده و باعث داغ شدن موتور می‌شود. در صورت مشاهده حباب در مایع خنک کننده علامت سوختن واشر سر سیلندر می‌باشد.
  7. وقتی مایع خنک کننده به سیلندر وارد می‌شود در اگزوز دود سفید رنگی مشاهده می‌شود، در زمان استارت زدن خودرو این دود بیشتر است. در زمان خاموشی سیلندر مایع خنک کننده در فشار قرار گرفته و وارد سیلندر شده و نشت می‌کند و موجب خارج شدن دود سفید از اگزوز می‌شود.

بخوانید: علائم سوختن و تست واشر سر سیلندر

نحوه تعویض واشر سر سیلندر

روغن موتور و مایع خنک کننده وظایف مهمی در خودرو دارند که دمای شمع و سوپاپ را کنترل می‌کنند. این دو مایع در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند که واشر سر سیلندر مانع ترکیب این دو مایع می‌شود و این دو را از هم جدا می‌کند. اگر واشر سر سیلندر کار خود را به خوبی انجام ندهد آسیب‌هایی به خودرو وارد می‌شود. با درست کار نکردنش نمی‌تواند فشار لازم را ایجاد کند و موجب نشتی مایع می‌شود. دیدن نشتی به راحتی قابل رؤیت است اما اگر در داخل موتور نشتی صورت گیر تشخیص راحتی ندارد.

مشکلات عدم تعویض واشر سر سیلندر

در صورتی که بدانید واشر سرسیلندر دچار مشکل باشد و اقدام به تعویض آن نکنید قطعات مختلف خودرو دچار مشکل می‌شود. به دلیل اینکه واشر سر سیلندر قطعه مهمی است و در برابر فشارهای مختلف دچار خرابی می‌شود. بلافاصله پس از مشاهده هر گونه علائمی باید اقدام به تعویض آن کنید تا قطعات خودرو دچار مشکل حاد نشود.

افزایش عمر واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر به دلیل اهمیتی که در خودرو دارد اگر به آن آسیبی وارد شود موجب خلل در قسمت‌های مختلف خودرو می‌شود. باید خودرو سازان قطعات فلزی و غیر فلزی را به گونه‌ای طراحی کنند که تحمل دمای موتور را داشته باشد و دچار آسیب دیدگی نشود. واشر سر سیلندر به دلیل قلب تپنده بودنش در خودرو بایستی با کیفیت بالایی ساخته شود و توانایی تحمل هر گونه دما و فشاری در خودرو داشته باشد. واشر سر سیلندر معمولاً از جنس پنبه نسوز و مس و فولاد و برخی مواقع از گرافیت ساخته می‌شود و در صورت بالا رفتن دما این قطع تغییر شکل پیدا کرده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. برای بالا رفتن طول عمر واشر سرسیلندر مرتب آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت هر مشکلی اقدام به تعویض آن کنید. برای افزایش طول عمر این قطعه از روغن‌های مناسب و با کیفیت در امر روانکاوی خودرو استفاده کنید و همچنین به موقع روغن خودرو را تعویض نمایید.

محصولات مرتبط به سر سیلند و موتور: احیاگر موتور نانو سرامیک زادو