0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نحوه تعویض روغن موتور
مقاله

نحوه تعویض روغن موتور

پیش از اینکه به سراغ مبحث تعویض روغن برویم، بهتر است با چندین نکته در این رابطه آشنا گردیم؛ تعویض روغن موتور برای تمامی مدل ­های خودرو یکسان نیست و بسته به نوع خودرو، شکل و مراحل تعویض روغن موتور ممکن است متفاوت باشد. برای مراقبت بهتر از موتور خودرو و حفظ کارایی آن بهتر است که تعویض روغن موتور را جدی بگیرید و این کار را به دقت انجام دهید. روغن موتور سالم و با کیفیت به نگهداری هر چه بهتر خودرو و قطعات موتور آن کمک خواهد کرد تا از قطعات آن محافظت شود. تعویض به موقع روغن موتور باعث طولانی­ تر شدن عمر موتور خودرو خواهد شد و بهتر است که به زمان تعویض روغن موتور خودرو دقت بیشتری داشته باشید.

قبل از هر چیز برای اشنایی با روغن موتور های المانی آدینول به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت و مشخصات: روغن موتور ادینول

دلایل تعویض روغن موتور خودرو

با شروع کار موتور، روغن در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار دارد؛ به همین دلیل روغن آلوده شده و به مرور کیفیت خود را از دست خواهد داد. از سوی دیگر مواد افزودنی موجود در روغن موتور نیز به مرور زمان و با کارکرد آن از بین خواهند رفت؛ مواد افزودنی شامل انواع پاک کننده­ هاست تا ذرات مضر برای موتور خودرو را جذب نماید.

به یاد داشته باشید که به ازای مصرف هر لیتر بنزین، یک لیتر آب تولید می­شود که مقداری از آن به صورت بخار از اگزوز خارج می­شود و باقیمانده آن نیز به روغن افزوده خواهد شد.

تعویض روغن موتور خودرو در زمان مناسب

روغن موتور با توجه به کیفیت، نوع استفاده از خودرو، ترافیک شهری و سایر پارامترها می­تواند عمر متفاوتی داشته‌ باشد؛ اما به طور کلی می­توان گفت که معیار مناسب برای زمان تعویض روغن از نظر برخی مکانیک‌ها به شکل زیر می­باشد:

برای روغن موتورهای معمولی بهتر است که روغن موتور از بعد مسافت، بین پنج الی هشت هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود و از لحاظ زمانی عمر این نوع روغن موتورها حدود سه ماه خواهد بود. روغن موتورهای سنتتیک از دیگر اقسام روغن موتورها می­باشد که عمری بین هشت الی یازده هزار کیلومتر عادل با حداکثر شش ماه ماندگاری دارند.

اجازه دهید که معیار فوق را با یک مثال توضیح دهیم؛ اگر شما از روغن معمولی استفاده ‌کنید و در طول دو ماه مسافتی معادل با هشت هزار کیلومتر رانندگی کنید، با اینکه همچنان مدت سه ماهه به اتمام نرسیده، اما به خاطر میزان کارکرد کیلومتر بایستی روغن ماشین را تعویض نمایید.

کامل بخوانید: زمان تعویض روغن موتور

روش کلی تعویض فیلتر روغن در خودروها

  • به سراغ جعبه روغن موتور بروید.
  • در برخی خودروها، مخزن فیلتر روغن در سمت چپ و در برخی دیگر نیز در سمت راست موتور قرار دارد.
  • با استفاده از آچار فیلتر روغن، آنر ا شل و سپس باز کنید.
  • روغن موتور قدیمی را ابتدا از مخزن خالی نمایید تا کل مخزن و آلودگی­ های آن پاک شود.
  • حال نیاز است که خروجی مخزن روغن موتور را در زیر قوپوت ببندید و به سراغ جعبه موتور بروید.
  • روغن موتور جدید را به مخزن اضافه نمایید.
  • فیلتر روغن و هوا نیز بهتر است که تعویض گردد تا خللی در عملکرد موتور ایجاد نگردد.

نکات مهم در مورد تعویض روغن موتور

  • بهتر است که هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض گردد.
  • در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن­ های موتور با سطح کارآیی پایین­تر استفاده شود .
  • با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری از موارد دیگر، ممکن است که کارایی روغن موتور جوابگوی مناسبی نسبت که کیلومتر کارکرد نداشته باشد و نیاز به تعویض زود هنگام آن باشد.
  • در زمان تعویض روغن، از دستگاه ­های مکشی که روغن را از بالای مخزن روغن در موتور به بیرون می­کشد، استفاده نکنید؛ چرا که به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی­ ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ­ها خواهد شد.
  • استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه ­تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین­تر خواهد بود.
  • هنگام خرید روغن موتور همواره باید به خاطر داشت که الزاما گرانترین روغن همیشه مناسب­ترین گزینه نیست .
  • روغن موتور در صورت برخورد با پوست موجب آسیب رسیدن به آن می­شود، پس بهتر است که از تماس طولانی مدت با آن اجتناب کنید .
  • از ترکیب دو نوع روغن موتور غیر همنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت خودداری کنید؛ زیرا تاثیر متقابل مواد افزودنی منجر به ایجاد صدمات شدید در موتور خواهد شد .
  • متوسط زمان تعیین شده برای تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی 13000 کیلومتر و برای خودروهای تولیدی کشور ما، حدود 3000 کیلومتر می­باشد.
  • در موتورهای قدیمی برای استفاده از روغن موتورهای باکیفیت می­بایست جانب احتیاط را نگه داشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نشود.

از دست ندهید: استاندارد های کیفی روغن موتور

عدم تعویض به موقع روغن موتور

عدم تعویض روغن موتور در زمان مناسب و دست نگه داشتن از انجام به موقع این کار باعث ایجاد اصطحکاک در قسمت ­های متحرک موتور می­‎شود؛ با بیشتر شدن اصطحکاک در بین قطعات، احتمال وقوع مشکلات مختلف و هزینه ­بر در موتور ماشین نیز بیشتر خواهد شد؛ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در برخی موارد نادر، عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث انفجار موتور خودرو نیز خواهد شد.

عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت

عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت باعث کاهش غلظت روغن موتور، کاهش استحکام موتور و ایجاد احتراق داخلی در موتور خودرو شود. بروز مشکلات مختلف در موتور، به دلیل عدم تعویض به موقع روغن آن، باعث از کار افتادگی موتور خودرو خواهد شد پس اینکار را جدی بگیرید. نکته دیگری که بسیاری از مردم از آن بی اطلاع­ اند، کاهش دائمی سطح روغن موتور در مخزن روغن است که در طول مدت رانندگی پیش می­آید و نیاز به تجدید دائمی دارد. برای اندازه­ گیری میزان روغن موتور لازم برای خودروی خود، لازم است که به تعمیرگاه مطمئنی مراجعه کنید و در صورت لزوم، آن را تعویض نمایید. عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث ایجاد اصطحکاک در بین قطعات داخلی موتور و در نهایت زنگ زدگی آن­ها خواهد شد؛ زنگ زدگی قطعات داخلی موتور نیز باعث آسیب رسیدن به آن و بروز مشکلات جدی­تری در آن خواهد شد.

استفاده از روغن موتور قدیمی و فرسوده نیز باعث ایجاد آسیب به قسمت­های مختلف موتور و حتی سوراخ شدن قطعات آن خواهد شد؛ در این وضعیت روغن موتور به بیرون نشت می­کند و به اجزای دیگر خودرو آسیب وارد خواهد شد.

روغن موتور باعث ایجاد عملکرد مناسبی در خودرو خواهد شد

روغن موتور میزان سایش و پارگی میان قطعات را کاهش می­دهد و به خنک نگه داشتن آن­ها کمک خواهد کرد. تعویض به موقع روغن موتور به تمیز شدن اجزای داخلی موتور کمک کرده و آلودگی­های به جا مانده از روغن قبلی را برطرف خواهد کرد. به یاد داشته باشید که تعویض روغن باعث سالم ماندن موتور و جلوگیری از اثرات آسیب زننده احتمالی به آن خواهد شد و موجب به حداکثر رسیدن عملکرد خودرو خواهد شد؛ عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث کاهش عملکرد موتور خودرو می­شود و عمر فیلتر روغن را نیز کاهش خواهد داد.

روغن موتور با ایجاد لایه ه­ای محافظ بین قسمت ­های متحرک موتور، از آن­ها در برابر سایش و فرسودگی محافظت خواهد‎ کرد که یکی از اصلی­ ترین دلایل مهم بودن تعویض روغن موتور در زمان مناسب است.

تاثیر تعویض منظم روغن موتور در عملکرد خودور

موتور خودرو در صورت داشتن عملکرد بهینه، از سوخت کمتری استفاده خواهد کرد و به این ترتیب هزینه ­های شما را نیز کاهش خواهد داد. به یاد داشته باشید که تعویض به موقع روغن موتور، باعث افزایش طول عمر وسیله نقلیه شما خواهد شد.

سیاه شدن روغن نشان دهنده زمان مناسب برای تعویض روغن است؟

بسیاری از مردم به اشتباه تصور می­کنند که سیاه شدن روغن به دلیل خراب شدن آن است؛ اگر روغن موتور پس از مدتی استفاده سیاه نشد، می­بایست آن را تعویض نمود. در موتور سالم، سیاه شدن روغن به دلیل خاصیت پاک کنندگی آن است که دوده حاصل از احتراق را در خود به صورت معلق نگه می­دارد و طبعا سیاه خواهد شد؛ البته اگر در مدت زمان معین، روغن موتر سیاه نشد، باید مشکل را بررسی کنید چرا که روغن موتور مصرفی شما، از قدرت کافی برای جذب و معلق نگه داشتن دوده­ها و مواد زائد برخوردار نیست. در نتیجه دوده­ها و آلودگی­ها روی قطعات موتور ته نشین می­شود و باعث عدم انتقال حرارت، سائیدگی، رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

بخوانید: سیاه شدن روغن موتور

زیاد شدن روغن موتور در مخزن روغن

داخل موتور قطعه ه­ای به نام کاسه نمد وجود دارد که به سر میل لنگ و انتهای میل لنگ متصل است؛ اگر روغن موتور زیاد باشد موجب خرابی کاسه نمد خودرو می­شود و در نهایت مقداری ریزش روغن در خودرو دیده خواهد شد.