0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نحوه شارژ گاز کولر ماشین | زمان شارژ و بهترین نوع گاز آن
مقاله

نحوه شارژ گاز کولر ماشین | زمان شارژ و بهترین نوع گاز آن

کولر ماشین یکی از قسمت‌های مهم خودرو سیستم خنک کننده می‌باشد که در فصول گرم سال کاربرد بسیاری دارد، انواع مختلفی گاز برای کولر ماشین وجود دارند. برخی اوقات گاز کولر ماشین کم و یا دچار مشکل می‌شود که شما باید به دنبال عیب‌یابی و رفع آن باشید. برای شارژ گاز کولر ماشین حتماً به افراد متخصص مراجعه کنید تا کاملاً ایمن و تخصصی این کار انجام شود. در این متن شما را با نحوه گاز کولر گازی آشنا می‌کنیم با ما همراه باشید.

انواع و بهترین نوع گاز کولر ماشین

شاید در ذهنتان این سؤال مطرح شود که گازی که برای کولر خودرو استفاده می‌شود چه گازی است؟ برای کولر خودرو از گاز مبرد که همان خنک‌کننده‌ای می‌باشد استفاده میشود. در هر خودرویی وجود دارد و مانند گازی است که در یخچال به کار می‌رود.

مطالعه کنید: عیب یابی کولر خودرو

نمونه‌های متفاوتی از گاز برای خودرو وجود دارد که هر خودرو باید از نمونه‌های استاندارد و مربوط به خودرو خود به کار ببرد. از شناخته‌شده‌ترین گازهایی که برای خودرو استفاده می‌شود R12 و R22 و R134a است، بهترین نوعی گازی که برای کولر خودرو استفاده می‌شود ایکسون و هانی ول و گالکو است.

زمان شارژ گاز کولر ماشین

همه ما شاهد کاهش سرما در کولر ماشین خود شده‌ایم، دلایل مختلفی برای کم شدن سرما در کولر خودرو وجود دارد. شما باید در زمان استفاده از کولر خودرو به میزان سرمای آن توجه کنید در صورت کاهش سرما نشان می‌دهد گاز کولر کم شده است. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان به کم شدن گاز کولر خودرو پی ببرید، از طریق کار بستن گیج فشارسنج بر روی خودرو است. در این بررسی اگر میزان فشار دستگاه گیج کمتر از گاز تعیین شده نشان دهد یعنی میزان گاز کولر خودرو کاسته شده است.

برای اینکه شارژ گاز کولر ماشین در دو حالت این کار انجام می‌شود، در اولین حالت زمانی شارژ انجام می‌شود که کاملاً گاز کولر تمام شده باشد. در نوع دیگر زمانی شارژ صورت می‌گیرد که خودرو تنها مشکلش کمبود گاز باشد، تفاوت‌هایی در این دو حالت وجود دارد که در زیر بیان می‌کنیم:

  • زمانی که در سیستم گاز وجود نداشته باشد، در اینجا اول باید سیستم وکیوم را از هوای اضافه و رطوبت خالی کنید و بعد از آن شارژ گاز کولر خودرو صورت گیرد.
  • در صورتی که خودرو کمبود گاز داشته باشد، نخست باید دلیل کم شدن و نشتی گاز در کولر را تعیین کنید. زمانی که نقص نشتی گاز در خودرو برطرف شد پس‌ازآن شارژ گاز کولر باید انجام شود.

نحوه گاز کردن کولر ماشین

برای شارژ گاز کولر ماشین به وسایلی نیاز داریم که در زیر بیان می‌کنیم:

  1. شیلنگ که مخصوص است و یا کپسول 1 کیلویی گاز R134 و گیج و شیلنگ
  2. رابط گیج و شیلنگ
  3. گیج مانوفیلد
  4. کپسول یک کیلویی گاز

برای انجام شارژ گاز کولر ماشین اول باید درون موتور را نگاه کنید و به دنبال لوله کولر و شیر یا والو کولر باشید، بعد از آن درپوش آبی رنگ را باز کرده و به‌وسیله انگشتان یا وسیله‌ای دیگر به شیر کولر فشار وارد کنید. در صورتی که گاز با فشار زیاد به بیرون هدایت شود نشان می‌دهد که خودرو گاز دارد و فقط باید سیستم را پر کنید. همان‌طور که اشاره کردیم بین شارژ و تکمیل کردن گاز خودرو تفاوت اندکی وجود دارد. برای شارژ کردن گاز کولر گازی شیلنگ گیج را باید به شیر یا والو اتصال داده و مقداری پیچ شیلنگ را کمی باز کرده تا هوای موجود در آن تخلیه شود.

نکته بسیار مهمی که باید توجه کنید اینکه به هیچ عنوان به‌غیراز گاز هیچ‌گونه رطوبت و هوایی در سیستم کولر نباشد. شیر کپسول را باز کنید تا مقداری از گاز به داخل سیستم وارد شود، پس‌ازآن شیر گیج را بسته و خودرو را روشن کنید. بعد از روشن شدن خودرو کولر را روشن کرده و آن را روی بالاترین درجه کولر قرار دهید، در اینجا گیج فشار را مورد بررسی قرار داده و عدد فشار گاز را بخوانید. با نگاه کردن به عدد فشار گاز متوجه کم و یا زیاد بودن گاز کولر می‌شوید، در صورتی که عدد بین 35 تا 40 باشد نشان‌دهنده تمام شدن شارژ خودرو می‌باشد.

اگر عدد فشار کمتر از این مقدار بود اقدام به باز کردن شیر فشار کنید و بگذارید عدد به مقدار موردنظر برسد، اگر احیاناً عدد بیشتر از مقدار موردنظر بود باید گاز را تخلیه کنید زیرا در این صورت فشاری بر کمپرسور کولر به وجود نمی‌آید.

بخوانید: علت کار نکردن کمپرسور خودرو

علت و رفع نشتی و شارژ گاز کولر ماشین

زمان کارکرد

مانند قطعات دیگر خودرو میزان کارکرد یا همان مدت‌زمان کار کولر خودرو یکی از دلایل وجود نقص در آن می‌باشد که وجود نشتی یکی از نشانه‌های این خرابی است. اگر یکی از بست‌ها و لاستیک ساییده شود و حتی ترک خوردن لوله گاز کولر خودرو باعث نشتی گاز کولر می‌شود.

محبوس نبودن

کولری که در خودرو قرار دارد مانند کولر منزل به‌صورت یکپارچه در یک محفظه قرار ندارد، قطعه‌های کولر خودرو در بخش‌های مختلف خودرو قرار دارد و در مقابل عوامل متعددی چون نمک‌هایی که در زمستان بر روی جاده پاشیده می‌شود قرار گرفته و موجب خورندگی قسمت‌های مختلف خودرو شده و ایجاد سوراخ و نشتی می‌کند.

رطوبت

اگر شیلنگ لاستیکی و یا بست پلاستیکی و هر قطعه دیگری از سیستم کولر نقص پیدا کند و موجب شود رطوبت به داخل سیستم راه پیدا کند، با گاز مخلوط شده و ایجاد اسید خورنده می‌کند. اسیدی که از این راه به وجود می‌آید سوراخ‌هایی به وجود می‌آورد که نشتی گاز و نقص در قسمت‌های دیگر کولر به وجود می‌آورد.

خسارت ناشی از عوامل جاده‌ای و تصادف

احتمال دارد با برخورد به سنگ و یا پرت شدن در گودال و هر عاملی که در جاده وجود دارد قسمت‌های مختلف کولر خودرو مانند لوله و شیلنگ و بست آسیب دیده و سوراخ شود. این سوراخ نشتی را به همراه دارد حتی در سوانح و تصادف‌های جاده‌ای به دلیل فشارهایی که به قسمت‌های مختلف خودرو وارد می‌شود، ممکن است برای سیستم خنک کنند یا کولر گازی مشکل به وجود بیاید.

از چند طریق می‌توان نشتی گاز کولر خودرو را شناسایی کرد انجام این راه‌ها باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.

استفاده از لامپ فرابنفش

گازهای مبرد که در خودرو استفاده می‌شوند به‌وسیله یک رنگ در کارخانه سازنده ترکیب شده، این رنگ‌ها به‌وسیله لامپ فرابنفش یا نور سیاه قابل تشخیص است. با استفاده کردن از لامپ فرابنفش به‌راحتی می‌توانید نشتی که در کولر گازی وجود دارد را مشخص کرد.

شناساگر الکترونیکی

شناساگر الکترونیکی یکی از تجهیزات مهم و اختصاصی تعمیرکاران است که به آن اسنیفر و به عبارتی بو کننده می‌گویند. این ابزار می‌تواند بوی گاز را تشخیص دهد و به‌راحتی نشتی گاز را شناسایی می‌کند.

استفاده از گاز نیتروژن

با به‌کارگیری گاز نیتروژن همه قسمت‌های کولر خالی از گاز مبرد شده و با نیتروژن پر می‌شود، با استفاده از این روش صدای هیس در قسمت‌های ترک خورده و سوراخ شنیده می‌شود. در اینجا است که با استفاده از گاز نیتروژن نشتی گاز را در سیستم کولر تشخیص داده می‌شود.

استفاده از عامل تشخیص نشتی

در اینجا با محلول مخصوصی که در آن عاملی برای تشخیص نشتی وجود دارد با استفاده از این اسپری بر روی کولر نقاطی کف ایجاد می‌شود که نشتی را مشخص می‌کند. نشتی‌های عظیم را هم با این روش قابل شناسایی بوده و به‌آسانی با تشکیل کف نشتی را در قسمت‌های مختلف سیستم خودرو مشخص می‌شود.

رفع نشتی گاز خودرو به قسمت اپراتور ارتباط دارد که در این‌گونه مواقع باید این قطعه را تعمیر و در صورت نیاز تعویض کرد. اگر سوراخی که ایجاد شده بزرگ باشد و نشتی زیادی به همراه دارد بهترین کار در اینجا تعویض آن می‌باشد. اگر نشتی به بست و یا لوله ارتباط داشته باشد به‌راحتی خودتان می‌توانید رفع نشتی را انجام دهید البته اگر تجربه کافی در این زمینه داشته باشید.

مقدار مورد نیاز شارژ گاز کولر ماشین

گازی که در خودرو به کار می‌رود طبق مدل ماشین و نوع باید استفاده شود، به‌عنوان مثال گازی که برای ماشین پژو 206 کاربرد دارد 650 و برای پژو پارس 580 و برای کیا اسپرتیج 510 گرم گاز از مارک R134a می‌باشد. مقدار شارژ گاز کولر ماشین حتی در خودرویی مانند پراید در مدل‌های مختلف آن متفاوت است، یعنی هر نوعی از پراید میزان متفاوتی گاز در خود جای می‌دهد.

مطالعه کنید: کولر خودرو چگونه کار میکند