0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
اصول و تکنیک های رانندگی در سرازیری
مقاله

اصول و تکنیک های رانندگی در سرازیری

رانندگی در سرازیری نیازمند مهارت بیشتری در رانندگی است و حتما باید برای جلوگیری از بروز حادثه و از دست دادن کنترل خودرو، دقت و مهارت کافی در این خصوص داشته باشید. در رویتا خودرو اصول و تکنیک های رانندگی در سرازیری را دنبال می کنیم.

مشخصات و قیمت در رویتا : انواع روغن های ترمز

رانندگی در سرازیری

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که خلاص کردن دنده در مسیرهای سرازیری اشتباه ترین کاری است که می توانید انجام دهید. در صورتی که دنده خودروی خود را خلاص کرده باشید، احتمال از دست دادن کنترل ماشین به مراتب بیشتر خواهد بود. از این روی ابتدا به خاطر داشته باشید که باید حتما خودرو را در دنده گذاشته (یکی از دنده های سنگین) و به حرکت خود ادامه دهید. حرکت در مسیر سرازیری باید حتما آرام و با احتیاط صورت گرفته و هرگز نباید به خودروی خود شتاب و سرعت بدهید.

بخوانید: نکات رانندگی با ماشین دنده اتومات

از یاد نبرید حرکت خلاص در سراشیبی باعث سرعت گرفتن خودرو خواهد شد. به طور طبیعی زمانی که خودرویی در جهت شیبی تند حرکت می کند، جاذبه گرانشی زمین هم به شتاب گرفتن آن کمک می کند. در این حالت ممکن است نیاز به گرفتن ناگهانی ترمز باشد. ترمز ناگهانی باعث فشار آمدن بیش از حد به لنت ‌ها خواهد شد و احتمال اینکه ترمز قفل یا بریده شود را بالا خواهد برد. در چنین روندی کنترل خودرو کار چندان شدنی و آسانی نخواهد بود.

از این گذشته کاملا پایین بردن کلاچ خودرو نیز نه تنها اثر مثبتی نخواهد داشت، بلکه بدتر موجب می شود که  کنترل خودرو از دست شما خارج شود؛ به واقع در این شرایط نیز گویی خودرو را در حالت خلاص قرار داده اید. در صورتی که در چنین شرایطی مجبور به ترمز کردن ناگهانی شوید، احتمال این وجود دارد که ترمز خودروی شما عمل نکرده و به موقع ماشین نایستد.

با این حساب لازم است که تا آخرین لحظه که خودرو توان روشن ماندن دارد، کلاچ را نگیرید. به طور کلی حرکت در سرازیری با دنده سنگین کار ایمن و معقولانه تری است.

پارک صحیح خودرو در سرازیری

لازم است توجه داشته باشید که برای پارک کردن خودروی خود در سرازیری باید چرخ های جلو را سمت جدول کج کرده و در این سمت قرار دهید.

درست به این ترتیب که چرخ خودرو که سمت جدول قرار دارد، کاملا مماس با آن قرار بگیرد. لازم به ذکر است که تنظیم فشار باد لاستیک‌های اتومبیل نیز در چنین شرایط تاثیرگذار خواهد بود. در این حالت در صورتی که به هر دلیل ترمز دستی به درستی عمل نکرده و خودرو بخواهد بر اثر نیروی جاذبه یا فشار از پشت، به حرکت در بیاید، به جای ورود به مسیر کوچه یا خیابان، به جدول گیر می کند. در حقیقت با این استراتژی، جدول کنار خیابان به عنوان یک مانع و سد در مقابل حرکت اتومبیل عمل خواهد کرد.

بخوانید : درباره انواع روغن های موتور

برای انجام صحیح این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قدم اول: شما محل پارک را پیدا کرده‌اید. اما هرگز در سراشیبی با سر به داخل پارک نروید. حتما کمی از موقعیت پارک جلوتر رفته و با دنده عقب به فضای خالی پارک وارد شوید.
  • قدم دوم: پس از پارک کامل، فرمان را به نحوی بچرخانید که چرخ‌های جلو به سمت جدول کناری کج شده و متمایل گردند.
  • قدم سوم: چرخ جلو سمت جدول را با جدول مماس کنید.
  • قدم چهارم: ترمز دستی را با نگاه داشتن کلاچ بالا کشیده و از قفل شدن آن مطمئن شوید.
  • قدم پنجم: حالا کلاچ را نگه داشته و خودروی خود را در دنده عقب بگذارید.
  • قدم ششم: اکنون می‌توانید با خیال راحت پیاده شده، درب را قفل کرده و بدون این که نگران پشت سرتان و وقایع احتمالی بعدی باشید، به مقصد خود بروید!