0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
روش صحیح رانندگی در گل و لای را بشناسیم
مقاله

روش صحیح رانندگی در گل و لای را بشناسیم

برای هر یک از ما ممکن است شرایطی پیش بیاید که نیاز به رانندگی در گل و لای باشد. به ویژه با وارد شدن به فصل سرما و بارش، این احتمال بالا رفته و کافی است که در یک جاده دارای گل و لای وارد شویم. در صورتی که در این شرایط روش صحیح رانندگی و کنترل خودرو را ندانید، دچار مشکل خواهید شد. از این جهت در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

رویتا خودرو محصلات خود را به همراه ضمانت بازگشت وجه و خدمات پس از فروش ارائه می کند.

رانندگی در گل و لای

در ادامه ببینیم که رانندگی در گل و لای باید به چه شکلی صورت پذیرد:

در نظر داشته باشید که وضعیت یک جاده ی گل آلود به طور کلی با جاده های معمولی متفاوت است و روش رانندگی در این جاده ها نیز به همان تناسب متفاوت خواهد بود. با این حساب اگر مجبور هستید در طول مسیر، از مسیرهای سخت گل آلود عبور کنید، لازم است یا بهتر است بگوییم توصیه می شود که از خودروهای مخصوص این مسیرها استفاده کنید. اما اگر شرایط آن را ندارید، بهتر است تا ارتفاع خودرو، لاستیک ها، وضعیت موتور و هر آنچه که می‌تواند در عملکرد خودرو در گل و لای موثر باشد را بررسی کنید.

برای رانندگی در جاده های پر از گل و لای، نیاز به لاستیک هایی با آج بلند خواهید داشت و در صورتی که لاستیک های خودروی شما ساییده شده باشند، وضعیت نامناسبی را تجربه خواهید کرد. پس در صورتی که لاستیک شما عاج های مناسبی ندارد، برای رانندگی در این شرایط حتما آن ها را تعویض کنید.

رانندگی در گل و لای

از مسیر مطمئن برانید

سعی کنید بهترین راه را برای عبور انتخاب کنید. تا می‌توانید چاله های گل آلود را دور بزنید، البته خوب است نیم نگاهی هم به رانندگانی که رو به رو و پشت شما حرکت می‌کنند، نیز داشته باشید.
اگر پیش تر خودرویی از جاده ای با عمق شدید گل و لای عبور کرده است، بهتر است به دنبال مسیر سفت تری برای حرکت باشید. چرا که تجمع گل و لای می‌تواند خودرو شما را گرفتار کند و نتوانید ادامه راه را بپیمایید.
البته استفاده از این روش به جاده و مسیر هم بستگی دارد. چنانچه انتخاب فضای جدید برای رانندگی میسر نبود، راه خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که تنها دو چرخ سمت راننده از خط عبور خودرو قبلی عبور کند. اینگونه احتمال گیر افتادن در گل و سر خوردن را به حداقل می‌رسانید.

به میزان عمق گل توجه کنید

اگر مسیر پیش روی شما حسابی گل آلود است، قبل از ورود به آن از خودرو پیاده شوید و عمق گل را اندازه گیری کنید. این کار را می‌توانید به کمک یک چوب انجام دهید. سعی کنید هر چیزی مانند سنگ های بزرگ، که می تواند به قسمت زیرین وسیله نقلیه آسیب برساند را بیابید.

دنده های سنگین را انتخاب کنید

در مسیرهای گل آلود می‌بایست با دنده سنگین حرکت کنید و یا در صورتی که اتومبیل شما به سیستم ضد لغزش مجهز است، از آن استفاده نمایید. همچنین لازم به ذکر است که نباید پای خود را به ناگهانی روی ترمز و گاز فشار دهید. ایست و حرکت یکنواختی داشته باشید تا روی گل سر نخورید.

مطالعه کنید: رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

در مسیر مستقیم برانید

از چرخاندن ناگهانی فرمان خودرو جدا خودداری کنید. سعی کنید در مستقیم ترین مسیر ممکن حرکت کنید. با این کار از کشیده شدن خودرو به سمت های مختلف جلوگیری می‌کنید و می‌توانید کنترل اتومبیلتان را همچنان در دستان خود نگه دارید.

چند نکته مهم

  • زمانی که در مسیرهای شیب دار گل آلود قرار بگیرید، رانندگی بسیار سخت تر خواهد شد. در چنین شرایطی ریسک سرخوردگی و از دست دادن کنترل اتومبیل بسیار بالاست.
  • از اصول رانندگی در گل و لای در مسیرهای سربالایی ها این است که سعی کنید سرعت خود را یکنواخت نگه دارید و از یک دنده نیمه سبک استفاده کنید. در طول مسیر با گاز و پدال بازی نکنید و سعی کنید با احتیاط مسیر را پیش ببرید. اما در صورتی که نتوانستید کل مسیر را تا انتهای سربالایی طی کنید، بهتر است دنده را روی چرخ‌های عقب تنظیم نمایید. با این کار آرام آرام به پایین برگردید و مجدد تلاش کنید.
  • توجه داشته باشید که در این مسیر هرگز نباید از ترمز استفاده کنید، چرا که قطعا لیز می‌خورید و امکان چپ شدگی خودرو بالا می‌رود.
  • در مسیرهای سرازیری، از دنده سنگین استفاده کنید و از ترمزهای ناگهانی خودداری نمایید. آرام و با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا بدون خطر به پایین برسید.

بخوانید: اصول رانندگی در سرازیری