0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نحوه صحیح نگهداری و رانندگی با گیربکس اتوماتیک
مقاله

نحوه صحیح نگهداری و رانندگی با گیربکس اتوماتیک

نحوه صحیح نگهداری و رانندگی با گیربکس اتوماتیک > خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در میان صاحبان خودرو به دلیل سهولت در رانندگی بسیار پر طرفدار می باشد. این در حالی است که تعمیرات و قطعات این نوع خودروها در صورت خرابی  گیربکس آن ها هزینه های بسیار زیادی را در پی دارد.

در این مقاله به بیان اطلاعاتی در مورد نحوه صحیح نگهداری و رانندگی با گیربکس اتوماتیک می پردازیم.

پس از روشن شدن خودرو لازم است یک دقیقه اجازه دهید تا خودرو گرم شود. سپس دنده را در حالت D قرار دهید و به مدت 20 ثانیه پای خود را روی پدال ترمز فشار دهید تا روغن گیربکس گرم شود. در این صورت عمل روغن کاری به خوبی انجام می گیرد و خطر سایش قطعات کاهش پیدا می کند.

قیمت و مشخصات: مکمل زوزه گیربکس

خلاص کردن دنده هنگام حرکت در سرازیری

قرار دادن دنده در حالت خلاص (N) در سراشیبی علاوه بر اینکه باعث کاهش مصرف سوخت نخواهد شد بلکه علاوه بر کاهش سرعت، با کاهش فشار روغن گیربکس مانع از روانکاری مناسب قطعات آن و در نتیجه موجب فرسایش قطعات گیربکس می گردد.

تعویض حالت گیربکس در زمان حرکت

هنگامی که خودرو در حال حرکت است حالت دنده را تغییر ندهید. به عنوان مثال تعویض حالت دنده از D به R ، زیرا عمل باعث می شود قطعات گیربکس با سرعت بیشتری جابجا شوند و طول عمر قطعات کاهش پیدا کند. جهت تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک، خودرو باید کاملا متوقف شود. گرفتن ترمز قبل از تعویض حالت دنده موجب افزایش طول عمر قطعات می گردد.

همینطور بخوانید: رفع ایراد تقه زدن گیربکس اتوماتیک

رانندگی در جاده های پر پیچ و خم و کوهستانی

در این نوع جاده ها، با توجه به شیب مثبت و منفی طولی جاده و همچنین تغییرات احتمالی فراوان سرعت بهتر است دنده را در حالت دستی قرار دهید تا از تعویض دنده پی در پی گیربکس جلوگیری کنید، زیرا تعویض دنده مکرر سبب افزایش دمای روغن گیربکس و در نتیجه فرسایش زود هنگام گیربکس خودرو شما خواهد شد.

توقف های کوتاه

در توقف های کوتاه (کمتر از 2 دقیقه)، یا هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز دنده را از حالت D خارج نکنید زیرا این کار نسبت به زمانی که دنده در حالت N قرار دارد، باعث می شود فشار کمتری به گیربکس وارد شود.

رانندگی در ترافیک سنگین

بهترین کار در ترافیک های طولانی این است که گیربکس را در حالت دستی قرار دهید و در صورت امکان تنها با دنده 1 حرکت کنید زیرا تعویض پی در پی  دنده سبب بالا رفتن دمای گیربکس و در نتیجه باعث فرسایش زود هنگام قطعات خواهد شد.

عدم قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل خودرو

ابتدا پای خود را بر روی پدال ترمز بگذارید تا خودرو متوقف شود، دنده را در حالت N قرار دهید، سپس ترمز دستی را بکشد و دنده را در حالت P قرار دهید. پس از اینکه مطمئن شدید خودرو حرکت نمی کند پای خود را از روی پدال ترمز بردارید.

بین دنده و شفت خروجی گیربکس که چرخ ها نیز به همین شفت متصل هستند یک پین قفل کننده قرار دارد که در حالت P عمل می کند. در صورتی که دنده در حالت P قرار بگیرد ولی خودرو همچنان در حال حرکت باشد احتمال شکستن این قطعه بسیار زیاد است.

محصولات مرتبط به گیربکس: نانو سرامیک زادو

استفاده از روغن گیربکس مناسب

همانطور که می دانید روغن گیربکس سبب روانکاری قطعات و خنک کردن قطعات هنگام کار می شود بنابراین علاوه بر موارد گفته شده استفاده از روغن گیربکس مناسب مانع از بروز مشکلات بسیار برای گیربکس می گردد.

برای انتخاب استاندارد ، زمان تعویض و حجم روغن گیربکس مناسب حتما طبق توصیه کارخانه سازنده در دفترچه راهنمای خودرو عمل نمایید و جهت تعویض روغن حتما از دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک استفاده شود.

با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله طول عمر گیربکس اتوماتیک خودرو شما تا 2 برابر افزایش خواهد یافت.

از دست ندهید: علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک