0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نحوه شستشوی انژکتور | علایم کثیفی و نکاتی مهم در مورد آن
مقاله

نحوه شستشوی انژکتور | علایم کثیفی و نکاتی مهم در مورد آن

یکی از راه‌های آسیب نرسیدن به خودرو نحوه شستشوی انژکتور می‌باشد که در این مطلب قرار است اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. هر گونه اختلالی که در قسمت‌های مختلف خودرو به وجود بیاید نشانه‌هایی دارد، یکی از قطعات مهم خودرو انژکتور می‌باشد که وظیفه مهمی در احتراق خودرو دارد. انژکتور بعد از گذشت زمان کارکرد خودرو دچار رسوباتی می‌شود که حتماً باید آن را از این مواد آلاینده پاک کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با رویتا خودرو همراه باشید.

نحوه شستشوی انژکتور

یکی از قطعات الکترونیکی و مکانیکی خودرو انژکتور می‌باشد که کارکردش انتقال سوخت با نازل یا سوزن‌های درون خود به داخل سیلندر یا ما قبل سیلندر می‌پاشد. کار انژکتور به‌وسیله ESU هدایت می‌شود و اگر انژکتور به هر دلیلی آلوده و کثیف شود به خوبی کار خود را انجام نمی‌دهد. اگر در کار انژکتور خللی ایجاد شود سوخت‌رسانی با مشکل مواجه شده و خودرو مشکلاتی مانند ریپ زدن برایش به وجود می‌آید.

چون در کشور ما بنزین کیفیت بالایی ندارد، انژکتور زودتر کثیف می‌شود و سوزن پاشش زود دچار رسوب می‌شود. یکی از راه های راحت برای تمیز کردن انژکتور باز کردن دستی و مشخص کردن مقدار گرفتگی سوزن‌های انژکتور می‌باشد. بهترین راه برای تشخیص کارکرد درست این سیستم دیاگ زدن در خودرو است. راننده خودش بهتر از دیگران متوجه شستشوی انژکتور می‌شود، هر گونه علائمی ازجمله کم شدن شتاب ابتدایی و پایین آمدن توان موتور وقتی موتور روی دور تند باشد و افزایش میزان مصرف سوخت، نشانه کثیف بودن سیستم انژکتور است. پس از 40 الی 50 هزار کیلومتر کارکرد خودرو انژکتور باید تمیز شود تا از هر گونه کثیفی و رسوبی پاک شود.

علائم کثیفی انژکتور

شاید به راحتی تشخیص کثیفی انژکتور نتوان انجام داد، به دلیل اینکه بیشتر خودروهایی که سنسور داخلی دارند به‌وسیله عمل سوخت و هوا برخی از مشکلات را برطرف می‌کنند. به همین علت تشخیص دادن گرفتگی در این خودروها کار راحتی نیست، اگر میزان گرفتگی در انژکتور بالا باشد مشکلات زیر برای خودرو به وجود می‌آید.

نشانه های گرفتگی انژکتور

  • در مواقع دور گرفتن و مکث و ریپ زدن با تأخیر مواجه می‌شود و این اتفاق به دلیل این است که آتش گرفتن در داخل سیلندرها بدون ترکیب سوخت و هوای مناسب می‌باشد.
  • سوختن نامنظم: وقتی سوخت با مقدار هوای زیاد به همراه بنزین ترکیب شود موجب یک احتراق ناقص می‌شود. این احتراق ناقص موجب کم شدن میزان قدرت موتور شده و صداهایی از خودرو به گوش می‌رسد. اگر این گرفتگی بیشتر شود راننده متوجه لرزش زیاد در موتور می‌شود و این نشان می‌دهد انژکتور نیاز به تمیزی دارد.
  • افت عملکرد موتور خودرو: برای اینکه موتور احتراق خوبی داشته باشد حتماً نیاز دارد سوخت به‌اندازه کافی در خودرو ریخته شود. در صورتی که احتراق در زمان مناسب انجام نشود موتور قدرتش کم می‌شود درنتیجه از شتاب خودرو کاسته می‌شود.
  • لرزش موتور و توقف ناگهانی خودرو: اگر پاشش سوخت به‌طور برابر انجام نشود باعث کم شدن دور موتور شده و در خودرو واماندگی رخ می‌دهد.
  • رد شدن در آزمون آلایندگی و بالا رفتن مصرف سوخت: اگر احتراق در سطح پایین انجام شود راننده مجبور به گاز زدن بیشتر می‌شود، همین عمل موجب مصرف شدن سوخت زیاد و خارج شدن آلاینده در محیط زیست است.

اهمیت شستشوی انژکتور

شستشوی انژکتور با توجه به طریق قرار گرفتن انژکتور متفاوت است، وقتی انژکتور شسته شود میزان عملکرد خودرو خیلی بهتر می‌شود. رسوبات در انژکتور موجب درست کار نکردن درست موتور خودرو حتی در شرایط عادی می‌شود. خودرو‌هایی که مسافت‌های طولانی را طی کرده باشند حتماً باید اقدام به شستشوی این سیستم کنند.

رسوبات مومی شکلی در دیواره دریچه گاز تشکیل می‌شود که حتماً این رسوبات بایستی تمیز شود. یکی از عواملی که در ترکیب هوا و سوخت وارد می‌شود و تغییراتی در این ترکیب به وجود می‌آورد، تجمع بخار بنزین در راه‌های ورودی و بخار شدن در قسمت‌های دریچه گاز می‌باشد. برخی اوقات دیدن رسوبات کار ساده‌ای نیست و حتماً باید دیواره دریچه گاز و راه‌های ورودی شستشو برای عملکرد بهتر خودرو انجام شود. وقتی شستشو را انجام می‌دهید باید سوپاپ و جعبه احتراق به خوبی از آلاینده‌ها رفع شود. سوپاپ ورودی که در عقب قرار دارند مانند یک اسفنج عمل کرده و رسوبات را جذب خود می‌کنند، همراه با باز شده دریچه گاز تأخیری کمی به وجود می‌آید.

وجود احتراق در اتاقک احتراق باعث آسیب رسیدن به موتور در زمان احتراق خودرو می‌شود، وجود رسوبات زیاد در این اتاق باید با پاک‌کننده‌های قوی شستشو شود. جهت از بین بردن رسوبات کربنی در بخش سوپاپ و اتاق احتراق از مواد شستشو‌هایی استفاده کنید که قدرت تمیز کردن آن را دارند. حتماً با توجه به اطلاعات استفاده‌ای که بر روی مواد شوینده نوشته شده انجام دهید.

روند شستشوی انژکتور

برای شستن انژکتور بهترین موقع روشن بودن موتور است، عمل پاک‌سازی باید درجا انجام شود و عمل شستشو 5 الی 15 دقیقه طول می‌کشد. در زمان روشن بودن موتور با استفاده از وسایل مجهز به تحت فشار باید به کار برد تا از طریق این فشار حلال به سمت ریل حرکت کند. در این مرحله باید محل پمپ‌بنزین را بست یا لوله‌ای که نعلی شکل است بسته شود تا بنزین مجدد به سمت باک نرود. خودروهایی هستند که با از کار انداختن پمپ بنزی در ECU کد خطایی داده می‌شود که شما پس از تمام شدن کارتان این کد را حذف کنید. اگر خودتان کار شستشو را انجام می‌دهید به این نکته توجه کنید به دلیل بسته بودن انژکتور امکان راه یافتن حلال به قسمت‌های مختلف برای شستشو وجود نداشته باشد. رسوباتی در خودرو هستند که به خوبی پاک نمی‌شوند و باید شما عمل تمیز کردن را در چندین مرحله انجام دهید.

پس از تمیزکاری اگر سیستم انژکتور از کار افتاده باشد، حتماً باید از طریق دستگاه شستشوی انژکتور پس از باز کردنش عمل تمیز کردن را انجام دهید. ممکن است با شستن هم این قطعه تمیز نشده و به خوبی کار نکند در اینجا باید قطعه را تعویض کنید. حتماً بعد از شستشوی انژکتور را امتحان کنید که کارایی آن چگونه شده است، با رانندگی کردن متوجه عملکرد موتور خودرو شده و اطمینان حاصل می‌کنید که تمیزی درست انجام شده. با انجام تست آلایندگی میزان هیدروکربن و مونوکسید کربن مانند حالت اول برگشت داده می‌شود یا خیر، روش دیگر انجام آزمایش تعادل نیرو است که تایید می‌کند سیلندر و موتور به درستی کار نمی‌کند. یکی دیگر از آزمایش‌هایی که می‌توانید انجام دهید، افت فشار انژکتور می‌باشد که از این طریق متوجه می‌شوید انژکتور به‌طور برابر جریان دارد یا نه.

شست‌وشو در خارج از خودرو

سیستم انژکتور‌هایی که کثیف باشند با اولین حلال جواب دهی خوبی ندارند و باید از حلال‌های قوی و زمان بیشتر جهت از بین و حل بردن رسوبات استفاده کرد. برای اینکه از دستگاه برای تمیز کردن انژکتور استفاده کرد هزینه بیشتری نسبت به شستشوی انسانی باید پرداخت کرد برخی اوقات نسبت به تعویض این قطعه بایتان به‌صرفه‌تر خواهد بود. مدت‌زمانی که شستشوی انژکتور طول می‌کشد 35 الی 45 دقیقه است.

بالا بردن عمر سوزن انژکتور

  • مصرف گاز در خودروهای دوگانه‌سوز را کاهش دهید.
  • هر جایگاه سوخت‌گیری بنزین نزنید زیرا هر جایگاهی قابل اعتماد نیستند.
  • استفاده از بنزین سوپر بهترین کاربرد دارد و سعی کنید از این نوع بنزین برای سوخت خودرو استفاده کنید.
  • برای بنزین‌های عادی حتماً از مکمل بنزین در باک بنزین به کار ببرید.
  • به کار بردن اسپری شستشو سوزن انژکتوری به خوبی تمیز می‌شود.

مطالعه کنید: پاشش صحیح سوزن انژکتور

نکته مهم درباره مکمل‌ها

در صورت استفاده از مکمل در باک بنزین حتماً به نحوه استفاده بر روی قوطی توجه کنید، زیرا با وجود قوی نبودن مکمل اما امکان دارد به قسمت‌های مختلف سیستم سوخت آسیب وارد کند. استفاده از مکمل‌هایی که در فروشگاه قرار دارد حتماً برحسب دستورالعمل انجام دهید، زیرا طبق اصول انجام دادنش خطری برای خودرو ایجاد نمی‌کند.

هرچند وقت یک‌بار انژکتور تمیز شود

کارخانه‌های خودروسازی برای شستشوی این قطعه مواد خاص و با برند مشخص پیشنهاد می‌کنند و حتی برای زمان شستشو زمان تعیین می‌کنند. البته این زمان به میزان کار کردن خودرو هم بستگی دارد و اینکه خودرو نسبت به این‌گونه مشکل‌ها چگونه عکس‌العمل انجام دهد. مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که هر وقت خودرو را برای سرویس می‌برید این قطعه را حتماً شستشو دهید تا از هر گونه رسوبی پاک شود. شما خودتان تشخیص می‌دهید که هر بار سرویس آیا نیاز دارد انژکتور تمیز شود یا خیر. در صورتی که مشکل عملکرد خودرو صرفاً به خاطر انژکتور باشد حتماً اقدام به تمیزکاری آن با مواد شوینده کنید.

نکته مهم

در صورتی که یکی از انژکتورها دچار ایراد باشد اقدام به تعویض همان یکی نکنید، زیرا انژکتورها سیستمی هماهنگ هستند و باید به‌طورکلی آن را تعویض کنید. اگر این کار را انجام ندهید مطمئن باشید دوباره برایتان مشکل به وجود می‌آید. همیشه شما متوجه خرابی انژکتور نمی‌شوید، زیرا در حسگرهای داخلی و سیستم کامپیوتری ترکیب هوا و سوخت این تمیزی را انجام داده و شما متوجه کثیفی در این قطعه نمی‌شوید.