0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
کنیستر چیست؟ ; علائم خرابی و زمان تعویض کنیستر
مقاله

کنیستر چیست؟ ; علائم خرابی و زمان تعویض کنیستر

یکی از ابزار هایی که در صنعت خودرو سازی جهت کم نمودن آلایندگی هوا تعبیه شده است، ابزار یا قطعه ای به نام کنیستر می باشد که در ادامه این مقاله بیشتر در این باره خواهیم گفت.

از آن جا که در سال های متمادی اخیر بحث آلودگی هوا و آسیب های بسیار زیان بار آن به انسان و طبیعت و همه موجودات زنده بر روی زمین جز یکی از مباحث بسیار با اهمیت در گوشه گوشه جهان شده است، به گونه ایی که یک معذل اساسی در هر کجای این کره ی خاکی به شمار آمده، بنابراین دانش و تکنولوژی و فناوری سعی در مرتفع نمودن این مسعله داشته اند و در اغلب صنایع جهت کمک به کاهش این آلودگی ها قدم های تاثیر گذاری را بر داشته اند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که یکی از اساسی ترین و عمده ترین آلاینده های شهری خودرو های بنزینی می باشند که در جهت رفع این موضوع نیز صنعت دست به کار شده است. با رویتا خودرو همراه باشید.

منظور از کنیستر چیست

کنیستر، واژه ای لاتین است که به معنای سبد است و از کاربرد بسیار ویژه در خودرو برخوردار است. در حقیقت می توان این قطعه در خودرو را اینگونه معرفی نمود که قطعه ای بر روی باک خودرو که به صورت موقت بخارات بنزین را جذب می کند و از ورود بخارات بنزین به هوا پیش گیری می نماید. این قطعه، در واقع یکی از عمده ترین بخش های مهم خودرو های بنزینی به شمار می آید.

بخوانید: نحوه صحیح استفاده از مکمل های بنزین

ماهیت کنیستر

همان گونه که در بالا گفته شد کنیستر، قطعه ای بر روی باک خودرو است که در واقع یک مخزن یا یک منبعی است که درون آن مقدار زیادی کربن وجود دارد و یک شلنگ ورودی بنزین از باک و یک شلنگ خروجی به سمت موتور دارد و دارای قابلیت های بسیاری از جمله جذب بخارات بنزین است. در هنگام روشن بودن موتور خودرو، از سمت شلنگی که به موتور متصل است، این بخارات می سوزند و در هنگام خاموش بودن موتور خودرو، به واسطه شلنگ دوم، از وارد شدن این بخارات به هوای محیط ، پیش گیری می نماید.

وظیفه قطعه کنیستر

لازم به یاد آوری است که بنزین یک ماده اشتعال زا می باشد که تمایل زیادی برای جذب گرما و حرارت و واکنش نشان دادن با آن را دارد ولی در صورتی که این امکان را نداشته باشد تا با گرما یا دما و حرارت واکنش از خود نشان بدهد، یا به اصطلاح به آتش بدل گردد، به صورت بخار ظاهر خواهد شد و از حالت مایع به حالت گاز مبدل خواهد گشت.

حال تصور کنید تمامی این بخارات به طبیعت و به هوای محیط برگردند، چه خواهد شد؟ و چه آٍثار زیان باری را از خود به جا خواهند گذاشت؟ و چگونه محیط زیست را تحت الشعاع خود قرار خواهند داد؟ از طرفی اگر این بخارات راهی به محیط زیست نیابند، در واقع از باک خودرو خارج نشوند، برای خودرو بسیار خطرناک و مخاطره بر انگیز خواهد بود و خودرو را دچار نقص شدید فنی خواهد کرد.

بنابراین در این جا وجود یک قطعه ای ضروری و حیاتی مانند کنیستر، مشخص می گردد که از تمامی این اتفاقات به خوبی پیش گیری نماید. کنیستر خودرو، در واقع این بخارات را جذب نموده و آن را به چرخه سوخت خودرو بر خواهد گرداند در واقع این بخارات به موتور خودرو بر خواهد گشت و در چرخه سوخت مثمر ثمر قرار خواهد گرفت.

کاربرد کنیستر و مزایای استفاده از آن

در زیر برخی از مزیت های وجود کنیستر را بیان خواهیم نمود.

پیش گیری از صدمه زدن به محیط زیست و محیط

چنانچه ابزاری وجود نداشته باشد تا بخارات بنزین را به خودرو و چرخه سوخت خودرو بر گرداند، این بخارات به محیط زیست ورود خواهد یافت و زمینه ایجاد آلودگی های هوا و محیط زیست را ایجاد خواهد نمود.

بالا تر بردن ایمنی خودرو و پیشرانه

با توجه به ویژگی منحصر به فرد این قطعه که در حقیقت همان جذب بخارات به جهت جلوگیری از احتراق در خودرو است، می توان گفت که کنسیتر، با پیش گیری از بر گشت بخارات به درون مخزن باک و پیش گیری از اشتعال بنزین در خودرو، مانع از انفجار احتمالی در باک خودرو می گردد.

کاهش دادن مصرف سوخت

از آن جا که بخارات جذب شده توسط کنیستر مجدد به چرخه سوخت بر خواهد گشت، این امر موجب کاهش میزان سوخت خواهد گشت.

عملکرد کنیستر

با توجه به تمامی مطالبی که تا کنون مطرح شد می توان اینگونه نتیجه گرفت که این قطعه در راستای بالا بردن ایمنی خودرو نقش بسیار اساسی را ایفا خواهد نمود حال باید بدانیم که این قطعه مهم چگونه عمل می کند.

باید گفت که بخارات بنزین و تمامی هیدرو کربن های آزاد شده و تبخیر شده از سطح بنزین، به واسطه یک رابط یا شلنگ به مخزن کنیستر خواهند رسید در کنسیتر، به دلیل وجود زغال، تمامی هیدرو کربن ها، جذب می گردند و بخارات بنزین پس از عبور از صافی با یک رابط به سوپاپ برقی کینستر خواهند رسید چنانچه خودرو روشن باشد، بخارات بنزین، از این روزنه یا دریچه عبور خواهند کرد و به مانیفولد هوا خواهند رسید و در محفظه احترق خواهند سوخت. در غیر این حالت، و در صورت بسته بودن دریچه، در کنیستر و در مخزن آن خواهند ماند تا خودرو استارت بزند و روشن گردد. با وارد شدن بخارات بنزین در محفظه مانیفولد هوا، مصرف سوخت درصدی کم می شود. بنابراین کنیستر تمامی بخارات بنزین را جذب و دوباره به واسطه رابط به چرخه سوخت موتور خودرو بر خواهد گرداند.

اجزای دستگاه کنیستر در خودرو

  • سر شلنگی بخار بنزین
  • سر شلنگی تصفیه
  • سر شلنگی هوای آزاد
  • بدنه کنیستر
  • نگهدارنده فیلتر صافی
  • فیلتر صافی پایین
  • فیلتر صافی بالا
  • کربن فعال

ساختار مهم در عملکرد کنیستر

با اجزا و ساختمان کنیستر در زیر بیشتر آشنا شوید.

مخزن

مخزن کنیستر، از یک قوطی استوانه ایی شکل تشکیل شده که مملو از ذغال کربن است این مخزن دارای سه مجرا خواهد بود که یکی از آن ها مرتبط با باک و دیگری مرتبط با مانیفولد هوا خواهد بود و مجرای زیرین این دستگاه، جهت ارتباط با هوای آزاد لحاظ شده است.

بخارات بنزین از طریق بالای محفظه باک از طریق مجرای مربوط به باک، جذب شده و ذخیره می شود و در زمان مناسب شیر تخلیه مجرای خروجی کنیستر را باز نموده تا بخارات بنزین به سمت مانیفولد هوا جریان بیابند.

کربن فعال

کربن فعال، که درون مخزن کنیستر واقع است در واقع وظیفه جذب بخارات بنزین بر عهده اوست.

شیر برقی یا شیر تخلیه

شیر برقی یا همان شیر تخلیه کنیستر، در واقع شیر تخلیه بنزین است که در مسیر عبور بخارات بنزین از مجرای باک و مانیفولد هوا قرار دارد به این صورت که یک سر سیم و پیچ با بوبین شیر برقی از طریق رله دوبل به مثبت باطری و ارتباط سر دیگر سیم پیچ به ایی سی یو، مرتبط می گردد که از این طریق منفی را دریافت نماید و مجرای سومی که در زیر کنیستر است در حقیقت دارای یک عدد فیلتر در دهانه ورودی است که عمل فیلتر نمودن هوای ورودی به مخزن را انجام خواهد داد.

شیر جدا کننده

این شیر اجازه نخواهد داد که بنزین مایع به مخزن کنیستر ورود یابد این شیر در قسمت کناری گلوگاه باک و مسیر ما بین باک تا مخزن کنیستر قرار دارد و موجب می شود که سوخت مایع به مسیر کنیستر وارد نگردد و به باک خودرو باز گردد.

لوله های ارتباط

جنس لوله های ارتباط دهنده و شلنگ ها به گونه ایی انتخاب گردیده تا از نفوذ بخارات بنزین از دیواره لوله ها به هوای اطراف جلوگیری نماید

راه پیشگیری از خرابی کنیستر چیست؟

یکی از عمده ترین عواملی که در خرابی کنیستر نقش به سزایی دارد پر نمودن باک بنزین به طور کامل است هنگامی که نازل پمپ بنزین جریان بنزین ورودی به باک را قطع می کند ، دیگر نباید به پر نمودن باک بنزین ادامه داد چرا که این کار هم موجب سر ریز شدن بنزین از باک می گردد هم یکی از علت های خرابی آن خواهد بود.

نشانه های خرابی کنیستر

برخی از نشانه هایی که ثابت می کند نقص خودرو از بخش کنیستر است و وجود خرابی را در این بخش از خودرو را نشان می دهد به شرح زیر است.

چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک خودرو یکی از نشانه هایی است که می توان از آن طریق متوجه وجود خرابی و نقص در کنیستر شد لازم به ذکر است که هنگامی که با تست دیاگ دلیل خرابی خودرو را بررسی می نمایید خطای شیر برقی کنیستر را به شما نمایش خواهد داد.

بوی بنزین و استشمام آن در خودرو

چنانچه در خودروی خود به مدت متوالی و طولانی احساس بوی بنزین نمودید باید به بررسی شلنگ ها و درب باک بنزین بپردازید اما در صورتی که بوی بنزین را تنها گاهی احساس نمودید می توان پی به خرابی کنیستر برد.

فشار بخارات بنزین

از دیگر نشانه هایی که با توجه به آن، می توان پی به خرابی کنیستر برد این است که چنانچه درب باک خودرو را باز نمودید و متوجه شدید که بخار بنزین با فشار از دریچه باک خروج یافت، باید دانست که این نشانه از نشانه های خرابی در این قطعه خواهد بود.

وجود صدا در خودرو

اگر در خودرو خود صدای تق تق شنیدید، می باید شلنگ ها و لوله ها و کنیستر را بررسی نمایید چرا که امکان دارد که شلنگ ها پاره شده باشند یا کنیستر شکسته شده باشد.

زمان تعویض کنیستر

البته که باید در زمانی که متوجه خرابی و نقصان در کنیستر شدیم این قطعه را تعویض نماییم اما تمامی کارخانه های خودرو سازی ، مسافتی در حدود 30 هزار کیلومتر کارکرد یا زمانی معادل 24 ماه کارکرد را جهت تعویض کنیستر را مطرح نموده اند.

شیوه تست کنیستر

زمانی که شلنگ تصفیه و بخار بنزین نصب شده باشد موتور خودروی خود را روشن نموده و با قرار دادن انگشت خود بر روی سر شلنگی هوای آزاد، مکش هوا را باید احساس نمایید در ضمن، مکش هوا از مسیر مکش بخار بنزین باید تست گردد برای انجام این کار شلنگ اتصال باک به کنیستر را جدا و در زمان روشن بودن موتور مکش هوا از سر شلنگی های بخار بنزین و هوای آزاد نیز تست باید گردد.

از دست ندهید: نحوه رسوب زدایی موتور خودرو