0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
تکنولوژی نانوسرامیک محصولات زادو چگونه موجب ترمیم قطعات می گردد؟
مقاله

تکنولوژی نانوسرامیک محصولات زادو چگونه موجب ترمیم قطعات می گردد؟

تکنولوژی نانو سرامیک زادو و احیاگرهای زادو «XADO Revitalizant» اولین بار در سال 1999 در فروشگاه های خودرو ظاهر شد. امروزه این محصولات به بخشی مهم و جدایی ناپدیر در تعمیر و نگهداری خودرو برای بسیاری از علاقمندان خودرو در سراسر جهان تبدیل شده است.

این محصولات در ترمیم قطعات موتور، افزایش قدرت و کارایی موتور، از بین بردن نویز در گیربکس و افزایش طول عمر قطعات خودرو تأثیر بسزایی دارند.

احیاگرهای زادو Revitalizant چگونه عمل می کند؟

ترمیم یا احیا یک سطح فلزی، مجموعه ای از فرآیندهای شیمیایی است که در نتیجه اصطکاک بین دو سطح فلزی اتفاق می افتد. هنگامی که مکانیزمی در حال کار است، تماس قطعات با یکدیگر موجب ایجاد اصطکاک و بالا رفتن انرژی حرارتی بین دوسطح می شود در نتیجه موجب ساییدگی آن ها می گردد. سایش سبب کاهش عمر قطعات و در طول زمان موجب خرابی قطعات می گردد.

حال اگر ترمیم کننده ها و احیاگرهای زادو را به ناحیه تحت سایش برسانیم، این مواد با دریافت انرژی حرارتی و تنش مکانیکی حاصل از اصطکاک قطعات، لایه ای از جنس نانوسرامیک ایجاد می کنند.

فازهای ترمیم سطوح فلزی با احیاگرهای محصولات زادو

فاز اول: فرسایش قطعات و سطوح فلزی

اصطکاک و تنش مکانیکی در اثر کارکرد قطعات، سبب فرسایش سطوح فلزی می شود. فرسایش در قطعات موجب افزایش لقی، ایجاد نویز و صدا و نیز لرزش می گردد.

نمونه بارز آن در موتور در جداره سیلندرها بسیار مشهود است. اصطکاک در جداره سیلندر در تمام مدتی که خودروی شما روشن است وجود دارد و در طول زمان موجب فرسایش رینگ و دیواره سیلندر شده که در نتیجه آن کاهش فشار سیلندرها ، افت توان و در نهایت روغن سوزی را به دنبال خواهد داشت.

فاز دوم: آغاز ترمیم قطعات

 محصولات زادو برای ترمیم سطوح فلزی طراحی و تولید شده اند و دارای مواد احیاگر نانوسرامیک با درصد بالا می باشند. با افزودن این مواد به روغن (موتور، گیربکس، سیستم هیدرولیک، دیفرانسیل) ، مواد نانو سرامیک به صورت محلول در روغن در می آیند و به نواحی که نیروی اصطکاک وجود دارد و فرسایش در حال رخ دادن است انتقال می یابند و با ایجاد پیوند با اتم های فلزی جای خالی اتم های فلزی که بر اثر اصطکاک تخریب شده اند را پر می کنند.

فاز سوم: ایجاد لایه نانو سرامیک بر روی قطعات

با گذشت زمان کوتاه لایه ای از نانو سرامیک زادو در محل ساییدگی ها تشکیل می شود. پس از انکه مواد نانوسرامیک جای اتم های تخریب شده را پر کنند رشد لایه نانوسرامیک متوقف می گردد زیرا با ترمیم سطوح، تنش مکانیکی کاهش می یابد. همانطور که گفته شد برای تشکیل لایه نانوسرامیک نیاز به تنش مکانیکی و انرژی حرارتی می باشد.

فاز چهارم: ترمیم و افزایش طول عمر

محصولات زادو با تکنولوژی منحصر به فرد خود سایش های ایجاد شده در قطعات را که در مراحل اولیه و میانی می باشند، ترمیم و احیا می کنند و موجب افزایش طول عمر چند برابری آن ها می گردند.

مزیت های استفاده از ترمیم کننده های زادو

  • بازیابی شکل هندسی قطعات.
  • ترمیم قطعات در حین کارکرد و بدون نیاز به توقف.
  • افزایش عمر قطعات.
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری.
  • عدم مراجعه به تعمیرکار و بازکردن قطعات.
  • کاهش آلایندگی.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات.
  • دسترسی و استفاده بسیار راحت و آسان.