0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
چه وقت به لاستیک های خودرو، باد نیتروژن بزنیم؟
مقاله

چه وقت به لاستیک های خودرو، باد نیتروژن بزنیم؟

به صرف این که مالکیت یک خودرو را داشته باشید، حتما نیاز به تنظیم باد لاستیک پیدا خواهید کرد. حتما در خصوص مزایای استفاده از باد نیتروژن در فصل تابستان شنیده اید و اگر تا به حال این نوع باد لاستیک خودرو را مورد استفاده قرار نداده اید، توصیه می کنیم که حتما یک بار از این نوع باد استفاده کرده و مزایای آن را تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به تفاوت های میان باد نیتروژن و باد معمولی برای لاستیک خودرو بپردازیم.

باد نیتروژن ماشین چیست؟

بسیاری از مالکان خودروهای مختلف از باد نیتروژن برای باد زدن به لاستیک های خودروی خود استفاده می کنند. احتمالا بدانید که پیش تر از این گاز که اکنون برای خودرو توصیه می شود، برای لاستیک هواپیما، خودروهای مسابقه ای و یا خودروهای نظامی مورد استفاده قرار می گرفت. با این حساب عجیب نیست که باد نیتروژن بتواند در سرعت رانندگی نیز تاثیرگذار ظاهر شود.
برای آنک ه به تفاوت باد نیتروژن با باد معمولی پی ببرید، لازم است که مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو را دوره کنیم و ببینیم از چه برتری هایی برخوردار است.

مزایا باد نیتروژن

فشار درون تایرها ثابت خواهد بود

اگر از باد نیتروژن درون لاستیک های اتومبیل خود استفاده کنید، شاهد فشار ثابتی درون لاستیک ها خواهید بود. یکی از دلایل عمده استفاده از این گاز در تایر، همین موضوع است. از آنجایی که در طول زمان شاهد خارج شدن بادهای معمولی از تایر خودرو می‌شویم، بسیاری از رانندگان گاز نیتروژن را به بادهای معمولی ترجیح می‌دهند.

عدم کاهش فشار درون تایرها با گاز نیتروژن، به دلیل حساسیت کمتر آن نسبت به تغییرات دمایی می‌باشد. یعنی با افزایش و کاهش دما، این گاز در تایر خودروها با کمترین تغییر رو به رو خواهد شد و فشار درون تایرها را ثابت نگه می‌دارد. از جهتی دیگر، باد نیتروژن لاستیک ها را نرم می‌کند در نتیجه به کمک های خودرو آسیب وارد نمی‌شود.

مصرف سوخت را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از تفاوت های استفاده از این گاز در لاستیک خودروها با باد معمولی، کاهش دادن مصرف سوخت است. از آنجایی که این گاز فشار درون لاستیک را ثابت نگه می‌دارد، عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد و در نهایت تا حدود 3 درصد در مصرف سوخت تاثیر خواهد گذاشت. از سویی اندازه مولکول های نیتروژن بزرگ تر از مولکول های اکسیژن است، پس راحت تر می‌تواند درون تایر حرکت کند.

طول عمر رینگ و تایرها را افزایش می‌دهد

از آن جایی که گاز نیتروژن فاقد رطوبت می‌باشد و گازی خشک محسوب می‌شود، جنس لاستیک و تایر آن را به خوبی حفظ می‌کند و به افزایش طول عمر آن ها کمک شایانی می‌کند.

بخوانید: افزایش طول عمر لاستیک ماشین

ایمن است

به جهت آن که گاز نیتروژن اشتعال زا نیست، یک گاز ایمن برای تایرهای خودرو محسوب می‌شود.

معایب استفاده از باد نیتروژن در تایر خودروها

نگرانی شما را از کاهش فشار در تایر از بین نمی‌برد

درست است که این گاز می‌تواند فشار درون لاستیک ها را ثابت نگه دارد، اما این بدان معنی نیست که خیال شما را از بابت کنترل تایرها راحت می‌کند. پس باید نتیجه بگیریم که با استفاده از این گاز، همچنان نیاز به کنترل لاستیک ها، حس می‎شود.

هزینه آن از بادهای معمولی بیشتر است

هزینه استفاده از این گاز نسبت به بادهای معمولی بیشتر است. اما این بدان معنی نیست که قیمت آن آنقدری بالاست که شما نمی‌توانید از پس پرداخت آن برآیید.

فراوانی کمتر نسبت به بادهای معمولی

یکی از تفاوت های فاحش میان بادهای معمولی و این باد، میزان سهولت در دسترسی است. شما می‌توانید با مراجعه به هر تعمیرگاهی، لاستیک های خودروتان را از بادهای معمولی پر کنید، اما این موضوع درباره این باد صدق نمی‌کند. البته لازم به ذکر است که میزان دسترسی به گاز نیتروژن امروز بیشتر از گذشته می‌باشد اما این مقدار در قیاس با بادهای معمولی کمتر است در کل با توجه به تفاوت گازها برای لاستیک ها، باید بگوییم که اگر شما در زمره رانندگان سرعتی هستید و دوست دارید درجه سرعت شمار خودرو خود را بالا ببرید، استفاده از گاز نیتروژن برایتان مناسب تر است و البته باید این نکته را مجددا متذکر شویم در صورتی که لاستیک های خودرو را از باد نیتروژن پر کردید، از چک کردن فشار مداوم تایرها غافل نشوید تا مشکلاتی در این خصوص را تجربه نکنید.