0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
آلودگی و گرفتگی سیستم انژکتور
مقاله

آلودگی و گرفتگی سیستم انژکتور

آلودگی و گرفتگی سیستم انژکتور > یکی از عواملی که باعث بروز مشکل در سیستم سوخت‌رسانی و انژکتور می‌گردد، کیفیت نامناسب سوخت و وجود ناخالصی است.

دلیل بعدی، زمانی که موتور خودرو روشن است، دمای موتور بالا می باشد و سوخت و انژکتورها نیز گرم می‌شوند. پس از خاموش شدن موتور مقداری سوخت در ریل سوخت و انژکتورها باقی می‌ماند که با کاهش دمای موتور و انژکتورها، ذرات ناخالصی بر روی اجزای انژکتور به صورت رسوب باقی می ماند.

در اتومبیل هایی که در دوره زمانی کوتاهی حرکت می کنند ( مانند طی کردن مسیری کوتاه در شهر) به دلیل چندین مرتبه خاموش و روشن کردن موتور در طول روز، آلودگی انژکتورها به طور حتم اتفاق می افتد.

با افزایش رسوبات و ناخالصی روی اجزاء انژکتور به تدریج مشخصه‌های عملکردی این قطعه تغییر میابد. بعنوان مثال ابعاد داخلی سوزن و سوراخ تغییر کرده ، درنتیجه باعث تغییردبی خروجی آن می گردد. همچنین نحوه پاشش (زاویه پاشش) نیز تغییر پیدا می کند. به این ترتیب عملکرد موتور دچار اختلال می گردد.

نشانه های عدم کارکرد صحیح سیستم انژکتور

  • کاهش توان و افت عملکرد موتور
  • تأخیر، مکث یا ریپ زدن هنگام دور گرفتن موتور
  • استارت نامناسب خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • ایجاد لرزش در موتور و تغییر صدای احتراق در موتور

درصورتی‌ که بخواهیم موتور خودرو دارای عملکرد صحیحی باشد باید از انژکتورها به خوبی نگهداری شود، به یاد داشته باشیم تعویض این قطعه راه عملی برای حل مشکل محسوب نمی‌شود زیرا این قطعه گران ‌قیمت است، از طرفی هم باز کردن و شستن انژکتورها باید به نحوی انجام پذیرد که:

  • ریل سوخت نیز حتما بازشود و شستشوی کامل صورت پذیرد.
  • سوزن ها ابتدا در دستگاه اولتراسونیک شسته شوند سپس حجم مایع خروجی با دستگاه اندازه گیری شود.

نا گفته نماند که عملیات ذکر شده وقت و هزینه زیاد و نیز مکانیک ماهر خود را می طلبد.

آسان ترین،کم هزینه ترین و بهترین راهکار برای سرویس و شستشوی سیستم انژکتور استفاده از افزودنی های شوینده انژکتور (انژکتورشوی) استاندارد و اورجینال می باشد. با استفاده از این نوع افزودنی میتوان با صرف کمترین وقت و هزینه کل سیستم سوخت رسانی از پمپ تا سوزن ها را شستشو داد. همچنین این مواد تاثیر قابل توجهی بر رفع آلودگی کربنی در سیلندر و روی سوپاپ ها خواهند داشت.

استفاده از شوینده های انژکتور استاندارد و اورجینال به صورت دوره ای (7000 تا 10000 کیلومتر) نیاز موتور خودرو به سرویس انژکتور را به صفر می رساند.