0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
تشخیص لنت ترمز خوب
مقاله

تشخیص لنت ترمز خوب

پارامترهای انتخاب یک لنت ترمز خوب

  • نوع خودروی شما چیست؟ به یاد داشته باشید که هر خودرو به لنت­ های جلو و عقب مخصوص به خود نیاز دارد تا کارایی مطلوب را داشته باشد.
  • از خودرو چه استفاده­ ای می­کنید؟ خرید لنت ترمز برای خودرو شخصی با خودروی کار یا خودرو باربری و مسابقه­ ای فرق دارد و باید برای هر یک از کارکرد های مورد اشاره، لنت ترمز مناسبی خریداری شود.
  • مسیر تردد خودرو چگونه است؟ مسیر رفت و آمد با خودرو مورد بحث ناهموار و همراه با سربالایی است، هموار است یا دارای ترافیک سنگین؟ هر یک از شرایط فوق در جایگاه خود روی کارکرد لنت ترمز و عمر آن تاثیر قابل توجهی دارد.
  • سرعت رانندگی با خودرو به چه صورت است؟ رانندگی شما آرام است و نیاز کمتری به ترمز دارید یا پرگاز می­رانید و ترمزگیری زیادی دارید؟
  • بودجه شما برای تعویض لنت ترمز به چه میزان است؟ محدودیت مالی دارید یا از بابت مسئله هزینه­ها جایی برای نگرانی نیست؟
  • سیستم ترمز خودرو چیست؟ ترمز ABS است یا معمولی
  • شرایط آب و هوایی محل زندگی­تان به چه صورت است؟ در آب و هوای خشک زندگی می­کنید یا معتدل، گرم و مرطوب یا سرد؟
  • وزن خودرو چقدر است؟ خودروی مورد استفاده شما جزو خودروهای سبک، متوسط یا سنگین است؟
  • قیمت خودرو شما چقدر است؟ خودروی شما جزو خودروهای ارزان قیمت است یا متوسط و حتی گران؟ سطح قیمتی خودرو نیز بر انتخاب لنت­های ترمز قوی موثر است و حساسیت زیادی را برای کارکرد درست آن می­طلبد.
  • قصد دارید تا چه نوع لنتی را خرید کنید؟ لنت متالیک، سرامیک، زینتری یا ارگانیک؟

بخوانید: لنت ترمز سرامیکی یا فلزی

انتخاب لنت خودرو بر اساس نوع خودرو

ابتدا براساس نوع خودرو، سال ساخت آن و چرخ جلو و عقب بودن ترمزها، نوع لنت را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که باید بدانید که خودرو از چه نوع لنتی، با چه سایز و اندازه­ای، استفاده می­کند؛ یعنی مدل وشکل لنت خودرو چگونه است؟

چگونگی تشخیص مدل و شکل لنت خودرو

  • از روی دفترچه راهنمای خودرو و توصیه خودروساز :

هر خودروسازی برای هر مدل خودرو دفترچه راهنمای مخصوصی دارد که نوع قطعات مربوط به همان خودرو، با شماره سریال مخصوص و کد مخصوص همان خودرو در آن دفترچه نوشته شده است. مثلا باید دقت داشته باشید که لنت ترمز یک خودروی 206 تیپ 5 تولید شده در سال 91 با لنت ترمز همان خودرو که در سال 95 تولید شده است، متفاوت خواهد بود.

  • باز کردن چرخ ­ها و دیدن خود لنت­ ها

نکته جالب این است که لنت ترمز بعضی از خودروها به همدیگر شبیه هستند و می­توان از روی سری چنین خودروهایی لنت را به سادگی تهیه کرد، مثلا لنت ترمز خودروهای 206، 207، رانا و 206 صندوق­دار در این دوران شبیه به هم می­باشد. در روی دیگر سکه، لنت بعضی از خودرو­ها نیز شباهت زیادی به هم دارند ولی دارای تفاوت­های کوچکی هستند که ممکن است باعث نصب اشتباه لنت یک خودرو روی خودروی دیگر شود و عواقب خوبی نداشته باشد.

انتخاب نوع لنت بر اساس کارکرد خودرو

بر اساس این که کار خودرو شما چیست، می­توان در انتخاب لنت­ های ترمز با کیفیت بالا و یا متوسط راهنمایی ­های لازم را ارائه داد تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید. به یاد داشته باشید که با انتخاب لنت­ های ترمز باکیفیت و دارای کارایی بالاتر، خیال آسوده­ تری را به هنگام  ترمزگیری خواهیم داشت و از امنیت بیشتری برخوردار خواهیم بود. چنانچه که خودروی مورد بحث یک خودروی سواری شخصی است و با سرعت کم رانندگی می­کنید، یک لنت متوسط و معمولی هم کارتان را راه خواهد انداخت. اگر ماشین شما یک تاکسی یا وانت بار است و یا اینکه با سرعت بالا رانندگی می­کنید، نیاز به یک لنت ترمز خوب، با دوام و باکیفیت خواهید داشت. لازم به ذکر است که با کمی دقت در انتخاب لنت ترمز مناسب، می­توان از هزینه­ های جانبی ناشی از احتمال خرابی و عدم کارکرد مناسب ترمز جلوگیری کرد.

بخوانید: عوامل خرابی لنت تترمز

انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس مسیر تردد خودرو

باید گفت که در مسیرهای پر تردد، دارای ترافیک بالا، مسیرهای کوهستانی و با سربالایی و سرازیری­ های زیاد حتما باید از لنتی استفاده کنیم که با داغ کردن زیاد لنت ترمز، قدرت ترمز گیری خود را از دست ندهد. مواد تشکیل دهنده لنت به زودی فرسوده نشود و خاصیت خود را از دست ندهد. اگر مسیر تردد شما خیابان­ های عادی و کفی است و با سرعت مناسبی رانندگی می­کنید، لنت ترمز خوب معمولی و یا نیمه متالیک هم کار شما را راه خواهد انداخت.

سرعت رانندگی

رانندگی با سرعت بالا نیازمند لنت­ های ترمز قویتری است تا در برابر افزایش دما و خوردگی تحمل بیشتری داشته باشد و عمر بیشتری کند. این نکته برای ترمزگیری­ های ناگهانی هم صدق می­کند؛ هر چه کیفیت سیستم ترمز و لنت­ های ترمز بالاتر باشد، خودرو سریعتر می­ایستد، لنت دیرتر داغ می­کند، سریعتر خنک می شود و عمر بیشتری خواهد داشت. لنت با کیفیت چون گیرایی خوبی دارد و سریعتر خودرو را نگه می­دارد، دیسک چرخ را نیز خراب نخواهد کرد.

نکته مهم این است که استفاده از سرعت مناسب و استاندارد و رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی، نیاز به استفاده مکرر از ترمز را کمتر می­کند و طول عمر لنت ترمز را بالاتر می­برد.

سیستم ترمز خودرو

در سیستم­های معمولی ترمز، لنت­ ها دیرتر از سیستم­ های  ABS از بین می­روند؛ به علت چسبیدن  لنت بر روی دیسک و قفل شدن چرخ­ ها، لنت کمتر خورده می­شود و کمتر از بین خواهد رفت. اگر خودرو از سیستم ترمز ABS استفاده کند، باید از لنت­ های با کیفیت­ تری استفاده کنید تا کارایی مطلوب را داشته باشد. در این سیستم ترمز فرمان به هنگام گرفتن ترمز قفل نمیشود و معمولا لنت ­های سیستم ترمز ABS زودتر از یک سیستم ترمز معمولی تمام می­شوند، به همین دلیل باید از کیفیت و طول عمر بالاتری برخوردار باشند.

شرایط آب و هوایی محل زندگی

در این مورد باید با توجه به تجربیات هر راننده و متخصص خودرو که از مناسب بودن کدام لنت برای چه منطقه ­ای اطلاع دارد، عمل کرد. معمولا لنت­ هایی که در ایران تولید می­شوند، مناسب شرایط آب و هوایی تمام مناطق کشورمان هستند و جای نگرانی نیست که در منطقه کوهستانی ایران زندگی می­کنید یا در منطقه گرم و خشک. لازم به ذکر است که خاصیت ترمز گیری لنت­ های ارگانیک در زمان گرم شدنشان، به علت نرم بودنشان، کاهش می­یابد و زودتر تمام می­شوند و لنت­ های کم متالیک یا سمی متالیک در مواقعی که سرد هستند، ترمز گیری خوبی ندارند؛ بنابراین باید از تجربیات افراد فنی هر محل استفاده کرد و بنا بر پیشنهاد آن­ها بهترین لنت را انتخاب نمود.

بودجه تعویض لنت­ ها

مبلغی را که می­خواهیم برای خرید لنت­ ها هزینه کنیم در انتخاب ما تاثیرگذار است. برای مثال در ماشین­ های وارداتی مبلغ یک جفت لنت اصلی بسیار گران است و می­توان با داشتن اطلاعاتی در مورد انواع لنت ­ها یا مشورت با یک متخصص از بهترین لنت با قیمت متوسط و مناسب استفاده کرد تا با مشکل جدی مواجه نشویم.

لنت­ های نیمه متالیک یا سمی متالیک جزو لنت­ های ارزان و باکیفیت هستند که اگر از برند معتبری تهیه شده باشند به راحتی جوابگوی کار ما خواهند بود. باید یادآور شویم که هر چقدر لنت ترمز با کیفیت­ تر باشد، قیمت بالاتری دارد و در عوض در طول مدت استفاده هزینه ­های جانبی را کاهش خواهد داد.

وزن خودرو در انتخاب لنت ترمز

وزن خودرو هم در انتخاب نوع لنت ترمز مناسب برای خودرو می­تواند بسیار تاثیر گذار باشد. هر چه خودرو سنگین ­تر باشد، نیاز به ترمز های قوی­تر و با کیفیت ­تری دارد. خودروهای سنگین در سرعت ­های بالا برای ایستادن نیاز به شتاب منفی زیادی دارند و انرژی حرارتی زیادی تولید می­کنند؛ بنابراین باید برای این خودروها از لنت­ های با کیفیت بالا و استاندارد همان خودروها استفاده کرد.

قیمت خودرو

برای خودروهای لوکس و گران قیمت همیشه باید از لنت­ های اصلی و اورجینال استفاده کرد. هر اتفاق کوچک برای این خودروها می­تواند ضررهای سنگینی را در پی داشته باشد؛ بنابراین باید در مورد خرید لنت برای این خودروها از اصلی ­ترین، بهترین و استانداردترین لنت­ ها استفاده کرد. نکته مهم این است که گاهی اوقات خرید لنت­ های ارزان قیمت برای ما خیلی گران تمام می­شود؛ برای مثال زمانی اگر نیاز به ترمز داشته باشیم و لنت با ما همکاری لازم را نکند، ضرر وارده جبران کم کاری ما در خرید لنت مناسب خواهد بود و متاسفانه کاری جز افسوس باقی نخواهد ماند.

مواد تشکیل دهنده لنت

لنت­ ها بر اساس مواد تشکیل دهنده نیز تقسیم ­بندی می­شوند:

لنت ­های ارگانیک

  • در ساخت این نوع لنت از مواد آلی طبیعی استفاده می­شود.
  • ساختار نرمی دارند.
  • گیرایی بالایی دارند.
  • دیر خنک می­شوند و طول عمر کمی دارند.
  • وقتی گرم می­شوند گیرایی­شان کم می­شود.
  • بی صدا هستند.

مطالعه کنید: دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

لنت ­های semi متالیک

  • انتقال حرارتی بالایی دارند.
  • زود خنک می­شوند و در دمای بالا کارایی خود را از دست نمی­دهند.
  • قیمت متوسطی دارند.
  • گیرایی خوبی دارند.
  • کمی صدا دارند.
  • دارای الیاف استیل هستند که باعث خورده شدن دیسک چرخ می­شود.
  • برای وانت­ها و خودروهای شاسی بلند بزرگ کارایی دارد.

لنت ­های کم متالیک

  • 20 درصد فلز در ترکیب خود دارند.
  • تولید صدا و گرد بالایی دارند.
  • قدرت ترمزگیری خوبی دارند و بیشتر در خودروهای لوکس استفاده می­شوند.

 

لنت ­های سرامیک

  • دارای ترکیبات سرامیک و ارگانیک هستند.
  • برای ماشین­های سنگین پیشنهاد نمی­شوند.
  • دماهای بالا را تحمل می­کنند.
  • دیسک را ازبین نمی­برند.
  • گیرایی فوق العاده­ای دارند.

به عنوان کلام آخر پیشنهاد می­کنیم که در خرید لنت­ های ترمز عجله نکنید و تا حد امکان بهترین برند و کیفیت را برای خودروی خود تهیه نمایید.

حالا که با ضروری ترین نکات خرید لنت ترمز اشنا شدید، میتوانید لنت ترمز مناسب خود را از برند ژاپنی الیگ که در لینک زیر قرار داده شده است انتخاب کنید.

قیمت و مشخصات: لنت ترمز الیگ