0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نشتی آب رادیاتور ؛ علائم و روش های پیشگیری
مقاله

نشتی آب رادیاتور ؛ علائم و روش های پیشگیری

رادیاتور خودرو عملکرد ساده ای دارد، با این همه نقش آن در خنک سازی موتور فوق العاده بااهمیت است و در صورتی نشتی رادیاتور یا خرابی درب رادیاتور و سایر مشکلات آن، با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.  با شناخت علائم نشتی آب رادیاتور و خرابی درب آن، می توانید به موقع نسبت به رفع این ایراد اقدام کرده و از آسیب وارد شدن به وسیله نقلیه خود، جلوگیری به عمل آورید. با رویتاخودرو همراه باشید.

علائم نشتی آب رادیاتور

لازم است که هر راننده ای به خوبی علائم نشتی آب رادیاتور را شناخته و به این ترتیب به موقع برای تعمیرات وارد عمل شود. این علائم به شرح زیر هستند:

  • بالاتر رفتن عقربه دماسنج از حد متوسط که در پشت آمپر قرار گرفته است
  • خارج شدن بخار از درب کاپوت خودرو
  • به مشام رسیدن بوی سوختگی از سمت کاپوت
  • خروج باد سرد از بخاری خودرو
  • مشاهده مایع خنک کننده اطراف رادیاتور

دلایل کاهش آب و نشتی رادیاتور

نشتی رادیاتور به دلایل مختلفی رخ خواهد داد:

پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی رادیاتور

یکی از عمده دلایل نشتی رادیاتور، می توان به خوردگی آن اشاره کرد. با توجه به گردش دائمی آب رادیاتور و ضدیخ در مخزن رادیاتور، مسیر و شلنگ های آن، خوردگی و زندگ زدگی این اتصالات و مسیرها در اثر مرور زمان، طبیعی خواهد بود. از این جهت بررسی به موقع و بازبینی رادیاتور خودرو، می تواند از نشتی ناگهانی آن جلوگیری به عمل آورد.

رسوب گرفتن شلنگ ها یا قمقمه رادیاتور، باعث می شود که پس از مدتی خوردگی اتفاق افتاده یا عمل خنک سازی به هر شکلی به درستی انجام نشود. از این جهت لازم است که سرویس رادیاتور خودرو انجام شده و رسوب های آن برطرف گردند. (رسوب گیری رادیاتور به ویژه زمانی که به جای استفاده از آب رادیاتور مخصوص، از آب معمولی شهر در آن می ریزید، به مراتب افزایش خواهد یافت.)

البته زمانی که جنس رادیاتور خودرو، آلومینیومی باشد، پدیده زنگ زدگی و خوردگی بابت آن وجود نخواهد داشت، اما در این مدل نیز معمولا درزهای منبع، بر اثر گذشت زمان، فرسوده شده و نشتی آب رادیاتور خودرو از این مسیر صورت می گیرد.

این نشتی ها در بسیاری مواقع در شلنگ های رادیاتور دیده شد و حتی یک پوسیدگی یا ترک کوچک نیز می تواند به عنوان عاملی موثر، ظاهر شود. همچنین می توانید مقاله بهترین زمان تعویض آب رادیاتور را مطالعه نمایید.

پر کردن بیش از حد رادیاتور

گاهی اوقات بیش از اندازه استاندارد رادیاتور را پر کرده و این باعث می شود که میزان فشار آب در رادیاتور بالا برود. با بالا رفتن میزان فشار آب، بیش از حد نرمال، آب رادیاتور کاهش خواهد یافت و این به افت عملکرد سیستم خنک کننده موتور، منجر می شود.

عیب در ترموستات از دلایل نشتی آب رادیاتور

ایراد در ترموستات نیز می تواند به کم شدن آب رادیاتور منجر شود. زمانی که ترموستات به درستی عمل نکرده، دما بالا رفته و رادیاتور تحت فشار قرار خواهد گرفت. در این حالت به طور قابل انتظار، آب رادیاتور کاهش می یابد.

عیب در درب منبع انبساط

خراب شدن درب منبع انبساط دیگر دلیلی است که در مدت زمانی کوتاه، موجب کاهش سطح آب رادیاتور و در نتیجه عملکرد ناقص آن می شود.

وارد شدن آب به محفظه سیلندر از دلایل نشتی آب رادیاتور

ورود آب به محفظه سیلندر را باید دیگر عاملی بدانیم که به کاهش آب رادیاتور می انجامد. همین طور در صورتی که واشرسرسیلندر سوخته باشد، آب از سرسیلندر خارج خواهد شد و این باعث می شود که میزان آب رادیاتور کاهش یابد.

عدم هواگیری رادیاتور

لازم است که در سرویس های سالیانه، هواگیری رادیاتور را انجام دهید. عدم انجام هواگیری رادیاتور خودرو، یکی از عواملی است که به کاهش سطح آب آن منتهی می شود.

خرابی درب رادیاتور

در صوتی که درب رادیاتور خراب شده باشد، به سرعت آب موجود در سیستم تبخیر شده و کاهش می یابد. درب رادیاتور دارای 2 سوپاپ بوده و نقش مهمی در عملکرد رادیاتور خودرو دارد. در صورتی که این درب خراب باشد، آب و مایع خنک کننده، طبق روال در سیستم نچرخیده و دمای موتور بالا خواهد رفت. در حقیقت خرابی درب رادیاتور، باعث می شود که فشار لازم در سیستم رادیاتور وجود نداشته و با افزایش گرما، موتور آسیب ببیند.

معمولا نشتی مایع خنک کننده و ضدیخ در اطراف رادیاتور یا جایی که خودرو را پارک کرده اید، یک علامت هشدار خرابی درب رادیاتور خواهد بود. همچنین زمانی که بسیار زودتر از حد انتظار، شلنگ های رادیاتور خراب می شوند، باید نسبت به خرابی درب رادیاتور مشکوک شوید. عدم عملکرد صحیح این درب، باعث می شود که خلاء لازم ایجاد نشده و شلنگ ها زودتر از زمان خود، ترک خورده یا پوسیده شوند.

بخوانید: بهترین روش رسوب زدایی وجرم گیری رادیاتور ماشین

استفاده از ضدیخ بی کیفیت از دلایل نشتی آب رادیاتور

زمانی که از ضدیخ بی کیفیت در رادیاتور خودرو استفاده کرده باشید، کاهش سطح آب به مرور زمان و زودتر از وقت مورد انتظار، اتفاق خواهد افتاد. از این جهت همیشه توصیه می شود که حین انتخاب ضدیخ، توجه کافی داشته و حتما از برندهای معتبر استفاده نمایید.

نشتی بخاری خودرو

نشتی بخاری خودرو دیگر دلیلی است که غالبا به کاهش سطح آب رادیاتور منجر شده و آمار حاکی از آن است که این مورد، عدد زیادی از مراجعات به تعمیرگاه ها را به خود اختصاص می دهد.

نکته: به یاد داشته باشید که برای چک کردن سطح آب رادیاتور و باز کردن درب آن، به هیچ وجه نباید در زمان داغ بودن موتور اقدام کنید لازم است حتما زمانی معقول از خاموش کردن خودرو گذشته و کامل سرد شده باشد، سپس درب رادیاتو را باز کنید.

از دست ندهید: طرز هواگیری رادیاتور خودرو

سخن پایانی

دقت داشته باشید که نشتی آب رادیاتور و پایین آمدن سطح آب آن، موجب می شود تا خنک سازی موتور به درستی صورت نگرفته و در بدترین حالت موتور خودرو بسوزد یا در سطح بالایی آسیب ببیند. از این جهت هرگز سرویس رادیاتور خودرو و استفاده از آب رادیاتور و ضدیخ مناسب را فراموش نکنید.

محصول نشت گیر رادیاتور و سیستم خنک کننده محصول پیشنهادی ما به شماست.