0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
دلایل جوش آوردن رادیاتور
مقاله

دلایل جوش آوردن رادیاتور

از جمله خصیصه‌های مهم پیشرانه اتومبیل، حداکثر دمای قابل تحمل توسط آن می‌باشد که عبور از این حد مجاز باعث داغ شدن خودرو و در اصطلاح جوش آوردن رادیاتور آن می‌شود.

اگر در حین رانندگی در روز‌های گرم و یا پرترافیک، علمک آمپر روی خط قرمز قرار گرفت، یا اینکه از کاپوت اتومبیل، بخار خارج شد، بی‌تردید اتومبیل‌تان جوش آورده است.

بهتر است قبل از هر اقدامی در وهله اول دست از رانندگی بکشید و اتومبیل‌تان را متوقف کنید زیرا در صورتی که موتور جوش بیاورد و شما به رانندگی ادامه دهید، سوپاپ، سرسیلندر، پیستون، میل لنگ و بسیاری از قطعات دیگر اتومبیل‌تان با آسیب‌هایی جبران ناپذیر مواجه می‌شوند.

چگونه می‌توان از جوش آوردن رادیاتور خودرو در سفر جلوگیری کرد؟

با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی جمع کثیری از مردم برای سفرهای تابستانی برنامه ریزی می‌کنند. اما قبل از اقدام به سفر، نخست باید از سلامت کامل اتومبیل‌تان اطمینان پیدا کنید تا در طول سفر برایتان مشکلی پیش نیاید و سفر به کام شما و همراهانتان تلخ نشود.

یکی از موارد بسیار مهم رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از جوش آوردن رادیاتور است. در این مقاله تصمیم داریم به علل و راه‌های رفع این مشکل شایع بپردازیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

زمان جوش آوردن رادیاتور خودرو چه کنیم؟

  • اگر کولر ماشین روشن است آن را خاموش کنید تا از فشار بیشتر روی موتور کم شود.
  • شیشه‌های ماشین را پایین بکشید.
  • اگر در ترافیک مانده‌اید حتما دنده را خلاص کنید و بعد از آن پدال گاز را مقداری فشار دهید که باعث بالا رفتن سرعت پمپ آب و فن رادیاتور ماشین شود.
  • تا جایی که ممکن است یکباره ماشین را متوقف نکنید، خوب است که ابتدا سرعت را کم کرده و بعد اتومبیل را از حرکت بازدارید.
  • پی در پی ترمز نکنید که باعث افزایش دمای موتور شود.
  • در نزدیک‌ترین پارکینگ اتومبیل خود را پارک کرده و کاپوت را به آرامی بالا بزنید.
  • پس از گذشت زمان کمی، بخاری ماشین را روشن کنید تا گرمای موتور به داخل ماشین منتقل شود و در نتیجه، موتور کمی خنک شود.
  • به هیچ عنوان درب رایاتور را باز نکنید، چرا که پیش بینی می‌شود آب جوش به طرف شما پاشیده شود.
  • کمی صبر کنید تا موتور خنک شود و بعد خودرو را روشن کنید و ماشین را در وضعیت خلاص بگذارید، بعد از آن مقداری آب درون منبع آب موتور بریزید.

علل جوش آوردن رادیاتور ماشین

جوش آوردن موتور ماشین دلایل بسیاری دارد مانند: استفاده از کولر، رانندگی در اوج گرما، وجود ترافیک سنگین، رانندگی در سربالایی و…

در این قسمت از مقاله شما را با عمده‌ترین علل جوش آوردن رادیاتور ماشین آشنا می‌سازیم:

روغن موتور

اگر روغن موتور ماشین شما از میزان استاندارد، کمتر شود و یا خاصیت خود را از دست بدهد، دمای موتور به یکباره زیاد می‌شود و موتور جوش می‌آورد. بهتر است برای رانندگی در هوای گرم، در بازه‌ای معین سطح روغن موتور را چک نمایید تا در صورت نیاز آن را به موقع تعویض کنید تا از جوش آوردن رادیاتور عملا خودداری شود.

بخوانید: بهترین زمان تعویض روغن موتور

خرابی فن رادیاتور

وظیفه اصلی فن رادیاتور، کم کردن دمای آب رادیاتور است که در نتیجه این خنکی، دمای موتور پایین می‌رود. اگر آمپر آب دمایی بیشتر از حد مجاز را نشان بدهد و شدت چرخش فن رادیاتور کند شود و یا ثابت و بی‌حرکت بماند، موجب جوش آوردن رادیاتور شده؛ زیرا به طور یقین می‌توان گفت، که در پروانه موتور ایرادی رخ داده است که باید آن را به سرعت برطرف کرد.

به منظور بررسی عملگرایی فن ماشین، ابتدا کولر ماشین خود را خاموش کنید اگر در این موقع فن خنک کننده موتور شروع به کار کرد، صد در صد فن یا مدار آن با نقصی مواجه شده است.

و اما یکی دیگر از روش‌ها برای ارزیابی این است که بعد از خاموش کردن خودرو، پره‌های فن رادیاتور را کمی بچرخانید، اگر متوجه شدید که چرخاندن پره‌ها دشوار است، بی‌ترید باید آن را تعویض نمایید.

مطالعه کنید: سیستم خنک کننده خودرو

یکی دیگر از قسمت‌هایی که باید آن را به خوبی چک کنید، بررسی بخش مشبک جلوی رادیاتور است، چرا که امکان دارد مانعی برای ورود هوا از فن به رادیاتور وجود داشته باشد. اما دانستن این نکته بسیار اهمیت دارد، از آنجایی که امروزه فن رادیاتور در ماشین‌های جدید کاملا الکتریکی است، برای تعمیر آن توصیه داریم که خودتان دست به کار نشوید بلکه تعمیر آن را به تعمیرکارانی حاذق و مجرب بسپارید تا مشکل ماشینتان را به درستی برطرف سازند.

خرابی پمپ آب

وظیفه پمپ آب، آب‌رسانی مناسب به سیستم خنک کننده موتور است، بدین ترتیب اگر میزان آب در موتور ماشین کم شد، پمپ را ارزیابی نمایید تا دگیر مشکلاتی مانند شکستگی یاتاقان، شکستگی پروانه‌های داخلی و یا نشتی زیر پمپ به علت خرابیکاسه نمد نگردید.

اگر پمپ به هر دلیلی وظیفه آب‌رسانی را به خوبی انجام ندهد، دمای موتور به سرعت بالا رفته و باعث جوش آوردن رادیاتور میشود.

بروز هر گونه نشتی در مجموعه سیستم خنک کننده موتور

در صورتی که هر یک از اجزای ماشین نظیر پمپ آب، شلنگ ها، رادیاتور، واشر سرسیلندر و هوزینگ ترموستات دچار نشتی شوند، موتور با مشکل آب‌رسانی روبرو می‌شود و در نهایت جوش می‌آورد. لذا از هر گونه نشتی حتی خیلی جزعی مدار موتور اطمینان حاصل کنید.

مایع خنک کننده

یکی دیگر از دلایل جوش آوردن رادیاتور بکارگیری سیال خنک کننده غیر استاندار و بی‌کیفیت، یا نسبت کم و زیاد آب به مایع خنک کننده می‌باشد.

در دماهای زیر صفر، سیال خنک کننده به حالت ژله‌ای در می‌آید، و این مسئله ممکن است باعث مسدود شدن در موتور بشود که در این وضعیت بهترین انتخاب تعویض هر چه سریعتر سیال خنک کننده است.

بخوانید: مایع خنک کننده خودرو (ضدیخ)

گرفتگی شلنگ‌ها

گردش سیال خنک کننده در موتور رادیاتور بر عهده شلنگ‌ها است. اگر درون شلنگ‌ها مانعی وجود داشته باشد باعث گرفتگی آن شده که این امر سیستم آب‌رسانی ماشین را دچار مشکل می‌کند. پس در بازه‌هایی معین شلنگ‌ها را چک کرده و از تمیز بودن آن یقین پیدا کنید.

وجود هر گونه نقص و خرابی در ترموستات

ترموستات یک قطعه مکانیکی به شمار می‌رود که بر حسب زمان‌بندی مشخص، مسیر آب در موتور را بسته و یا در صورت نیاز باز می‌کند. اما اگر این ترموستات در زمان مشخص شده باز نشود، ماشین خیلی زود جوش می‌آورد.

خرابی در واتر پمپ باعث جوش اوردن رادیاتور

بررسی کنید که تسمه واتر پمپ، پاره و یا شل نباشد زیرا که این موضوع عملکرد صحیح پمپ را دچار ایراد می‌کند. حال اگر تسمه هیچ نقصی نداشته باشد، ولی واتر پمپ به خوبی کار نکند، دیگر کاری از دست شما ساخته نخواهد بود. در این موقع در اولین فرصت ماشینتان را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید تا نقص واتر پمپ ماشین را تعمیر کند.

دمای نرمال موتور برای ممناعت از جوش آوردن رادیاتور چقدر است؟

ارزیابی این دما با بررسی عقربه آمپر آب موقع روشن و خاموش شدن فن‌های رادیاتور آن هم در حالت کند بارز می‌گردد. شما می‌بایست در حالی که موتور ماشین روشن و کولر خاموش است از قمست جلوی ماشین چرخش پره‌های فن را زیر نظر بگیرید. بلافاصله بعد از اینکه فن‌ها شروع به چرخیدن کردند، به داخل ماشین‌تان بروید و محل قرار گرفتن عقربه دمای آب را به خاطر بسپارید، سپس تا فن‌ها خاموش شدند، باز هم محل قرار گرفتن عقربه را به خاطر بسپارید. محدوده دمایی عقربه بین دو حالت مذکور، محدوده دمایی عملگرایی نرمال موتور ماشین شما است. باید متذکر شویم که این محدوده برای حالت عادی است و حین حرکت در سرازیری احتمال می‌رود که آمپر آب کمتر از حالت عادی باشد و یا حین بالا رفتن ماشین از سربالایی با کولر روشن پیش بینی می‌شود آمپر آب بالاتر از حد نرمال برود ولی مشکلی به وجود نیاورد.

اگر فن‌ها به خوبی کار می‌کنند و میزان آب آن هم کافی است چه باید کرد؟

در این موقعیت چند حالت اتفاق می‌افتد:

وجود هوا در سیستم خنک کننده ماشین

چنانچه در سیستم خنک کننده ماشین، هوا وجود داشته باشد، قطعا مانع از گردش آب در مدار می‌گردد. برای برطرف کردن این ایراد، ماشین را خاموش کنید اما برای نچسبیدن پیستون‌ها و رینگ به جداره موتور، گه گاه تک استارت بزنید. بعد از پایین آمدن حرارت موتور، لازم است که عمل هواگیری موتور توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام شود.

قفل کردن ترموستات

برای تشخیص قفل شدن ترموستات دست خود را تا نزدیکی رادیاتور ببرید، حال اگر گرمای غیر قابل تحملی را حس نکردید، دستتان را روی رادیاتور قرار دهید. در صورتی که رادیاتور سرد بود اما دمای آمپر آب رادیاتور بالاتر ازحد مجاز بود. ممکن است ترموستات قفل کند. در این شرایط ماشین را خاموش کنید و مدتی تحمل کنید و بعد ترموستات را تعویض نمایید. جرم گرفتن سیال خنک کننده و دیر عوض کردن آن، از جمله دیگر عواملی هستند که قفل شدن ترموستات را در پی خواهند داشت.

مطالعه کنید: علائم خرابی ترموستات

مسدود شدن مدار

برای آگاه شدن از این نقص باید به یک رادیاتور ساز حرفه‌ای و زبده مراجعه کنید تا وضعیت کل مجموعه را به دقت مورد بررسی قرار دهد. اگر مسیر‌های عبور سیال خنک کننده مسدود باشد، سیال قادر نخواهد بود که به راحتی در مسیر گردش پیدا کند، لذا خنک شدن موتور امری غیر ممکن قلمداد می‌شود. این نقص بیشتر در حین رانندگی در سربالایی رخ می‌دهد.

از کار افتادن واتر پمپ

در صورتی که ترموستات را تعویض کردید اما مشکل ماشین‌تان حل نشد باید به بروز نقص در واتر پمپ شک کرد و آن را به دقت مورد بررسی قرار داد تا در صورت لزوم تعویض بشود.

بخوانید: علائم خرابی واتر پمپ

ایراد از واشر سر سیلندر در جوش اوردن رادیاتور

اگر سیال مجموعه خنک کننده ماشین مدتی طولانی تعویض نشود، و یا به جای استفاده از آب مقطر و ضد یخ، از آب شهری و یا ضد یخ به تنهایی استفاده شود، بعد از مدتی کوتاه باعث آسیب دیدن جدی سر سیلندر و یا خود سیلندر می‌شود. که در این حالت روغن یا دی اکسید کربن به فضای داخلی رادیاتور وارد می‌شود و منجر به بالا رفتن حرارت و گاها پاره شدن شلنگ‌های بکار رفته در مدار خنک کننده می‌شود.

برای پیشگیری از نقص واشر سر سیلندر چه کاری باید انجام داد؟

چک کردن مداوم رادیاتور و سایر متعلقات آن و کسب اطمینان ازعدم هر گونه نشتی در مجموعه، به تاخیر نینداختن سیال سیستم خنک کنندهدر بازه زمانی هر دوسال یکبار، ارزیابی میزان آب در مخزن رادیاتور، بررسی موقعیت فن ها، حصول اطمینان از پر بودن گاز کولر ماشین، چک کردن رادیاتور و تعویض به موقع آن در صورت نیاز و هواگیری درست رادیاتور توسط افراد متخصص و کاردان، همگی از اقداماتی هستند که از جوش آمدن موتور رادیاتورو آسیب دیدن سر سیلندر پیشگیری می‌کنند.

بخوانید: علائم سوختن واشر سر سیلندر