0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
علائم خرابی واتر پمپ
مقاله

علائم خرابی واتر پمپ

واتر پمپ آب رادیاتور را پمپ می‌کند، و جزئی از سیستم خنک کننده خودرو به شمار می‌آید. مایع رادیاتور به وسیله واتر پمپ به طرف خودرو پمپ می‌شود، تا از افزایش دما در زمان کار کردن موتور جلوگیری شود و خودرو جوش نیاورد. دمای موتور باید حدودا 90 تا 95 درجه باشد و زمانی که موتور شروع به کار کند دما به 2500 درجه می‌رسد. هر زمان که موتور را روشن می‌کنید و مایع خنک کننده در لوله سیلندر می‌چرخد. دمای موتور مایع خنک کننده را جذب کرده و حرارت افزایش می‌یابد و جهت پایین آمدن دما با برگشت به رادیاتور دما کاهش پیدا کرده و به موتور هدایت می‌شود.

این گردش تا زمانی ادامه دارد که موتور روشن باشد، به دلیل عملکرد مهمی که در خودرو دارند با طول عمر بالا تولید می‌شوند. ممکن است بعضی از واتر پمپ‌ها به درستی کار نکنند، در صورت خرابی به قطعات مختلف ضربه وارد کرده و باید خودرو را به تعمیر گاه ببرید. واتر پمپ یک قطعه‌ای است که با قدرت پمپ بالایی که دارد آب را در سرعت بالا در داخل موتور به گردش در می‌آورد. نیروی واتر پمپ از پولی سر میل لنگ گرفته شده و انتقال از تسمه می‌باشد و با قطعاتی دیگری هم درگیر است.

بخوانید: سیستم خنک کننده خودرو

وظیفه واتر پمپ

اصلی‌ترین قطعه پیشرانه در خودرو که با گردش آب و مایع خنک کننده در موتور از بالا رفتن دمای آن جلوگیری می‌کند. به دلیل مهم بودن این قطعه مرتب آن را چک کنید تا در صورت خرابی آن را تعویض کنید. وجود واتر پمپ موجب پمپ کردن آب به محیط اطراف سیلندر و موتور کرده و پس از یک گردش به سمت رادیاتور رفته و آن را خنک می‌کند. گردش که در این عملیات انجام می‌شود به وسیله پره‌هایی که در داخل این قطعه قرار دارد صورت می‌گیرد و جایگاهش بر روی سیلندر و در کنار تسمه تایم می‌باشد.

دلیل خراب شدن واتر پمپ

به دلیل دائم در تماس بودن این قطعه با آب پره‌های آن فرسوده و اکسید می‌شود و زنگ زده و یا پوسیده می‌شود. با خرابی آن آب حفره‌هایی بر روی پره‌ها به وجود می‌آید که موجب پخش کردن آب می‌شود. با این نقص آب درون سیستم با کاهش مواجه شده و چرخش آب را کمتر می‌کند و موجب گرم شدن موتور می‌شود. در صورتی که شما به صورت دائم از مایع خنک کننده موتور یا ضد یخ استفاده کنید این خرابی‌ها به وجود نمی‌آید.

5 نشانه اصلی خرابی واتر پمپ

علائم مختلفی هستند که به شما هشدار می‌دهد واتر پمپ خودرو دچار مشکل شده است، در صورتی که موارد زیر را در خودرو مشاهده شد به تعمبرگاه مراجعه کنید.

1- نشتی آب یا مایع خنک کننده از زیر خودرو

در صورتی که از زیر خودرو ریزش مایعی را دیدید، احتمال خرابی واتر پمپ بالا می‌باشد و با یک آزمایش راحت پی به این مشکل می‌برید. شب یک مقوای روشن در زیر خودرو قرار دهید و دقیق در زیر واتر پمپ باشد، و فردا صبح قبل از اینکه خودرو را روشن کنید در صورت مشاهده لکه سبز و قطرات آب به خرابی واتر پمپ مطمئن می‌شوید و آن را تعویض کنید.

در تابستان وجود چند قطره آب به دلیل کار کولر می‌باشد و این دلیلی برای خرابی این قطعه از خودرو نمی‌باشد. در مواقعی که واتر پمپ دچار نقص شود به خاطر آب زیادی که خارج می‌شود حتما با خود ظرف آب داشته باشید تا رادیاتور خالی نباشد و موجب داغ کردن موتور شود.

2- مشاهده نشتی قطرات آب یا بخار آب در اطراف واتر پمپ

قطره آب و همچنین بخار در اطراف واتر پمپ به شما اخطار خرابی واتر پمپ خودرو را می‌دهد، به محض مشاهده اقدام به تعمیر کنید.

3- خوب کار نکردن کولر خودرو

در مواقع بد کار کردن کولر خودرو سری به واتر پمپ بزنید زیرا به احتمال زیاد این قطعه با مشکل مواجه شده است.

4- روشن شدن چراغ هشدار دمای آب

در صورت اینکه واتر پمپ کارد خوبی نداشته باشد و نشتی به همراه دارد، موتور خودرو در دمای بالا مانده و خنک نمی‌شود و در اینجا چراغ هشدار به شما اخطار می‌کند.

5- شنیدن صدای ساییدگی از داخل موتور خودرو

با گوش دادن صدای موتور، صدایی از ساییدگی در خودرو مشاهده می‌شود و نشانه‌ای از خرابی این قطعه می‌باشد، افرادی که مدت طولانی رانندگی کرده به خوبی با تغییر صدا در خودرو آگاهی دارد.

مطالعه کنید: علائم خرابی ترموستات

نحوه برطرف کردن نشتی واتر پمپ خودرو

وقتی نشتی خودرو بر اثر عیب در واتر پمپ باشد، این نشتی در قطعات پوسته و دور سفت مرکزی و دور شیلنگ رفت و برگشت می‌باشد. نشتی شیلنگ را پیدا کنید و با مسدود کردن نشتی را قطع نمایید و در صورتی که از قسمت داخل واتر پمپ خودرو باشد آن را باز کرده و با نظارت علت را پیدا کنید.

هنگامی که نشتی از طرف پوسته باشد به وسیله چسب به صورت موقت از ریزش آب جلوگیری نمایید و در زمان مناسب اقدام به تعویض کنید. نشتی که از طرف شفت مرکزی باشد، بهترین کار این است که اقدام به تعویض نمایید. ممکن است بدون هیچ دلیلی آب از رادیاتور خارج شود و مربوط به واتر پمپ نباشد، اما موتور داغ شده و از کنار رادیاتور بخار خارج می‌شود. دلیل این اتفاق میزان فشار بالایی می‌باشد که به سر رادیاتور میخورد و با نشتی مانع خرابی قسمت‌های دیگر می‌شود.

عوارض خرابی واتر پمپ

  • نشت مایع خنک کننده از زیر موتور
  • کثیف شدن خوردگی و زنگ زدن واتر پمپ
  • شل شدن پولی واتر پمپ و ایجاد صداهای غیر طبیعی
  • موتور داغ می‌شود.
  • خارج شدن بخار از رادیاتور

بهترین زمانی که باید  واتر پمپ را تعویض کرد

این قطعه توسط تسمه تایم کار می‌کند و برخی اوقات تسمه کمکی که بر سر واتر پمپ قرار دارد آن را به حرکت در می‌آورد. با توجه به نظر تعمیرکاران هر زمان که تسمه تایم را تعویض می‌کنید واتر پمپ خودرو را عوض کنید. به دلیل اینکه دسترسی به هر دو قطعه مشکل است، در اینجا شما خیالتان راحت می‌شود که هر دو قطعه تعویض شده و دیگر مشکلی برای خودرو به وجود نمی‌آید. در صورتی که علائمی در خودرو به وجود بیاید و مربوط به واتر پمپ باشد و پیگیر رفع آن نباشید واشر سر سیلندر و همچنین موتور دچار خسارت می‌شود.

بخوانید: علائم خرابی تسمه تایم

زمان تعویض واتر پمپ

  • وقتی که صبح در زیر خودرو نشتی مشاهده کنید
  • در صورت مشاهده آب خرابی از خود واتر پمپ است و در صورت سبز بودن مایع از مایع ختک کننده و نشان دهنده نشتی این مایع از جایی دیگر است.
  • چک کردن پلی واتر پمپ، این قطعه را به سمت جلو و عقب تکان دهید در صورت شل بودن باید آن را تغییر بدهید.
  • هر چه صدای موتور بیشتر باشد میزان خرابی و صدمه دیدن و ساییدگی موتور بیشتر می‌شود.
  • زمان روشن شدن هشدار دلیل نشتی و دمای بالای موتور می‌باشد.
  • کولر خودرو خود را مرتب چک کنید و در صورت خوب کار نکردن دلیل مناسب کار نکردن واتر پمپ می‌باشد.

بعضی از خودرو‌ها واتر پمپ آن‌ها قابل تعویض نمی‌باشد، در اینجا باید قاب تسمه تایم تعویض شود و مواقعی هم هست که در واشر و تسمه صدای اضافه‌ای ندارد ولی نشتی دیده می‌شود. بعضی واتر پمپ‌ها فن‌های پلاستیکی دارند و با گذشت زمان خورد شده و توانایی گردش آب و ضد یخ را ندارند. برای برسی در زمان سرد بودن موتور درب رادیاتور را بردارید و استارت زده و در صورت مشاهده گردش آب یعنی مشکلی ندارد و اگر چنین نباشد یعنی تیغه واتر پمپ خورد شده و تنها بخشی از آن باقی مانده است.

هشدار

  • پایین بودن سطح رادیاتور در خودرویی که تازه موتور خاموش شده، باید زمان بگذرد تا آب بریزید زیرا این کار موجب ترک خوردن پوسته موتور می‌شود و شما را دچار دردسر بزرگ می‌کند.
  • حداقل باید یک ساعت از خاموش شدن موتور بگذرد تا سرد شود، در اینجا هیچ فشار اضافه‌ای در زیر دری رادیاتور وجود ندارد.
  • مایع خنک کننده را بدون ترکیب آب به داخل رادیاتور ریخته نشود زیا موجب داغی بیش از حد می‌شود، در برخی خودرو‌ها این ترکیب نصف به نصف و برخی دیگر 70 به 30 می‌باشد.

دلایل خرابی واتر پمپ

  • یخ زدگی آب درون موتور
  • زنگ زدگی پره‌های داخلی واتر پمپ
  • وجود خوردگی در دنده و قسمت‌های دیگر (علت جا نرفتن دنده)
  • نبود ضد یخ در سیستم خنک کننده خودرو

دلیل دیگری چون یخ زدن آب در داخل موتور موجب شکستن واتر پمپ شده و اگر ضد یخ در سیستم باشد و مرغوبیت کافی نداشته باشد موجب خراب شدن واتر پمپ می‌شود.

جلوگیری از خرابی واتر پمپ خودرو

  • تعویض مایع خنک کننده
  • دقت در هنگام عوض کردن تسمه واتر پمپ
  • عوض کردن تسمه تایم فرسوده

از دست ندهید: هواگیری رادیاتور خودرو