0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
علائم خرابی گیربکس و پیشگیری از آن
مقاله

علائم خرابی گیربکس و پیشگیری از آن

گیربکس یکی از قطعات مهم و قلب تپنده خودرو می‌باشد که در صورتی خرابی به قسمت‌های مختلف خودرو خساراتی وارد می‌کند. در صورت هر گونه نشانه و صدایی در قطعات مختلف حتماً موضوع را بررسی کنید تا از خطرهای احتمالی جلوگیری به عمل آید. در مطلب زیر شما را با علائم خرابی گیربکس آشنا می‌کنیم تا در صورت نیاز بدانید چه کارهایی باید انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

قیمت و مشخصات: نانو سرامیک زادو

علائم خرابی گیربکس

گیربکس یکی از مهمترین قطعه‌های خودرو می‌باشد که در راه اندازی خودرو نفش اساسی دارد، این قطعه از خودرو نقش بسیار مهمی در تنظیم سرعت موتور داشته و عامل هدایت قدرت موتور به چرخ‌ها است. این قطعه که از قطعه‌های مختلف و به هم متصل شده‌ای تشکیل شده و همه قطعات عملکردشان به هم مربوط است. اگر هر قسمتی از این قطعه دچار خرابی شود همه سیستم آن کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. به دلیل مهم بودن این بخش از خودرو باید نکاتی درباره علائم خرابی گیربکس بدانید، در این قسمت شما را با این قطعه آشنا می‌کنیم.

شنیدن صدای دنگ دنگ و وزوز در حرکت

شنیدن صداهای مختلف در خودرو هر کدام نشانه‌هایی دارد که باید به آن توجه کرد، هنگام شنیدن صدایی از قطعات خودرو سریع آن را مورد بررسی قرار دهید. شنیدن صدای دنگ دنگ و وزوز در زمان حرکت نشان می‌دهد گیربگس ایراد پیدا کرده است، اگر به شنیدن این صدا بی‌تفاوت باشید حتماً آسیب‌های جدی به خودرو وارد می‌شود. یکی از دلایل آن وجود مشکل در چرخ دنده‌ها و یاتاقان می‌باشد، احتمال این هم وجود دارد که روغن گیربکس سطح پایینی باشد و به درستی به قسمت‌های مختلف خودرو نمی‌رسد.

بخوانید: تقه زدن گیربکس اتوماتیک

دیر عمل کردن گیربکس

این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که دنده‌ها از طریق آن به خوبی تغییر پیدا می‌کنند، در زمان تعویض دنده اگر متوجه غیرطبیعی بودن واکنش آن شدید؛ یعنی آسیبی در گیربکس به وجود آمده که باید رفع شود. دلیلی این خوب عمل نکردن نشت و آلوده بودن روغن گیربکس و درست محافظت نکردن از آن و وارد شدن ناخواسته آب در قسمت‌های مختلف گیربکس می‌باشد. در صورت برطرف نکردن این مشکل قطعه‌های مختلف خودرو دچار گرمای بسیاری شده و قسمت‌های داخلی گیربکس دچار آسیب جدی می‌شود.

حس کردن بوی سوختگی از خودرو

حس کردن بوی سوختگی از نشانه‌های خوبی برای خودرو نیست و تعیین می‌کند که خودرو دچار مشکلات مختلفی است. بلافاصله پس از حس کردن بوی سوختگی، گیربکس را بررسی کنید، زیرا زمان گرم شدن بیش از اندازه روغن گیربکس موجب پخش شدن بوی سوختگی می‌شود. به وجود آمدن این مشکل به دلیل کاسته شدن روغن گیربکس و نشتی آن می‌باشد، وقتی گرمای زیاد از بخش‌های مختلف گیربکس وجود داشته باشد ایجاد بوی سوختگی نمایان میشود. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید حتماً میزان روغن در گیربکس را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که این مشکل را در گیربکس متوجه شدید خودرو را به نزدیک‌ترین مکانیکی ببرید تا بررسی و مشکل را رفع کنند.

نشت مایع از زیر خودرو

با دیدن مایع در قسمت‌هایی که نباید آن را دید مهمترین نشانه از خرابی گیربگس خودرو است، برای مشخص کردن جای نشتی، مقوایی را در زیر خودرو بگذارید. بعد از گذشت مدت زمانی مقواها را بیرون آورده و جایگاه نشتی را پیدا کنید، روغن گیربکس به رنگ قرمز میباشد و در صورت مشاهده این رنگ بر روی مقوا نشان می‌دهد روغن گیربکس نشتی دارد.

بخوانید: زمان تعویض روغن گیربکس

در صورت بروز نشتی روغن گیربکس آسیب‌های جدی به چرخ دنده‌ها وارد می‌شود. روغن‌های گیربکس همگی رنگ قرمز ندارند و در این صورت خودرو را به تعمیرگاه برده تا به وسیله وسایلی پیشرفته مکان نشتی روغن را مشخص کنند. دلایلی که موجب این نشتی می‌شود خراب بودن مهر و موم محفظه گیربگی یا واشرها و نقص در چرخ دنده‌ها و کاسه نمد و حتی ممکن است سطح روغن گیربکس پایین باشد.

جا رفتن دنده به سختی

جا نرفتن دنده به صورت درست در دنده دستی و اتوماتیک هر کدام به نوعی این مشکل را نشان می‌دهد، در خودروهایی که دنده دستی دارند دنده‌ها با صدا و به سختی جا می‌روند. در خودروهایی که دنده دستی دارند و این مشکلات را متوجه شدید ممکن است کلاچ از کاردکش گذشته و فرسورده است و باید آن را عوض کنید.

خودروهایی که دارای دنده‌های اتوماتیک هستند یکی از نشانه‌های خرابی گیربکس را تغییر ناگهانی در دنده می‌باشد. دلیل این جا نرفتن دنده نشتی روغن گیربکس، دریچه، فرسودگی قطعه‌ها و یا شکستن آن‌ها می‌باشد و همچنین نقص در تغییر دنده و پایین بودن سطح روغن گیربکس و تمیز نبودنش از دلایل بروز این مشکل می‌باشد. در صورت دیدن چنین مشکلی حتماً به مکانیک مراجعه کرده تا موضوع را بررسی و اقدام به رفع آن کند.

خودرو در حالت خلاص صدا دارد

اگر خودرو لرزش و صدای ضربه داشته باشد علامت خطر نمی‌باشد، اگر این صدا و لرزش در حالت خلاصی آن باشد به ما هشدار خرابی گیربکس را می‌دهد. در صورت بروز چنین مشکلی امکان دارد با عوض کردن روغن گیربکس برطرف شود، اگر مشکل رفع نشود و در زمان خلاص صدا شنیده شد خودرو را نزد مکانیک ببرید. از دلایل بروز چنین مشکلی کم شدن حجم روغن گیربکس باشد یا اینکه قطعات داخلی و چرخ دنده‌های این سیستم دچار نقص شده اند.

قیمت و مشخصات: مکمل زوزه گیربکس

روشن شدن چراغ‌های چک موتور

روشن شدن چراغ هشدار که در داشبورد قرار دارد، این نشان می‌دهد در قسمت‌های زیر کاپوت دچار نقص شده است. در اینگونه مواقع حتماً گیربگس را بررسی کنید و ممکن است این قطعه زیاد گرم شده باشد. در صورت گرم شدن بیش از حد گیربکس دلیلش نقص در سنسورهای سرعت، لغزش در گیربکس به وجود می‌آورد. در صورت بروز چنین مشکلی خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا علت‌یابی مشکل را مشخص کند. در خودروهایی که دنده آن اتوماتیک است به وسیله کد کامیپوتری به راحتی مشکل پیدا می‌شود.

کار نکردن پدال کلاچ

در زمان کلاچ گرفتن اگر با فشار زیاد مجبور شوید کلاچ بگیرید و به راحتی آزاد نمی‌شود این مشخص می‌کند که گیربکس دچار مشکل است. در این زمان بایست کل سیستم کنترل و تنظیم کننده کلاچ را دوباره تنظیم کنید. بر خوردن با چنین مشکلی به خاطر تنظیم نبودن عملکرد کلاچ و صفحه کلاچ است، در صورت پایین بودن کلاچ نشت مایع هیدرولیک و یا عیب در قسمت‌های اتصالی سیستم هیدرولیک می‌باشد. بالا بودن کلاچ دلیل فرسوده بودن صفحه کلاچ است و این قطعه باید تعویض شود.

مطالعه کنید: تفاوت انواع گیربکس

لرزش خودرو و بالا بودن دور موتور

مشاهده کردن لرزش در خودرو به دلیل این می‌باشد که گیربکس دچار فرسودگی شده و یا روغن در سطح پایینی قرار دارد. وقتی بخش‌های مختلفی از گیربکس دچار فرسودگی و ساییدگی شده باشد اصطکاک بسیار تولید کرده و دور موتور را افزایش داده و موجب لرزش زیاد خودرو می‌شود.

کافی نبودن قدرت خودرو

قدرت نداشتن و توانا نبودن خودرو می‌تواند دلیلی برای خرابی گیربکس باشد، در صورت مشاهده چنین حالتی در خودرو حتماً آن را به مکانیک نشان دهید. دلیلی بروز چنین عیبی از کار افتادگی قطعات مختلف داخلی سیستم گیربکس یا ریزش روغن آن می‌باشد. داغ شدن این قطعه دلیل نرسیدن روغن به قسمت‌های مختلف است و همین به گیربکس آسیب جدی وارد می‌کند. به دلیل مهم بودن گیربکس در صورت خرابی در کل سیستم خودرو آسیب وارد می‌شود و هزینه بسیاری را متحمل می‌شوید.

دلایل و پیشگیری خرابی گیربکس اتوماتیک

  • برای تعویض حالت در این نوع گیربکس‌ها حتماً ایستاده و با فشار دادن ترمز میزان حالت دنده را تعویض کنید.
  • به هیچ عنوان در زمان خلاصی خودرو رانندگی نکنید، زیرا حوادثی به دنبال د ارد و موجب‌عدم کنترل خودرو در شرایط سخت خلاصی می‌شود.
  • سعی نکنید در زمان شتاب خودرو از حالت استفاده کنید به دلیل اینکه خسارت زیادی به گیربگس اتوماتیک خودرو وارد می‌کند.
  • بعد از گذشت زمان 24 ساعت یا هر 50 هزار کیلومتر میزان حجم روغن را در گیربکس بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض و افزایش دهید. اگر این کار را انجام ندهید قطعات مختلف آن به دمای بالایی می‌رسد و نقص در مکانیزم خودرو به وجود می‌آید.

مطالعه کنید: علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

نتیجه گیری

تعمیر کردن گیربکس هزینه بالایی دارد و شما با بررسی‌های مداوم و پیدا کردن علائم مختلف و بر طرف کردن آن از این هزینه اضافی جلوگیری می‌کنید. در گیربکس‌های دستی به دلیل تعویض دنده‌ها به صورت مداوم ممکن است نقص‌هایی را ایجاد کند، یکی از این دلایل جا نرفتن کلاچ با وجود فشار زیاد است. در صورت هر گونه نشانه‌هایی از خرابی این قطعه چه در خودروهای اتوماتیک و چه خودروهای دستی حتماً به مکانیک مراجعه کنید تا از خطرهای احتمالی و هزینه‌های زیادی جلوگیری شود.

بخوانید: طرز رانندگی با دنده اتومات