0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
علت بوی بد کولر خودرو و راهکارهای رفع آن
مقاله

علت بوی بد کولر خودرو و راهکارهای رفع آن

میخواهیم در مورد علت بوی بد کولر خودرو که یک مشکل بسیار مهم در مورد کولر خودرو بوده و در تابستان برایتان پیش می‌آید، صحبت کنیم. مشکلی که برای خیلی از افراد حلش مهم است. برای رفع ایراد بوی بد کولر خودرو با رویتا خودرو همراه شوید.

با فرا رسیدن فصل گرم تابستان نیاز به راه اندازی کولر خودرو از عمده‌ترین نیاز‌ها می‌باشد. گرمای سخت تابستان بدون روشن کردن کولر تقریباً غیرممکن می‌باشد؛ اما اگر زمانی که وارد خودرو می‌شوید و با بوی بد کولر مواجه می‌شوید چه راهکار‌هایی برای از بین بردن آن باید انجام دهید؟ اگر تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید تمامی اطلاعات مربوط به بوی بد خودرو و برطرف ساختن آن، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

منظور از بوی بد کولر خودرو چیست؟

قطعاً برایتان پیش آمده که با وارد شدن به یک اتومبیل بوی بدی را استشمام کنید و به دنبال منبع اصلی ایجاد بوی بد بگردید. باید بگوییم که بیشترین عامل این بوی بد، از کولر خودرو است.

گاها با وارد شدن داخل اتومبیل بوی متعفن کپک زدگی را استشمام می‌کنید که این بو حکایت از رشد کپک در سیستم اتومبیل است.

مطالعه کنید: عیب یابی کولرخودرو

آنچه باعث ایجاد بوی بد کولر خودرو می‌شود؟

سیستم تهویه اتومبیل به گونه‌ای طراحی شده که هم از بیرون و هم از داخل قابلیت نفوذ و ورود و خروج هوا را داشته باشد. لذا امری دور از تصور نیست که هر آلاینده‌ای به درون آن راه یافته و بوی بد و آزار دهنده‌ای را در داخل کابین ایجاد کند.

گاهی احتمال دارد یکی دو روز بعد از شستشوی اتومبیل بوی بد کولر را احساس نمایید در این حالت علت ایجاد این بوی آزار دهنده وجود کمی آب در سیستم تهویه بر اثر شستشو است.

رشد قارچ و کپک در اتومبیل علت بوی بد کولر خودرو

بعد از استفاده از کولر در مسیر‌های طولانی، ناگزیر هوای اطراف کولر اتومبیل خنک می‌شود، این هوای مرطوب محل ایده آلی برای رشد قارچ و کپک می‌باشد که از جمله مهم‌ترین علت ایجاد بوی بد کولر خودرو می‌باشد.

  • راهکار‌های پیش‌گیری از بوی بد کولر خودرو
  • روشن کردن فن سیستم تهویه هوای خودرو

وجود فن سیستم تهویه باعث می‌شود که گرد و غبار از داخل کابین خودرو بیرون رفته و از ایجاد بوی بد و آزار دهنده پیشگیری کند. برای اینکه بوی نامطبوع از فن احساس نشود بهتر است حتی در فصول سرد سال گاهی فن را روشن کنید.

بخوانید: علت خرابی کمپرسور کولر خودرو

فیلتر اتاقک خودرو را به موقع تعویض کنید

اگر فیلتر اتاقک خودرو به موقع تعویض نشود باعث ایجاد بوی بد و آزار دهنده می‌شود. با توجه به اینکه گاهی آلاینده‌های موجود در هوا جذب فیلتر می‌شوند و با چسبیدن به فیلتر باعث ایجاد بوی بد کولر خودرو می‌گردند، بهتر از نسبت به تعویض زود هنگام فیلتر اقدام کنید. بازه زمانی مناسب برای تعویض فیلتر فرا رسیدن هر یک از فصول سال است.

رفع بوی بد کولر خودرو

داخل کابین خودرو از اسپری‌های خوشبو کننده استفاده کنید

برای جلوگیری از منتشر شدن بوی بد کولر خودرو، از 2 مدل اسپری می‌توانید استفاده کنید. یکی اسپری خوشبو کننده مختص ماشین است و دیگری اسپری آب رقیق که در صورت خشک شدن کولر خودرو، لازم است از آب رقیق و سرکه استفاده شود تا دیگر بوی نامطبوع از کولر احساس نگردد.

روش استفاده از هر دو اسپری بدین طریق است که نخست دریچه کولر را باز کرده و بعد اسپری را در فضای داخل کولر اسپری می‌کنید.

ماشین‌تان را هر هفته بشورید

ماشین خود را هر هفته با حوصله بشورید تا از ایجاد بوی آزار دهنده در امان بمانید. مانده هر گونه زباله در خودرو بوی بد ایجاد می‌کند پس زباله‌های خود را از ماشین بیرون ببرید تا از بروز بوی بد کولرخودرو جلوگیری شود.

فیلتر کولر ماشین را در مرتب عوض کنید

در صورتی که بعد از استفاده از اسپری خوشبو کننده ماشین، باز هم شاهد استشمام بوی نامطبوع از کولر بودید، قطعاً منشأ آن کولر است. فیلتر آلاینده‌های موجود در هوا را به خود جذب می‌کند و مانع از ورود آن‌ها به داخل کابین و ایجاد بوی آزار دهنده می‌شود. در این حالت دیگر وقت آن رسیده که فیلتر را تعویض کنید. بعد از تعویض، باز هم از همان ابتدا از اسپری‌های خوشبو کننده ماشین استفاده کنید.

می‌توانید خودتان اسپری طبیعی درست کنید

یک واحد سرکه سفید را با سه واحد آب مخلوط کنید، سیال درست شده را داخل بطری اسپری بریزید. این مایع، به سرعت می‌تواند کپک و قارچ‌های موجود در سیستم تهویه را از بین ببرد.

بخوانید: علائم خرابی ترموستات

دکمه A/C ماشین خود را کمی در حالت خاموش بگذارید

بعضی مواقع کلید مذکور را در حالت خاموش بگذارید تا فیلتر کاملاً فعالیت کند و مانع از بروز بوی آزار دهنده در کابین خودرو بشود. خودرو را پیش از 5 دقیقه ایست کردن، کولر آن را خاموش نمایید.

اگر مشکل بوی بد کولر خودرو آزار دهنده و جدی بود

اگر مشکل بوی بد و آزار دهنده خودرو جدی بود، لازم است فیلتر هوای داخل کابین تعویض بشود. همه محل را با اسپری ضدعفونی کننده پاک کنید. بعد از خارج کردن فیلتر قدیمی همه محل‌های داخل و دور آن را با دقت تمیز کنید و سپس اسپری ضدعفونی کننده را به آن مکان‌ها بزنید. اطمینان کسب کنید که همه نقاط را ضدعفونی کرده‌اید.

خودرو را روشن کنید، درب‌های خودرو را باز بگذارید، کولر را خاموش کنید و 5 دقیقه فن را روی قدرت آخر قرار دهید تا شروع به کار کند. این مرحله برای خشک شدن و اجتناب از رشد قارچ و کپک دوباره می‌باشد.

اگر باز هم بوی نامطبوع از بین نرفت، ماشین‌تان را به یک مکانیک ماهر نشان دهید، چرا که ممکن است بو بیشتر شده و ماشین شما دچار مشکل بیشتری بشود.

اجتناب از بوی بد کولر خودرو از زبان مکانیک

با گذشت زمان دریچه‌های کولر به دلیل جذب آلاینده‌های متراکم در هوا، بوی بدی را در داخل کابین ایجاد می‌کنند. لازم است بدانید که خودرو مجهز به دو فیلتر هوا است:

فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای داخل کابین

وقتی که بوی بدی در فضای داخل کابین حس کردید، به سادگی می‌توانید فیلتر هوای کابین را عوض کنید و شاهد نتیجه آن باشید.

هنگامی که می‌خواهید خودرو را خاموش کنید، فن را روی آخرین قدرت بگذارید. کولر خودرو را خاموش کنید اما فن‌ها را با نهایت قدرت روشن بگذارید تا هوا رطوبت برجای مانده را به خوبی خشک کند تا از رشد و نمو قارچ و کپک عملاً اجتناب شده و مانع از ایجاد بوی نامطبوع در کابین شود. بهتر از این فرآیند را چند دقیقه پیش از رسیدن به مقصد انجام دهید.

در هوای گرم سالی یک بار در‌های ماشین را باز گذاشته و فن‌ها را روی قدرت نهایت بگذارید. در این موقع نباید کولر روشن باشد. این کار سبب می‌شود هر گونه رطوبتی در سیستم تهویه باقی مانده به خوبی خشک شود و مانع از بروز قارچ و کپک شود.

اگر محل زندگی شما گرم و مرطوب است، در بازه زمانی 3 تا 6 ماه دریچه‌های کولر را با اسپری ضدعفونی کننده اسپری کنید. چرا که محیط گرم و مرطوب بهترین بستر برای رشد قارچ و باکتری است.

به‌طور کلی هر چه بیشتر از کولر خودرو کار بکشید بیشتر و زودتر کثیف می‌شوند؛ پس نسبت به تمیز کردن آن هم باید سریع‌تر اقدام نمایید.

بشناسید: سیستم خنک کننده خودرو