0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
چک کردن ضدیخ خودرو چطور انجام می شود؟
مقاله

چک کردن ضدیخ خودرو چطور انجام می شود؟

یکی از مایعات خودرو که حتما باید به موقع نسبت به تعویض آن اقدام کرده و بررسی درستی نسبت به وضعیت آن داشته باشید، ضدیخ ماشین است. با چک کردن ضدیخ خودرو می توانید زمان لازم تعویض یا شارژ مجدد آن را متوجه شده و این مایع خودرو را در کنار سایر قطعاتی که باید در زمان مناسب تعویض شوند، مورد تعویض و شارژ قرار دهید. در صورتی که به موقع نسبت به تعویض این مایع خودرو اقدام نکنید، به خودروی شما آسیب وارد شده و حتی ممکن است موتور آن مورد آسیب قرار بگیرد. به ویژه با توجه به وارد شدن به فصل سرما، ضرورت تامین ضدیخ خودرو، بالاتر بوده و اهمیت بیشتری خواهد داشت.

محصولات رویتا : انواع ضد یخ های خودرو

چک کردن ضد یخ خودرو

به طور نرمال باید هر دو سال یک بار ضدیخ خودرو تعویض گردد، اما با چک کردن ضدیخ خودرو و در صورتی که متوجه مشکل در آن شوید، باید زودتر از زمان نرمال، برای تعویض ضدیخ را ریختن دوباره آن اقدام نمایید. دقت داشته باشید که علی رغم اسم خاص این مایع خودرو، ضد یخ برای هر دو فصل گرما و سرما کارایی دارد و تنها مختص به فصل سرد سال نیست. این مایع هم از یخ زدن و هم از به جوش آمدن آب رادیاتور جلوگیری و ممانعت به عمل می آورد.

با این حساب با وارد شدن به فصل سرما، با ریختن ضدیخ و اطمینان از صحت و میزان کافی آن، از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کرده و به این شکل سلامت و ایمنی خودروی خود را تضمین خواهید کرد. قابل انتظار است که در فصل سرما ریسک یخ زدن آب رادیاتور بالا رفته و نیاز به ضد یخ بیش از قبل احساس شود.

در فصل زمستان مواد مایع درون خودرو بر اثر سرما یخ می زنند. ضد یخ ترکیبی است که بر پایه مونو اتیلن گلایکول ساخته شده است. این مایع به واسطه مواد افزودنی که دارد، از خوردگی و زنگ زدگی و همچنین یخ زدگی جلوگیری خواهد کرد.

در واقع باید بگوییم که در گام نخست یک مایع ضد یخ از پوسیدگی موتور خودرو شما ممانعت به عمل خواهد آورد  و وظایف بعدی آن ممانعت از یخ زدگی و جوش آوردن موتور در زمستان و تابستان است. با این حساب این مایع در فصل تابستان نیز باید درون رادیاتور موتور خودرو شما موجود باشد. ضد یخ ماده ای است که در رنگ های آبی، نارنجی، سبز و یا قرمز موجود است و می‌تواند دمای خودرو را در فصل گرم و سرد در درجه حرارت متناسب حفظ کند.

همین طور بخوانید: نشتی آب رادیاتور ؛ علائم و روش های پیشگیری

مراحل چک کردن ضدیخ خودرو

  • برای انجام این کار لازم است که لیوان یک بار مصرفی آماده کرده و مقداری از آب رادیاتور را درون آن بریزید و لیوان را درون جایخی یخچال قرار دهید. در صورت یخ زدن آب لیوان، می‌بایست ضد یخ خودرو خود را تعویض کرده و یا از آن درون رادیاتور بریزید. اما اگر آب یخ نزد، احتیاجی به ضد یخ نیست.
  • آب رادیاتور را کمی مزه کنید. مزه شیرین آب به معنای وجود ضد یخ درون آن است. در صورتی که آب بدون طعم بود، می‌بایست به اندازه کافی ضد یخ درون خودرو بریزید.
  • شما می‌توانید از تغییر رنگ ضد یخ نیز از زمان تعویض آن با خبر شوید. در صورتی که رنگ ضد یخ تغییر کرده باشد، می‌بایست آن را تخلیه کرده و مجددا رادیاتور را از آن پر کنید.

قیمت و مشخصات : انواع کولانت (ضد یخ)

زمان تعویض ضد یخ خودرو

همان طور که گفتیم، حداقل هر دو سال یکبار می بایست ضد یخ خودرو را تعویض کنید. اما به گفته ی کارشناسان بهتر است که هر سال یا در هر 30 هزار کیلومتر پیمودن مسیر، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. البته لازم به ذکر است که میزان استفاده یک خودرو از ضد یخ با خودرو دیگر متفاوت است، پس در کل پیشنهاد می‌کنیم به طور مداوم پس از طی مسافت طولانی، ضد یخ خودرو خود را بررسی کنید.

با توجه به نکات ذکر شده، اگر می‌خواهید ضد یخ خودروتان را تعویض کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • سیستم خنک کننده ی خودرو را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد.
  • صبر کنید تا موتور خنک شود و فشار موجود در آن کاهش یابد. سپس می‌بایست درب رادیاتور را با احتیاط باز کنید. اگر مایعی از آن خارج شد، سرپوش را مجدد ببندید و کمی دیگر صبر کنید تا خنک تر شود.
  • قبل از آنکه از ضد یخ استفاده کنید، آن را با نسبت اختلاط یک به یک با آب مخلوط کنید و بعد درون رادیاتور بریزید.
  • برای استفاده از ضد یخ، تنها به فصل سرد اکتفا نکنید، بلکه این ماده در تمام طول سال برای خودرو شما لازم است.

از دست ندهید: زمان تعویض اب رادیاتور