0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
دلایل پس زدن بنزین از باک خودرو و نحوه هواگیری
مقاله

دلایل پس زدن بنزین از باک خودرو و نحوه هواگیری

در این مقاله قصد داریم به توضیحات مبسوطی در ارتباط با پس زدن بنزین از باک خودرو  ، بپردازیم. با رویتا خودرو همراه باشید.

منظور از پس زدن بنزین از باک خودرو چیست؟

در لغت پس زدن بنزین را می توان همان نپذیرفتن بنزین توسط محفظه باک خودرو قلمداد نمود اما در اصطلاح، پس زدن بنزین از باک خودرو در واقع این است که اگر، باک بنزین خودرو یا پیشرانه، خالی باشد اما زمان سوخت گیری باک پر نشود، و بنزین به بیرون پرتاب گردد، پس زدن بنزین از باک قلمداد می گردد.

این موضوع ارتباط تنگاتنگی با گرفتگی لوله حباب گیر دارد، یعنی می توان این گونه گفت که این عیب در صورت معیوب شدن و نقص پیدا کردن یا گرفتگی لوله حباب گیر یا همان لوله هوا گیری باک بنزین خودرو رخ خواهد داد که در این زمان بنزین از درون باک سر ریز خواهد شد و بر روی زمین خواهد ریخت و به اصطلاح باک آن را پس خواهد زد.

منظور از هوا گرفتن باک بنزین

در حقیقت پس زدن بنزین از باک خودرو زمانی رخ خواهد داد که باک بنزین خودرو، دچار هوا گرفتگی شده باشد که در این صورت شما قادر نخواهید بود باک بنزین خودرو خود را پر از بنزین نمایید این اتفاق در اثر تجمع گاز درون باک بنزین ایجاد می شود و در این حالت چاره ای جز هواگیری باک نخواهد بود.

عمده دلیل هوا گیری یا پس زدن بنزین از باک خودرو

در یک بررسی و اجمال کلی می توان علت پس زدن بنزین از باک را اینگونه بیان کرد که برخی از افراد در موقع سوخت گیری با بی توجهی عمل می کنند و باک خودروی خود را تا انتها پر از بنزین می نمایند و اصرار بر این کار می ورزند که محفظه باک خودرو شان پر باشد. اما از این مسئله غفلت می کنند که این عمل چه مشکلات و معایبی را به دنبال خواهد داشت.

از جمله مسایلی که بعد از انجام مداوم این عمل ممکن است دامن گیر پیشرانه شما گردد این است که باک بنزین به دلیل نفوذ بنزین به قطعه ایی به نام کنیستر که وظیفه جذب بخارات حاصله از بنزین را به عهده دارد را معیوب کند و این مسئله سبب شود که کنیستر دیگر قادر به انجام این فرآیند نباشد و در پی آن گاز های تجمع یافته در باک باقی بماند که این خود موجب هوا گرفتن باک بنزین شده و در نتیجه بنزین از باک خودروی شما پس زده شود.

علاوه بر این باید توجه نمود که این اتفاق بسیار برای خودرو شما خطرناک خواهد بود که علاوه بر اینکه شما را متحمل خرج تعمیرات سنگین خواهد کرد، خطر انفجار نیز در بر خواهد داشت. بنابراین توصیه اکید می گردد که در پر نمودن محفظه باک بنزین خودروی خود دقت نمایید و حتی الامکان از پر نمودن آن اجتناب ورزید.

دلیل هوا گرفتن باک بنزین خودرو

منافذی بر روی سطح باک جهت خروج گاز موجود است که از تجمع گاز در باک بنزین پیش گیری می نماید اما برخی مواقع، این راه و منافذ خروجی بسته می شود و از خارج شدن گاز جلو گیری می کند که موجب تجمع گاز در باک بنزین خواهد شد و خطرات و آسیب های زیان باری را ایجاد خواهد نمود.

از دلایل عدم خروج گاز از درون محفظه باک می تواند نا خالصی بنزین باشد چرا که اگر بنزین استفاده شده در باک خودرو نا خالص باشد، گاز نا خالص، راه خارج شدن گاز را بسته و از خالی شدن فشار گاز حاصل از تبخیر بنزین ممانعت می کند.

نشانه معیوب بودن باک بنزین

برخی از نشانه های نقص در باک بنزین که منجر به اشکال پس زدن بنزین از باک خواهد شد بدین شرح خواهد بود.

  • تغییر نا منظم دما
  • نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر خودرو
  • بالا بودن دمای موتور خودرو و جوش آوردن موتور خودرو یا پیشرانه

دلیل انجام حباب گیری

به طور کلی  وظیفه حباب گیری یا همان هوا گیری، در واقع این است که بخار بنزین درون باک را به خارج از مخزن باک خودرو ارسال کند چنانچه زمان سوخت گیری پیش از آن که محفظه باک خودرو کاملا پر شود بنزین سر ریز گردد و یا از صندوق خودرو بوی بنزین استشمام نمودید، قدر به یقین باک دچار هوا گرفتگی شده است و باید عمل هوا گیری و حباب گیری را بر روی آن اعمال نمایید.

نحوه هوا گیری باک بنزین از هوا

پس از اطمینان از وجود هوا در باک باید بدین نحو باک بنزین خود را هوا گیری نمایید هر چند بهتر است که این کار را به متخصص خود محول نمود.

  • در مرحله نخست می بایست زمانی که بنزین پس زده شد و به روی زمین سر ریز گردید، عمل سوخت گیری را به سرعت متوقف نمود.
  • صبر نمایید تا بنزین در باک جای گیری کند.
  • با جای گیری بخش از بنزین در باک هوای موجود در باک تا حدودی به بیرون هدایت می شود.
  • دوباره کمی بنزین بزنید و اجازه دهید تا بنزین جای گیر شود و هوای درون باک خارج یابد.
  • و این عمل را تا زمانی ادامه دهید تا باک تقریبا پر شود

نکات

  • نکته مهم این است که نباید هرگز باک کاملا پر گردد تا به دلیل فشار و تجمع زیاد، مخزن باک خودرو دچار انفجار گردد.
  • نکته دیگر این که بعد از مصرف کامل بنزین خودرو، باید مجددا این عمل تکرار گردد تا باک خودرو به طور کامل هوا گیری گردد.
  • چنانچه با این عمل باز هم باک خودرو هوا گیری نشد، و باز هم شاهد پس زدن بنزین از محفظه باک پیشرانه خود شدید، باید به مکانیک و یا تعمیر کار مخصوص به این کار مراجعه نموده تا به درستی هوا گیری را انجام دهد و قطعه دچار عیب و نقص مربوطه را تعویض یا تعمیر نماید. چرا که همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، این مسئله می تواند بر اثر خرابی یا نقصان در قطعه کنیستر که قطعه ای بر روی باک است و عمل جذب بخارات بنزین را بر عهده دارد، اتفاق افتد.

سفارشات ایمنی در حین هوا گیری محفظه باک خودرو

در زمان سوخت گیری و یا زمان هوا گیری محفظه باک خودرو، می بایست خودروی شما خاموش باشد.

  • در هنگام انجام سوخت گیری یا هوا گیری به هیچ عنوان از عوامل اشتعال زا و آتش زا همچون فندک و سیگار و غیره استفاده ننمایید که بسیار خطر آفرین خواهد بود.
  • دقت داشته باشید که دست یا لباس های آغشته به بنزین در هنگام انجام این عمل ممکن است موجب ایجاد جرقه گردد و خطر آفرین خواهد بود.
  • تا آن جایی که ممکن است تلاش نمایید که بنزین بر روی زمین نریزد چرا که در اثر ترمز ناگهانی خودرو بر روی بنزین، به دلیل ایجاد گرما موجب آتش سوزی و خسارات های بسیار جبران نا پذیری خواهد گشت.

پیش گیری از تجمع گاز و بخارات بنزین در باک

باید اذعان نمود که گاز های تجمع یافته در باک خودرو موجب کاهش سطح فشار درون محفظه باک بنزین شده و عملیات دریافت بنزین را مختل خواهد نمود و با توجه به اینکه بنزین مرتب در حال تبخیر شدن است، بسته شدن منافذ روی باک که جهت خروج این گاز ها تعبیه شده است موجب ایجاد هوا و تجمع این بخارات در باک خواهد شد که همه این ها موجب پس زدن بنزین از باک و در نهایت منجر به صدمات بعدی خواهد گشت بنابراین جهت پیشگیری از این موضوع به موارد زیر دقت نمایید.

  • بررسی و چک نمودن مرتب و مداوم رادیاتور و بررسی کامل اجزای رادیاتور
  • حصول اطمینان از هر گونه نشتی در سیستم
  • تعویض به هنگام و به موقع مایع سیستم خنک کننده
  • بررسی نمودن میزان آب سیستم به صورت هفتگی و ماهیانه
  • چک نمودن فن های خودرو
  • حصول اطمینان از سلامت قطعه کنیستر خودرو

نشانه تجمع گاز در باک

برخی از نشانه های تجمع گاز و بخارات بنزین، به عبارت زیر خواهد بود.

  • باقی ماند بوی بنزین درون کابین
  • ریپ زدن خودرو هنگام کار با آن
  • عدم کارکرد صحیح خودرو در زمان رانندگی
  • پس زدن بنزین در زمانی که باک خالی است یا کمی فقط بنزین در باک وجود داشته باشد.

نکات مهم در زمان سوخت گیری و پیش گیری از پس زدن بنزین از باک خودرو

  • برخی از افراد در هنگام سوخت گیری بنزین، مجددا بر روی دستگیره نازل فشار می آورند تا دوباره بنزین درون باک جای گیرد و نازل متوقف گردد و این کار را تا پر شدن باک خودروی خود ادامه می دهند.
  • گروهی از افراد نیز، نازل را تا گردنه فیلتر از باک خارج نموده تا نتوانند جریان بنزین را قطع کنند.

باید گفت که در هر دو روش و شیوه سوخت گیری که در بالا عنوان شد، این امکان وجود دارد که بنزین درون مخزن کنیستر، ورود یابد و بنزین سر ریز گردد. بنابراین در زمان زدن بنزین از این شیوه ها اجتناب ورزید.

از دست ندهید: روش استفاده صحیح از اکتان بوستر