0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
دلایل کم شدن آب رادیاتور
مقاله

دلایل کم شدن آب رادیاتور

تجهیزات خودرو هر کدام به نوبه خود نیاز به بررسی‌های لازم دارند تا موجب ایجاد خطرات احتمالی نشوند، سیستم رادیاتور یکی از قطعات مهم و ضروری در خودرو بوده و حکم خنک کردن موتور خودرو دارد. دلایلی وجود دارند که باعث کم شدن آب رادیاتور می‌شوند. در این مطلب شما را با این موارد آشنا می‌کنیم، تا در زمان برخورد با چنین مشکلی بدانید چه کارهایی باید انجام دهید.

نقش رادیاتور در خودرو

رادیاتور یکی از تجهیزات مهم خودرو که در صورت نبود در مسافت کمی خودرو آتش می‌گیرد، اگر این قطعه مهم دچار اشکال شود تمام اجزای خودرو شما دچار مشکل می‌شود. رادیاتور حکم خنک کردن موتور دارد و هوای گرم را برای بخاری تولید می‌کند. همه خودروها دارای یک رادیاتور هستند و سیستم خنک کننده خودرو به شمار می‌آیند، این سیستم در هوای گرم مانع جوش آوردن خودرو می‌شود و موتور را خنک می‌کند.

وقتی موتور در دمای مناسبی باشد مطمئنا عملکرد خوبی دارد و همچنین در زمان سرد شدن موتور خودرو قسمت‌های مختلف با مشکل مواجه می‌شوند و عملکرد خودرو پایین می‌آید. یکی دیگر از وظایف رادیاتور این است که با گرم کردن موتور و نگه داشتن دما در شرایط ثابت میزان خسارات در خودرو را کاهش دهد. وقتی خودرو روشن است مرتب سوخت در موتور در حال احتراق می‌باشد، این گرما از طریق اگزوز به خارج از اتومبیل انتقال پیدا می‌کند و بخشی دیگر درون موتور رفته و موجب گرمای زیاد در موتور می‌شود، در اینجا رادیاتور به کمک می‌آید و میزان دما را به حد مطلوب می‌رساند.

دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست؟

یکی از موارد اشکال در خودرو کاهش آب رادیاتور می‌باشد، که آسیب جدی به موتور وارد می‌کند، با بالا رفتن دما در خودرو رادیاتور این گرما را کاهش می‌دهد. رادیاتور که حکم خنک‌کنندگی دارد، به عنوان اصلی‌ترین قسمت خنک‌کنندگی به شمار می‌آید.

رادیاتور در دو نوع افقی و عمودی هستند که از جنس مس و حالت شبکه شبکه ای میباشد. شبکه‌هایی که در رادیاتور وجود دارد زیاد در معرض هوا قرار گرفته و حرارت را مبادله می‌کند و یک تعادل در سیستم خودرو به وجود می‌آورد. فن هوای موجود را با فشار زیاد از رادیاتور عبور می‌دهد و آب رادیاتور را خنک می‌کند، لوله‌های خنک کننده در اطراف سیلندر قرار دارند و موجب کاهش دمای احتراق در خودرو می‌شود. در اینجا ترموستات در زمان برگشت آب از سوی موتور به داخل رادیاتور این دما را ثابت نگه می‌دارد.

هر گونه مشکلی که در اجزای سیستم خنک کننده به وجود بیاید مشکلات جبران ناپذیری به وجود می‌آورد، اگر آب درون رادیاتور کم شود مانع خنک شدن موتور می‌شود. یکی از دلیل‌هایی که باعث کم شدن آب رادیاتور می‌شود نقص در قطعات رادیاتور است.

ازدلایل کم ابی میتوان به از کار افتادن فن، رادیاتور سوراخ، گیر کردن ترموستات، نقص در قمقمه رادیاتور و واتر پمپ می‌باشد. شلنگ‌هایی که در رادیاتور قرار دارند، در اثر گذشت زمان زنگ زده و در آن خوردگی به وجود می‌آید همین دلیل دیگری برای این موضوع است. درب رادیاتور نقش عمده‌ای در رادیاتور دارد، دو سوپاپ فشار و خلع ایجاد شده مانع تبخیر آب رادیاتور می‌شود اگر این قطعه خراب شود موجب کم شدن آب در رادیاتور می‌شود. بلوک سیلندر در صورت ترک خوردن دردسر زیادی به وجود می‌آورد و آب درون رادیاتور را  کاهش می‌دهد.

در این بخش سعی کردیم توضیح کلی راجع به کاهش اب رادیاتور بدهیم; در ادامه به تشریج این موارد خواهیم پرداخت.

چک کردن درب رادیاتور مهم ترین مورد در کم شدن آب رادیاتور

همانطور که گفتیم یکی از دلایل مهم درب رادیاتور است، دو سوپاپی که در این قطعه قرار دارد مانع بخار شدن آب درون رادیاتور می‌شود. توجه کنید که درب رادیاتور را به خوبی ببندید زیرا اگر درب خراب باشد هم نشتی در رادیاتور ایجاد شده و هم حجم آب را پایین می‌آورد. حتما در زمان‌های مختلف درب رادیاتور را چک کنید تا مشکل کم آبی در رادیاتور ایجاد نشود.

خرابی شیلنگ‌های رادیاتور

با گذشت زمان این شلنگ‌ها دچار خوردگی شده و در رادیاتور نشتی به وجود می‌آید که باعث کم شدن آب رادیاتور می‌شود. برای اینکه این مشکل در رادیاتور شما به وجود نیاید حتما شلنگ‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا از سالم بودنشان مطمئن شوید.

بخوانید: علت بیرون زدن آب از رادیاتور

از کار افتادن فن رادیاتور یکی از دلایل کم شدن آب رادیاتور

در صورت خراب شدن فن در خودرو، حرارت گرمایی که در موتور وجود دارد کم نشده و موجب به جوش آمدن موتور می‌شود. با گرم شدن موتور آب رادیاتور که جوش آمده سرریز می‌شود و همین عمل آب رادیاتور را کم می‌کند. قبل از اینکه فن دچار مشکل شود حتما در مدت زمان‌های مشخص آن را مورد بررسی‌های لازم قرار دهید.

خرابی قمقمه آب رادیاتور

قمقمه، آب ذخیره‌ای برای رادیاتور به شمار می‌آید، زیرا در صورت کم شدن آب در رادیاتور از این قمقمه برای جبران کمبود آب استفاده می‌شود. در صورتی که این قطعه خراب شود آب درون رادیاتور کم می‌شود، ترک برداشتن و بسته نشدن قمقمه، آب را خالی کرده و رادیاتور با مشکل کم آبی مواجه می‌شود. اگر می‌خواهید رادیاتور با مشکل کم آب مواجه نشود قمقمه را هر از چند مدت چک کنید.

سوختن واشر سیلندر از دیگر موارد در کم شدن آب رادیاتور

تغییر شکل و بلوک شدن سیلندر مشکلاتی را در خودرو به وجود آورده که یکی از آن‌ها کم شدن آب رادیاتور می‌باشد. این خرابی موجب نشت آب درون سیلندر یا خارج شدن از سیلندر شده و همین آب درون رادیاتور را کاهش می‌دهد. سعی کنید برای جلوگیری از این مشکل سیلندر و سر سیلندر را حتما مورد بررسی قرار دهید.

خرابی ترموستات

در صورت خرابی ترموستات آب رادیاتور از زیر آن شروع به نشت می‌کند، همانطور که می‌دانید ترموستات دمای خودرو را به حد تعادل می‌رساند. دمایی که برای موتور خودرو مناسب باشد 95 درجه سانتیگراد است با خرابی ترموستات این دما به شدت افزایش پیدا کرده و باعث جوش آمدن موتور و سرازیر شدن آب رادیاتور می‌شود. استفاده کردن از یک ضد یخ مناسب مانع خراب شدن ترموستات شده و از کم شدن آب آن جلوگیری می‌کند.

خرابی واتر پمپ از جمله موارد در کم شدن آب رادیاتور

وظیفه واتر پمپ در خودرو هدایت آب و ضد یخ به طرف موتور می‌باشد و دمای موتور را کاهش می‌دهد. اگر واتر پمپ خراب شود دمای موتور دیگر کاهش پیدا نکرده و قابل کنترل نیست همین باعث افزایش دما و جوش آمدن موتور می‌شود. با جوش آمدن رادیاتور آب بیرون ریخته و از حجمش کاسته می‌شود. برای اینکه از میزان آب موجود در رادیاتور کم نشود حتما واتر پمپ مورد بررسی قرار گیرد.

عدم هواگیری رادیاتور

یکی از مواردی که مانع کم شدن آب رادیاتور می‌شود، هواگیری رادیاتور است. به دلیل اینکه انجام ندادن هواگیری، دمای موتور را افزایش داده و سر سیلندر میسوزد و آب رادیاتور کم می‌شود. برای جلوگیری از این امر بایستی به طور منظم رادیاتور را هواگیری کنید تا از خرابی سرسیلندر جلوگیری شود.

مطالعه کنید: هواگیری رادیاتور ماشن

جوش آمدن خودرو

یک دلیلی که آب درون رادیاتور را کمتر از حد معمول می‌کند به کار بردن ضد یخ بی‌کیفیت می‌باشد، حتما از ضد یخ استاندارد برای رادیاتور استفاده کنید و از کم شدن آب رادیاتور جلوگیری کنید.

مهمترین عوامل کم شدن آب رادیاتور

  • سوراخ شدن رادیاتور
  • وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها
  • خراب شدن واتر پمپ
  • ورود آب به سیلندر
  • نشت آب از منبع انبساط
  • نداشتن ضد یخ و رسوب گیری موتور
  • نشتی آب از بخاری
  • نقص فنی ترموستات
  • نشتی از رادیاتور
  • خرابی فن

نحوه جلوگیری از کم شدن آب رادیاتور

جهت جلوگیری از این موضوع مهم ، آب مقطر را به جای آب عادی استفاده کنید، زیرا آب معمولی سختی بسیاری داشته و املاح و نمک به دلیل فشار زیاد در دیواره رادیاتور رسوب می‌کند. این رسوب موجب خوردگی و خرابی دیواره رادیاتور شده و نشتی و گرفتگی در رادیاتور به وجود می‌آید. همه بخش‌های رادیاتور را از آب مقطر پر نکنید; به دلیل اینکه این آب در مقابل فشار و دمای زیاد مقاومت ندارد. نسبت این آب باید 75 درصد آب مقطر و 25 درصد ضد یخ باشد، زیرا در زمان سرد سال مانع یخ زدن و در زمان گرم سال مانع تبخیر و جوش آمدن آب درون رادیاتور می‌شود.

بخوانید: رسوب زدایی رادیاتور ماشین

وقتی از ضد یخ در خودرو استفاده می‌کنید مانع آسیب رسیدن به رادیاتور شده و دیواره‌های آن را سوراخ نمی‌کند. سعی شود در طول سال یکبار آب رادیاتور را عوض کنید و آن را با آب مقطر و ضد یخ تازه پر کنید در این صورت سالم بودن رادیاتور را تضمین کرده و مانع نشتی آب رادیاتور می‌شوید. در کنار این امر مرتب قطعات رادیاتور و قسمت‌های اتصالی را بررسی کنید تا به موقع از خرابی‌ها اطلاع پیدا کرده و از آسیب رسیدن به خودرو جلوگیری شود.

موارد گفته شده از دلایل کم شدن آب رادیاتور بودند که هر کدام راهکارهای خاص خود را داشتند، همانطور که گفته شد رادیاتور وظیفه مهمی را در خودرو دارد. در صورتی خرابی این قطعه موتور به جوش آمده و به حدی می‌رسد که باعث انفجار در خودرو می‌شود. هر گونه سهل انگاری خطرات جبران ناپذیری را به وجود می‌آورد، حتما به موارد ذکر شده توجه داشته باشید.