0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
بهترین زمان تعویض آب رادیاتور + روش تعویض آب رادیاتور
مقاله

بهترین زمان تعویض آب رادیاتور + روش تعویض آب رادیاتور

اگر چه ساده به نظر می رسد، اما عملکرد رادیاتور در خودرو بسیار حائز اهمیت است و باید در خصوص بهترین زمان تعویض آب رادیاتور دقت کافی داشته باشید. رادیاتور وظیفه خنک کردن موتور خودرو را برعهده دارد و با توجه به این که حین کارکرد موتور خودرو، حرارت در آن بالا می رود، نیازمند یک سیستم خنک کننده هستیم که وظیفه خود را به درستی انجام دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا به زمان تعویض مایع خنک کننده و روش انجام آن بپردازیم. همچنین می توانید مقاله رسوب گرفتگی رادیاتور را نیز مطالعه کنید.

بهترین زمان تعویض آب رادیاتور

برای آن که بهترین زمان تعویض آب رادیاتور خودروی خود را تشخیص دهید، باید به فاکتورهای مختلفی در این زمینه توجه داشته باشید:

  • موقعیت جغرافیایی
  • فصل سال
  • کیفیت آب رادیاتور مورد استفاده
  • وضعیت موتور

هر یک از این فاکتورها ممکن است زمان تعویض آب رادیاتور را جلو انداخته و یا این فرصت را به شما بدهد که در زمان دیرتری نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

به طور نمونه اگر در یک شهر با آب و هوای گرم زندگی می کنید، زمان تعویض آب رادیاتور وسیله نقلیه شما، زودتر خواهد بود. اما اگر در یک شهر سردسیر یا با آب و هوای معتدل و تابش نور خورشید ضعیف تر، باشید، می توانید در زمان دیرتری نسبت به تعویض آب رادیاتور خودروی خود اقدام کنید. همین طور کیفیت بالاتر آب رادیاتور خودرو (که ترکیبی از آب رادیاتور و ضدیخ است)، می تواند تقدم و تاخر در زمان تعویض آن، ایجاد کند.

بخوانید: علائم نشتی اب رادیاتور

وضعیت موتور نیز فاکتور تعیین کننده ای است که عملکرد صحیح آن، زمان تعویض آب رادیاتور را در وقت متعادلی قرار داده است و در صورتی که موتور عملکردی خارج از استاندارد داشته یا زیاد از حد داغ کار کند، بدیهی است که باید آب رادیاتور خودرو را زودتر عوض کنید.

به طور نرمال و در شرایط معمولی، آب رادیاتور خودرو باید هر دو سال یک بار تعویض گردد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که کیلومتر بالایی با خودروی خود طی کرده و در طول دو سال یا زودتر از آن، بیش از 50 هزار کیلومتر رانندگی می کنید، بهتر است با رد کردن 50 هزار کیلومتر کارکرد، نسبت به تعویض آب رادیاتور خودروی خود اقدام کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که منتظر گذشت 2 سال بمانید!

بهترین زمان تعویض آب رادیاتور خودرو چه وقت است؟

نکته: در نظر داشته باشید که این اعداد زمانی و کیلومتری، به طور میانگین اعلام شده اند و شما باید با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع خودروی خود، تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید. جهت دریافت مشاوره در این خصوص می توانید در بخش پرسش و پاسخ، مدل خودروی خود و سایر مشخصات را عنوان ساخته و زمان دقیق تعویض آب رادیاتور آن را دریابید.

به علاوه بسته به نوع ضدیخی که خریداری می کنید، مدت زمان تعویض آن به شما پیشنهاد می گردد. به طور مثال ممکن است روی قوطی ضدیخ مدت زمان 5 سال برای تعویض اعلام شده باشد. به هر ترتیب با دریافت مشاوره در این خصوص و مطالعه دقیق ضدیخ و شرایط آن، می توانید تصمیم گیری بهتری نسبت به زمان تعویض داشته باشید.

همین طور بخوانید: هواگیری رادیاتور خودرو چگونه انجام میشود

روش تعویض آب رادیاتور

اما ببینیم برای تعویض آب رادیاتور خودرو، باید چه دستورالعملی را دنبال کرد. شما یک راه ساده دارید که به تعمیرگاه مراجعه کرده و انجام این کار را به تعمیرکار معتبر بسپارید. اما اگر علاقه مند به دست به آچار شدن هستید، می توانید با طی کردن مراحل زیر، نسبت به تعویض آن شخصا اقدام کنید.

مراحل تعویض ای رادیاتور:

  1. یک ظرف یا تشت بزرگ را زیر رادیاتور خودرو قرار دهید تا حین خارج شدن آب رادیاتور فعلی، داخل آن بریزد. (این آب سمی است و اجازه ندهید که روی زمین ریخته شود.)
  2. سپس پیچ تخلیه رادیاتور را بچرخانید تا آب داخل آن، به طور کامل بیرون بریزد. (در صورتی که این پیچ را پیدا نکردید، به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه نمایید.)
  3. حال باید آب رادیاتور جدید را داخل مخزن آن بریزید. برای انجام این کار ابتدا لازم است که آب مقطر یا همان آب رادیات را با ضدیخ به نسبت مناسب مخلوط سازید. بسته به حجم آب مقطر و ضدیخ، مطابق میزان نوشته شده روی بسته بندی آن ها، این دو را مخلوط سازید. (حجم آب رادیاتور مورد نیاز برای خودروی شما نیز در دفترچه راهنمای آن نوشته شده است و از خودرویی به خودروی دیگر، متفاوت خواهد بود.)
  4. حال پیچ تخلیه رادیاتور را با دقت و به خوبی ببندید تا آماده ریختن آب رادیاتور تازه باشد. البته شما می توانید به سراغ لوله خروجی پهن رادیاتور که به موتور متصل می شود نیز رفته و از همان جا با باز کردن اتصال لوله، آب رادیاتور را تخلیه کنید.
  5. سپس مخلوط آب مقطر و ضدیخ را داخل مخزن آب رادیاتور (از داخل کاپوت) بریزید. (توصیه می شود پیش از این کار، مقداری آب مقطر معمولی و بدون ضدیخ داخل رادیاتور ریخته و بگذارید کمی موتور ماشین کارکرده و این آب از رادیاتور خارج شود تا آلودگی ها و رسوب احتمالی داخل آن به خوبی شسته شوند.)
    اکنون خودرو را استارت زده و کمی گاز خشک به آن بدهید تا کار کرده و ترموستات فعال شود. در این زمان کمی از آب رادیاتور پایین خواهد آمد و احتمالا نیاز است که مقداری دیگر به آن آب اضافه کنید.
  6. با رسیدن آب رادیاتور به خط استاندارد آن، کار شما تمام شده است و می توانید درب رادیاتور خودرو را بسته و از نتیجه کار خود راضی باشید.

از دست ندهید: جرم گیری و رسوب زدایی رادیاتور ماشین

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید تعویض آب رادیاتور کار چندان پیچیده ای نبود، با این همه لازم است که تمام مراحل آن را با دقت انجام دهید. به یاد داشته باشید که آب رادیاتور سمی بوده و به هیچ وجه نباید آن را در خیابان، باغچه یا هر جای دیگری رها کنید. شما معمولا هر چند وقت یک بار آب رادیاتور خودروی خود را تعویض می کنید؟