0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
راه های شستن موتور خودرو
مقاله

راه های شستن موتور خودرو

اما آن چه که در این جا باید به آن اشاره نمود این است که موتور خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری، وقتی تمیز باشد دارای عملکرد بهتر و بهینه تری خواهد بود؛ و در غیر این صورت بازدهی مطلوبی را از اتومبیل نمی توان انتظار داشت.

اما باید دانست که تمیز کردن و یا شستن موتور خودرو، همانند شستن دیگر بخش های دیگر خودرو نیست. شستن موتور خودرو دارای اصول خاصی است که مسلما در صورت آشنایی کافی نداشتن با کم و کیف آن، و در صورت شستشوی غیر اصولی موتور خودرو، احتمال آسیب و صدمه وارد شدن به آن بسیار خواهد بود؛ تمیز کردن و یا شستن موتور خودرو، همانند شستن دیگر بخش های دیگر خودرو نیست. شستن موتور خودرو دارای اصول خاصی است که در پی آن خسارت زیادی را ممکن است به وجود آید.

رسالت ما در این مقاله، آشنایی با راه های شستن موتور خودرو خواهد بود برای کسب آگاهی بیشتر، در ادامه با رویتا خودرو همراه باشید.

محصولات مرتبط به موتور: احیاگر موتور نانو سرامیک زادو

عوارض تمیز نبودن موتور خودرو چیست؟

اغلب افراد تصور می کنند که رسیدگی به ظاهر اتومبیل تنها کافی است و از تمیزی و نظافت اجزای داخلی اتومبیل غافل می مانند؛ در صورتی که بی توجهی به اجزای داخلی اتومبیل به خصوص موتور خودرو، شما را از دیدن خسارت های سنگین محافظت می کند. زمانی که چربی و جرم فراوان انجبین و ادوات پیرامون و اطراف موتور اتومبیل را فرا گرفته باشد، پوشش ضخیم ایجاد شده اطراف موتور، مانع دفع مناسب حرارت در موتور می گردد و این امر سبب بالا رفتن و افزایش استهلاک موتور خودرو می گردد و صاحب خودرو را با مخارج سنگین تعمیرات مواجه خواهد ساخت.

علاوه بر این، رسوب و تجمع چربی و مواد سیاه رنگ چربی که داخل محفظه موتور اتومبیل است، اغلب از مواد نفتی و مشتقات آن، تشکیل می شود که در صورت بروز آتش سوزی، به علت خاصیت حریق پذیری و اشتعال پذیری بالای این نوع مواد، ممکن است فاجعه بیافریند. که این در واقع عواقب زیان بار یک ساده انگاری و بی توجهی ساده و کوچک خواهد بود.

همچنین، اگر شما به هر دلیلی خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید، به دلیل تجمع زیاد چربی و دیگر مواد اطراف موتور خودرو، تعمیرکار منظور، نمی تواند علت نقص خوردرو، و یا نشتی و ترک خوردگی و شکستگی و یا حتی سولفاته شدن را به درستی تشخیص دهد. بنابراین شستن موتور اتومبیل یک ضرورت است که باید در مورد آن و نحوه انجام آن و زمان انجام آن آگاهی کافی داشت.

بخوانید: شستشوی رادیاتور ماشین

نحوه شستن موتور خودرو چیست؟

مناسب تر این است که پیش از شستن خودرو، موتور خودرو را تمیز نمایید تا از رسیدن روغن پاک کن به قطعات رنگی جلوگیری کنید همچنین شستن و تمیز نمودن سر وقت و مرتب موتور خودرو، مانع از زنگ زدگی می شود; چرا که کثیفی ها و آلودگی های جاده و خیابان ها، و نمک های موجود روی جاده ها که بعضا برای آب نمودن برف و یخ های روی آسفالت خیابان و یا جاده ها به کار گرفته می شود، بهترین عامل جهت زنگ زدگی موتور اتومبیل محسوب می شود. به همین جهت است که تمیز کردن و شستن موتور خودرو می تواند به طول عمر موتور خودرو، بیافزاید. در ادامه نحوه شستن موتور خودرو را برای شما بیان خواهیم نمود.

مراحل شستشوی موتور خودرو

الودگی های اطراف موتور

نخست، هرگونه آلودگی و کثیفی را که در اطراف خودرو موجود است را از بین می برند و قبل از اینکه به تمیز کردن موتور خودرو بپردازند، هر نوع کثیفی را برطرف می کنند تا این نوع آلودگی ها بر روی سیستم برقی و یا کل موتور مشکل سازی نکنند چرا که وجود این نوع آلودگی ها گاهی منجر به آتش سوزی می شوند.

خارج کردن باتری خودرو

در مرحله بعد می بایست باتری خودرو را خارج کنند. اسپری کردن مستقیم آب بر روی اطراف موتور اتومبیل موجب قوص الکتریکی قطعات برقی شده و باعث منفجر شدن فیوز یا سایر آسیب های احتمالی می گردد. که برای پیشگیری از این اتفاقات، می بایست قفلی که بر روی ترمینال منفی باتری قرار دارد را شل نمود و با لغزاندن کابل اتصال به زمین، آن را از ترمینال، خارج نمود.

پوشاندن سیم های لخت

در مرحله بعد باید سیم کشی های لخت را بپوشانید. حتی اگر موتور ماشین شما کاملا ضد آب باشد، باز هم پیچیدن پلاستیک در اطراف قطعات برقی خودرو می تواند سطح امنیت را جهت شستشوی موتور خودرو ارتقا ببخشد. در این رابطه، پلاگ جرقه و سیم های شل، درپوش توزیع کننده را در صورت موجود بودن لازم است که پوشیده شوند. برای پوشاندن این سیم کشی ها و اجزایی که می بایست پوشانده شوند، کیسه های پلاستیکی و نایلونی کوچک می توانند قابلیت ضد آب فراهم نمایند.

اجازه دهید که موتور به مدت 5 دقیقه کار نماید. ابتدا موتور را به گریس آغشته نمایید تا وقتی گرم شد، راحت تر و آسان تر بتوان آن را جدا نمود؛ سپس استارت بزنید و اجازه بدهید به مدت 5 دقیقه موتور کار نماید شما با این کار این امکان را برای موتور اتومبیل خود فراهم کرده اید که، به دمای عملیاتی نرمالی برسد؛ و هر گونه آلودگی و کثیفی که سفت شده، شل شود.

نکته: هرگز در این مرحله موتور اتومبیل خود را به مدت طولانی روشن نگذارید زیرا که زمانی که بخواهید موتور را شست شو دهید و تمیز نمایید موتور خودرو، بسیار داغ شده و موجب سوختن دستان شما می شود.

مطالعه کنید: روش شستشوی فیلتر هوا K&N

پاک کردن روغن و گریس موتور

در ادامه می بایست به پاک کردن روغن و گریس پرداخت که در ادامه نحوه این کار را به شما توضیح خواهیم داد.

شایان ذکر است که در بازار گریس ها و روغن پاک کن های زیادی با برند های معتبر و غیر معتبر بسیاری یافت می شوند که اغلب آن ها به یک نحو و به یک شیوه کار می کنند. گریس پاک کن را در انتهای موتور، تا بالای آن، و در آخر، تمامی موتور اسپری نمایید.

نکته: از اسپری کردن گریس بر روی قطعات رنگ زده شده حتما خودداری کنید چرا که این گریس پاک کن ها می توانند روکش رنگ را از بین ببرند بنابراین دقت لازم را داشته باشید که بیش از حد نیاز نیز اسپری نکنید و چنانچه که بر روی قطعات رنگ زده نیز اسپری نمودید بلافاصله آن قطعه را با آب بشویید.

منتظر بمانید

بعد از گریس مالی موتور خودرو، می بایست که اجازه بدهید تا حدود 5 دقیقه به خورد موتور اتومبیل شما رود و موتور خودروی شما این گریس را جذب نماید. چرا که طی این فرآیند، گریس پاک کن، تمامی کثیفی ها و آلودگی های انباشته شه و رسوب شده و سفت شده را روی موتور به اصطلاح خواهد خورد.

تمیز کاری با برس

بعد از آن، می توانید از یک برس سفت جهت پاک کردن آلودگی ها و چربی ها و کثیفی ها تجمع یافته استفاده کنید و وقتی که هنوز گریس پاک کن دارد به خورد موتور و آلودگی ها می رود، با همان برس سفت و یا برس دندانه دار استیل، برای از بین بردن و جداسازی این آلودگی ها بهره ببرید و تمامی روغن سوخته ها را از سطح موتور خودرو، بزدایید.

ابکشی موتور

بعد از این کار، موتور را با شلنگ های معمولی آب، بشویید. برای این کار لازم نیست که از شلنگ هایی با فشار های بسیار قوی و یا اصطلاحا کارواشی استفاده کنید، چرا که این نوع شلنگ ها با فشار زیاد خود موجب می شود که سیم ها، قطع شوند و حتی آب وارد پلاستیک ها و نایلون هایی شود که اطراف قطعاتی که نمی خواهید آب به آن ها نفوذ یابد، شوند. بنابراین یک شلنگ معمولی با یک فشار آب معمولی برای این کار کفایت می کند.

پاک کردن قطعات دیگر

در این مرحله می بایست قطعات خاص موتور را پاک نمود. برای این کار، از یک برس سیمی بر روی ترمینال های باتری استفاده نمایید. از آن جا که ترمینال های باتری غالبا دچار خوردگی می شوند، و در پی این خوردگی ها، مشکلات و نقص هایی برای سیستم برقی ماشین ایجاد می نمایند، بنابراین، کابل هایی که بر روی باتری هستند، را بر دارید و از برس های سیمی جهت تمیز نمودن ترمینال ها استفاده کنید و این کار را ادامه دهید تا زمانی که تمیز شوند و فلز تمیز و براق آن نمایان شود.

محلول تمیز کننده باتری

می توانید برای تمیز کردن باتری از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید؛ چنانچه که باتری به واسطه همان اسیدی که درون باتری قرار دارد و نشت کرده است، دچار خوردگی شده باشد، شما با استفاده از این محلول می توانید آن را تمیز نموده و خنثی کنید برای این کار از برس استفاده نمایید و تمامی نقاطی که امکان دارد این اسید به آن جا نشت کرده باشد را با همین محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید.

تمیز کردن قطعات پلاستیکی

رای تمیز نمودن قطعات پلاستیکی می توان از برس سفت و اسفنج استفاده کرد؛ قطعاتی چون درپوش های مخزن و روکش ها، که کمی تمیز نمودن آن ها مشکل است را با استفاده از برس های سفت و کف و یا گریس پاک کن از آلودگی تمیز کنید و زمانی که آن را زدودید، به کمک اسفنج و کف، باقی مانده آلودگی های ایجاد شده را از روی سطح آنان جمع نموده و در آخر هم آن را آب بکشید.

و در انتها

در آخر شما می توانید، از تمیز کننده ترمز، جهت تمیز نمودن آلودگی های تجمع یافته و رسوب شده بر روی موتور اتومبیل خود، استفاده نمایید. این نوع تمیز کننده ها به سرعت بخار می کنند بنابراین، یک نی را درون نازل تمیز کننده ترمز کنید و سر آن را بر روی آلودگی های سفت یا ضخیم و یا سفت جهت پاک کردن کثیفی ها و آلودگی ها کنید و پس از آن، بار دیگر با تمیز کننده ترمز، اسپری کنید.

شستن موتور خودرو به وسیله بخار

بهتر است بدانید که برخی موتور خودرو را به وسیله بخار خشک تمیز می کنند که این کار دارای مزایایی است که در ادامه آن را تشریح خواهیم داد.

  • ایمنی در مقابل حوادثی چون آتش سوزی موتور
  • افزایش طول عمر موتور
  • بهبود ظاهر موتور خودرو
  • جلوگیری از نفوذ آب در اتصالات برقی
  • تشخیص زود هنگام نواقص در موتور خودرو

معایب استفاده از روش بخار در شست شوی موتور خودرو

اما در این روش ممکن است با مشکلات و عیوبی مواجه شوید که در ذیل آن ها را بیان خواهیم نمود.

  • اگر در این روش، شست شو با دقت انجام نگردد، می تواند به سیستم کنترل الکترونیکی موتور خودرو آسیب جدی برساند.
  • در این روش، چنانچه با دقت انجام نگردد ممکن است کویل های احتراق و کابل ها و شمع موتور صدمه ببیند و در عملکرد و طول عمر آنان تاثیر منفی بگذارد.
  • استفاده نا صحیح از بخار در شست شوی موتور خودرو ممکن است موجب قطع اتصال شبکه داکت ها شود که در پی آن، آب می تواند به موتور برسد و بر عملکرد آن اثر سوئی بگذارد.

شوینده موتور خودرو

اما برای اینکه خیالتون راحت باشد که موتور شما تمیز است ، متخصصان، شستشوی منظم موتور را توصیه می کنند. امروزه محصولات شستشو ( فلاش ) مختلفی در بازار وجود دارد ، مانند روغنهای فلاش ، فلاش های نرم ، فلاش های سریع پنج دقیقه ای ، و فلاش های حاوی مواد افزودنی ویژه.

ما می خواهیم توجه شما را به یک محصول خوب از شرکت زادو بنام موتور شوی ویتا فلاش ( XADO – VitaFlush ) جلب کنیم. این ماده به طور مؤثر رسوبات زاید را حل می کند که پس از استفاده با روغن از آن جدا می شوند.

استفاده از موتور شوی ویتا فلاش بسیار ساده است. کافی است قبل از تعویض روغن، آن را وارد موتور کنید و سپس  تا 20 کیلومتر رانندگی کنید. پس از 150-200 کیلومتر رانندگی ، باید مجددا آن را تمیز کنید.

این محصول، به نرمی عمل می کند و به لاستیک صدمه نمی زند. به همین دلیل هیچ اتفاق بدی برای اتومبیل شما نمی افتد. برای اینکه اطمینان خاطر پیدا کنید که موتور شوی ویتا فلاش چقدر مؤثر است ، می توانید یک آزمایش ساده را انجام دهید. قبل از استفاده از این محصول، مقداری روغن استفاده شده را در ظرف شیشه ای بریزید. سپس در ظرفی مشابه آن ، همان روغن را بعد از استفاده از این محصول بریزید.

سپس کمی ظرف را تکان دهید تا جداره آن آغشته به روغن شود. حالا شفافیت هر دو نمونه را با یکدیگر مقایسه کنید : روغن جمع آوری شده بدون استفاده از ویتا فلاش بسیار شفاف تر است زیرا بخش زیادی از آلودگی ها روی سطوح قطعات باقی مانده که موجب کندی کار موتور می شود.

بهترین روش برای شستوشوی موتور

علاوه بر این ، هر قسمت از روغن آب دیده شده حاوی سه گرم فلزی است که از سطوح داخلی قطعات موتور کنده می شود. محاسبات ساده نشان می دهد که موتور پس از 20 بار تعویض روغن ، 60 تا 70 گرم فلز را از دست می دهد. (هم وزن یک یاتاقان کوچک!)

موتور شوی ویتا فلاش VitaFlush حاوی ماده ای منحصر به فرد با نام احیاگر REVITALIZANT® است که تا 70٪ از تراش های فلزی را می گیرد و به سطوح برمی گرداند. در نتیجه موتور را از تعمیرات پرهزینه نجات می دهد.

موتور شوی توتال فلش

یک محصول شستشوی شگفت انگیز دیگر نیز وجود دارد که توسط شرکت زادو XADO ساخته شده است، موتور شوی حرفه ای توتال فلاش TotalFlushمیباشد; این ماده دارای خاصیت افزودن دکربن سازی است، یعنی سیستم روغن را تا حد خلوص فنی تمیز میکند و دقیقاً مانند VitaFlush و حاوی احیاگر REVITALIZANT® است. بنابراین می تواند موتور را از سایش محافظت کند.

مزیت‌های موتور شوی ( موتور شور ) از محصولات زادو :

  • تمیزکننده بی‌خطر و بسیار قدرتمند موتور از هرگونه آلودگی.
  • آزادکننده قفل رینگ پیستون‌ها.
  • مناسب برای همه نوع موتور حتی موتورهای دارای توربو شارژر.
  • ایجاد لایه ضدسایش بر روی قطعات متحرک.
  • تمیز کردن سیستم روغن تا سطح تکنیکال.

روش استفاده:

  • مناسب برای 4 تا 5 لیتر روغن.
  • موتور اتومبیل را تا دمای معمولی گرم کنید.
  • موتور اتومبیل را خاموش و محتوای قوطی توتال فلاش را به روغن‌ موتور اضافه کنید.
  • موتور اتومبیل را روشن کرده و اجازه دهید 20 دقیقه کار کند. برای آلودگی‌های زیاد یا کارکرد بالا می‌توانید تا 200 کیلومتر رانندگی کرده و سپس تعویض روغن انجام بدهید.
  • روغن موتور و فیلتر روغن را تعویض کنید.
قیمت و مشخصات: موتور شوی

چرا باید موتور خودرو را تمیز نگه داشت

ممکن است اغلب افراد با شست شوی موتور خودرو موافق نباشند و در مقابل این کار مقاومت کنند. و این کار را بیهوده تلقی نمایند؛ اما باید به این دسته از افراد توصیه نمود که برای تعدیل دمای سیستم موتور خودروی خود باید این کار انجام داد چرا که نفوذ چربی ها و آلودگی ها ممکن است بر عملکرد موتور خودرو تاثیر منفی و مخربی را وارد کند.

علاوه بر این ممکن است قسمت های روغنی موتور اتومبیل، رفته رفته و به مرور زمان گرد و غبار فراوان بگیرد و این گرد و غبار ها رسوب نماید و در پی افزایش دمای موتور، بازدهی خودرو کم گردد. بنابراین برای داشتن یک خودروی سالم و با کارایی و بازدهی بالا، تمیز نمودن موتور خودرو در فاصله زمانی معین، بسیار کمک دهنده خواهد بود.

چه زمانی نباید موتور خودرو را شست ؟

لازم به ذکر است که، روز های بارانی که رطوب هوا به درجه قابل توجهی رسیده است، زمان مناسبی برای شستشو موتور خودرو نمی باشد چرا که، به دلیل اتصالات و سیستم برقی خودرو، در حین شست شوی موتور خودرو، ممکن است که موتور و اتصالات برقی آن دچار نقص گردد؛ بنابراین این کار را در روز های آفتابی انجام دهید.

مزیت های شستن موتور خودرو چیست؟

  • تمیز بودن ظاهر خودرو کمک شایانی به فروش خودرو خواهد نمود.
  • کمک به روند خنک شدن موتور به دلیل پاک شدن جرم ها و چربی ها و مواد آلاینده
  • خروج گرما به راحتی از موتور خودرو
  • عدم افزایش حرارت و بالا رفتن دمای موتور خودرو
  • پیشگیری از انسداد نقاط ورودی و خروجی خودرو
  • پیشگیری از زنگ زدگی موتور خودرو
  • افزایش طول عمر موتور و به تبع خودرو
  • کمک در جستجو و پیدا نمودن محل روغن ریزی در خودرو
  • رفع راحت تر و سریع تر نواقص خودرو

نکات مهم در شستن موتور خودرو

  • انتخاب مکان مناسب و صحیح برای شستن موتور خودرو
  • داشتن امکانات لازم جهت شستن موتور خودرو

از جمله امکانات مورد نیاز موارد زیر می باشد.

  • سطل
  • برس های مخصوص
  • اسفنج
  • دستکش
  • موتور شوی
  • کیسه ها و نایلون های پلاستیکی
  • عینک ایمنی
  • محلول آب و جوش شیرین
  • آب و شلنگ
  • بطری اسپری
  • روغن پاک کننده
  • گریس پاک کننده
  • روغن تمیز کننده ترمز