0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
علائم خرابی و گرفتگی کاتالیست اگزوز خودرو چیست؟
مقاله

علائم خرابی و گرفتگی کاتالیست اگزوز خودرو چیست؟

علائم خرابی و گرفتگی کاتالیست خودرو چیست؟ > کاتالیست قطعه ای است که در مسیر خروجی دود از اگزوز نصب می شود و وظیفه آن تبدیل گاز های سمی موجود در دود خروجی اگزوز به گازهای بی خطر و غیر سمی می باشد، به این ترتیب که هیدروکربن های نسوخته ی خارج شده از موتور را طی یک فرآیند شیمیایی به آب و دی اکسید کربن تبدیل می کند.

کاتالیست در سیستم اگزوز بین موتور و منبع اگزوز قرار دارد. عناصر اصلی تشکیل دهنده کاتالیست فلزهای گرانبهایی همچون پلاتین، پالادیوم و رودیم می باشد تا آلاینده هایی مانند گاز سوخته نشده و اکسید نیتروژن را به گازهای بی خطر تبدیل کند.

کاتالیست هم مانند سایر قطعات مصرفی خودرو پس از مدتی باید تعویض گردد.عمر مفید کاتالیست 80000 کیلومتر است که با اقدامات زیر میتوان شاهد افزایش طول عمر این قطعه باشیم.

1- استفاده از سوخت با کیفیت

استفاده از سوخت با کیفیت سبب کاهش گازهای سمی و در نتیجه افزایش طول عمر کاتالیست گردد.

2- استفاده دوره ای از شوینده کاتالیست

3- استفاده دوره ای از شوینده های انژکتور و عدم استفاده از افزودنی های بی کیفیت

استفاده از شوینده های انژکتور موجب سلامت سیستم انژکتور و کاتالیست می گردد.

4- اطمینان از سلامت واشر سرسیلندر و عدم روغن سوزی

یکی از دلایلی که موجب آسیب دیدن کاتالیست می شود، خرابی واشر سر سیلندر است که موجب ورود آب و روغن به سیستم احتراق می گردد. این مایعات می توانند منافذ اسفنجی کاتالیست را مسدود و عبور گازهای خروجی از آن را محدود نمایند، در نتیجه فشارناشی از آن موجب تخریب این قطعه می گردد.

بخوانید: علائم سوخت واشر سر سیلندر

5- اطمینان از سلامت سیستم جرقه زنی

یکی دیگر از علل خرابی کاتالیست، خرابی سیستم جرقه زنی موتور می باشد، زیرا در این صورت مخلوط هوا و بنزین ناقص می سوزد و گاز های حاصل از احتراق ناقص باعث آسیب دیدن کاتالیست می گردد.

کاتالیست قطعه ای حساس و شکننده است که در صورت وارد شدن ضربه به محفظه خارجی آن در اثر عبور از زباله های جاده ای و موانع سخت و … خرد می شود. همچنین بالا رفتن دمای موتور به دلایل مختلف مانند خراب شدن سنسور اکسیژن باعث بیش از حد گرم شدن کاتالیست و خرابی آن می گردد.

از جمله علائم خرابی کاتالیست ها :

  • عملکرد ضعیف موتور
  • کاهش شتاب
  • خروج دود سیاه از اگزور
  • احساس کردن بوی گوگرد یا تخم مرغ گندیده از اگزوز
  • استارت نامناسب یا روشن نشدن خودرو
  • روشن شدن چراغ اخطار در پشت آمپر
  • افزایش مصرف سوخت

کاتالیست قطعه ای بسیار مهم در راستای کاهش آلودگی محیط زیست می باشد که در صورت رعایت نکات نگهداری از آن علاوه بر اینکه از آسیب آن جلوگیری می شود بلکه موجب کاهش آلودگی هوا نیز می گردد.