0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
سیستم ترمز abs چیست؟
مقاله

سیستم ترمز abs چیست؟

اگر خودروی شما مجهز به سیستم ترمز abs بوده و  شما در حین رانندگی به طور ناگهانی پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید، و یا اگر در جاده ای رانندگی می کنید که لغزنده است، چرخ های خودوی شما قفل شده و مهار کردن خودرو از دست شما ساقط می شود.

حتما این مسئله را به خوبی می دانید که رانندگی در جاده هایی که لغزنده و خیس هستند، چقدر دشوار است و کنترل خودرو عملا سخت است. چه رسد به اینکه در این مسیر، به یکباره ترمز بزنید. خوش بینانه ترین اتقاق این است که خوردوی شما از مسیر اصلی خارج می شود.

کاربرد ترمز ABS

وقتی جاده لغزنده و خیس است برای اینکه چرخ های خودرو رو زمین سر نخورد باید با سرعتی رانندگی کنید که تا آنجایی که ممکن است، نیاز به ترمز ناگهانی و شدید پیدا نکنید. حال اگر نیاز به ترمز ناگهانی شد، هرگز پایتان را روی پدال تا آخر فشار ندهید، زیرا با این کار چرخ های خودرویتان قفل می شوند. و در صورت قفل شدن چرخ ها قادر نخواهید بود که خودرو را در جاده هدایت کنید. در این زمان مکررا پای خود را روی پدال ترمز فشار بدهید و بردارید، تا چرخ های خودرو قفل نشوند.

حتما اکنون به خوبی متوجه اهمیت طراحی سیستم ترمز abs شده اید که هنگام ترمز گیری، خودروی شما را به خوبی کنترل می کند. در حقیقت مزیت استفاده از این ترمز این است که دیگر نیاز نیست که مکررا پدال ترمز را فشار دهید و رها سازید، زیرا که سیستم ترمز این کار را به صورت خودکار انجام می دهد.

مزایای سیستم ترمز abs

  • کاهش خط ترمز و افزایش استقامت خودرو در جاده های لغزنده و خیس
  • افزایش کنترل فرمان خودرو
  • کاهش میزان لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در سیستم ترمز خودرو
  • استقامت خودرو در سطوح ناصاف به هنگام ترمز شدید گرفتن

نکته: همواره سیستم ترمز abs صدای تقریبا زیادی هنگام ترمز زدن در جاده های ناهمگن و لغزنده ایجاد می کند. بلندی این صدا تا حدی است که از داخل خودرو هم کاملا شنیده می شود. پس با شنیدن این صدا به اشتباه نیفتید، زیرا برخی از رانندگان ناوارد و کم تجربه وقتی این صدا را می شوند، گمان می کنند که سیستم ترمز خودرو ایرادی پیدا کرده و یا در حال تخریب شدن است. پس در این زمان پای خود را از روی پدال ترمز برندارید.

بهتر است بدانید، علی رغم اینکه سیستم ترمز abs خودرو از ایمنی زیادی برخوردار است، اما مجهز بودن ماشین شما به این سیستم نباید مانع سرپیچی شما از مقررات رانندگی بشود. بنابراین حتی در جاده های صاف و بی خطر سرعت مجاز و فاصله ایمنی و سرعت مجاز در پیچ ها را رعایت کنید و به تمامی قوانین رانندگی پایبند باشید.

به طور کلی بهره مند بودن خودروی شما از سیستم ترمز abs، به معنی چشم پوشی از مقررات رانندگی نیست. ایجاد تغییر و تحول در بخش های دیگر خودرو با توجه به سلیقه شخصیتان ممکن است بر عملکرد صحیح سیستم abs تاثیر منفی بگذارد. بنابراین برای تغییر و یا تعویض سایر قطعات خوردو، حتما با متخصصین و تعمیرکاران حرفه ای ماشین مشورت کنید.

بخوانید: علت لرزش فرمان و پدال ترمز خودرو هنگام ترمزگیری

ویژگی اصلی سیستم ترمز abs

ویژگی اصلی سیستم ترمز abs این است که دائما عملکرد خود را به صورت خودکار ارزیابی می کند. روی صفحه نمایش دهنده خودروی شما، درست روبروی راننده، یک لامپ هشدار دهنده تعبیه شده که روی آن آرم abs حک شده است. هر موقع نقصی در سیستم ترمز abs رخ دهد، این لامپ روشن می شود.

روشن شدن لامپ، چیزی در حدود 3 ثانیه به طول می انجامد که در این مدت کوتاه سیستم در حال ارزیابی خود است. اگر بعد از این مدت، لامپ هشدار دهنده خاموش شد، یعنی سیستم عملکرد صحیح خود را از سر گرفته است، در صورتی که لامپ خاموش نشد، این هشدار را جدی بگیرید و بدانید که اشکالی در سیستم ترمز رخ داده است.

اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز abs

سیستم ترمز abs از تعدادی سنسور و چند واحد کنترل ساخته شده است، که در ادامه مقاله حاضر در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم. با بیشتر با اجزای تشکیل دهنده این سیستم آشنا شوید.

واحد کنترل الکترونیکی ترمز abs

این واحد درست مثل مغز، به سیستم ترمز abs فرمان صادر می کند، و در واقع سیستم ترمز را وارد عمل می کند. و توقف حرکت خودرو را در پی خواهد داشت.

واحد کنترل الکترونیکی ترمز abs دارای یک ورودی و یک خروجی است. این سیستم در دو مدل دیجیتال و آنالوگ طراحی می شود. که نمونه دیجیتال آن، سرعت عملکرد بالاتری نسبت به نمونه آنالوگ دارد. بنابراین این سیستم به سرعت می تواند اطلاعات داده شده را دریافت و تحلیل کند، و متناسب با وضعیت موجود اقدام کند.

واحد کنترل هیدرولیکی

دومین واحد، که به منزله قلب سیستم ترمز است، واحد کنترل هیدرولیکی است. ورودی این واحد اطلاعاتی است که از واحد کنترا الکترونیکی دریافت می کند. با دریافت این فرمان که حرکت کند یا توقف نماید، مقدار روغن ترمز abs را به سیستم ترمز abs اطلاع می دهد. واحد کنترل هیدرولیکی قادر است 15 دفعه در ثانیه باز و بسته شود.

واحد کنترل هیدرولیکی از اجزای زیادی ساخته شده است از جمله: سیم پیچ های سلونوئیدی، بلوک کنترل کننده هیدرولیکی، شیرهای برقی، شیرهای خارجی، پیستون های تعدیل کننده پمپ، یاتاقان، موتور، پیچ و مزخن فشار پایین است.

شیرهای برقی

وظیفه شیر های برقی این است که مقدار روغن خروجی سیستم ترمز را به خوبی کنترل کنند. این شیرها خاطیت مغناطیسی ندارند اما اساس کارشان مغناطیس است. در حقیقت با عبور جریان برق از سیکپم، لوله های دور آن خاصیت الکترومغناطیسی پیدا می کنند. و با توجه به جریان برق عبوری، مقدار روغن سیستم ترمز را کنترل می کند.

پمپ

با توجه به سرعتی که خودروی شما دارد و مقدار نیرویی که برای متوقف کردن آن نیاز است، مقدار روغن سیستم ترمز abs تنظیم می شود. نیرویی که روغن ترمز را به داخل مخزن سیستم ترمز abs می کشاند توسط پمپ تعبیه شده در ساختار آن تامین می شود. در فضای بیرونی این پمپ ها یک یاتاقان وجود دارد که انرژی موتور را به پیستون منتقل می کند.

اگر خودرویی مجهز به دو پیستون باشد، برای هر پیستون به صورت مجزا یک واحد کنترل کننده هیدرولیکی ساخته می شود.

مطالعه کنید: انواع و استاندارد های روغن ترمز

سیلندر اصلی

سیلندرها به پیستون های اولیه و ثانویه مجهز شده اند. همچنین این سیلندر ها به پیستون و سوپاپ کمکی نیز راه دارند.

سیلندر با پدال ترمز abs در ارتباط مستقیم است. با فشار دادن پدال، پیستون اولیه و ثانویه به حرکت در می آید. در پی به حرکت درآمدن پیستون های کمکی، پیستون اصلی هم شروع به حرکت می کند، و باعث ورود و خروج روغن ترمز می شود.

سایر ویژگی های سیستم ترمز abs

ساختار سیستم abs به شکلی است که از قفل شدن چرخ ها در زمانی که به طور ناگهانی ترمز می گیرید جلوگیری می کند. و این امر سبب می شود که هدایت خودرو از دست شما خارج نشود.

در گذشته رانندگان بعد از فشار دادن پدال ترمز، برای اینکه مسافت خودرو زیاد نشود، از شیوه ترمز متناوب استفاده می کردند. اما امروزه با بهره مندی خودرو ها از سیستم ترمز abs عملا گرفتن ترمز متناوب به صورت خودکار توسط سیستم ترمز abs صورت می گیرد.

سیستم ترمز abs به گونه ای طراحی شده که چرخ ها به حسگرهایی وصل شده اند و هنگامی که راننده ترمز می گیرد، این حسگر های نصب شده از میزان فشار پیستون بر روی ترمز کم کرده و با کم شدن قدرت ترمز خودرو، فشار وارده بر چرخ ها نیز کم شده، و شرایط برای حرکت دوباره چرخ ها فراهم می شود. این فرایند در کسری از ثانیه انجام می شود.

سیستم ترمز abs برای مقابله با واکنش های ناگهانی در رانندگی های شهری بسیار کارگشا محسوب می شود. زمانی که رانندگان در سطح شهر رانندگی می کنند سیستم ترمز abs نیاز رانندگان به حفظ حالت دفاعی مداوم را محیا می کند.

اگر راننده در جاده ای ناهمگن و پر پیچ و خم رانندگی می کند سیستم ترمز abs همیشه نمی تواند بهترین گزینه باشد. بنابراین هنگام رانندگی در شرایط مذکور ابتدا کمی از سرعت خودرو بکاهید، و به آرامی پایتان را روی پدال ترمز فشار بدهید.

از سیستم EBD بیشتر بدانیم

در حال حاضر همراه با سیستم ترمز abs مکانیزم EBD هم به خودرو ها اضافه می گردد. سیستم EBD با کنترل قدرت سوپاپ هیدرولیک خودرو باعث افزایش مسافت کشش خوروی شما در هنگام ترمز زدن بشود.

رانندگی در جاده های برفی که کاملا یخ زده باشد، به هیچ وجه ائده آل برای سیستم ترمز abs نمی باشد. زیرا در جاده های مذکور، اصطکاک ایجاد شده بین چرخ های خودرو و سطح جاده به میزان قابل توجهی کم می شود. این موضوع سبب می شود که حتی بعد از فشار دادن پدال باز هم چرخ های خودرو به سمت جلو حرکت کنند. برای پیشگیری از این اتفاق بر روی سطوح برفی، لازم است سرعت خودرو را تا جایی که می شود کم کنید و از حرکت شدید فرمان خودرو خودداری کنید.

قیمت و مشخصات: لنت ترمز الیگ