0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
شیم گیری چیست و چه زمانی باید انجام شود؟(تفاوت با فیلر گیری)
مقاله

شیم گیری چیست و چه زمانی باید انجام شود؟(تفاوت با فیلر گیری)

شیم گیری چیست و چطور انجام می شود؟ در نظر داشته باشید که در موتور برخی از خودروها به جای به کار بردن فیلر، از شیم استفاده می شود و شیم ها نیز درست همان سیستمی را پیش می برند که در مورد فیلرها داریم. البته لازم به ذکر است که بر خلاف چیزی که در فیلر گیری می بینیم، شیم گیری توسط تراشکار و غالب مواقع در زمانی که سرسیلندر را باز می کنند، انجام خواهد شد.

در ادامه با رویتا خودرو همراه باشید تا ببینیم شیم گیری چیست و چه زمانی باید انجام شود.

شیم گیری چیست؟

شیم گیری به عملی گفته می شود که طی آن، محدوده انعطاف پذیری و لقی سوپاپ ها و انگشتی های داخل موتور خودرو تنظیم می گردد. لازم به توضیح است که وقتی قطعات فلزی گرم می شوند، دچار انبساط شده و اندازه آن ها به دلیل این گرم شدن و انبساط، تغییر خواهد کرد. این وضعیت در داخل موتور خودرو نیز به درستی رخ می دهد و قطعات فلزی آن چنین چیزی را در حرارت بالا، تجربه خواهند کرد. در نظر داشته باشید که در داخل موتور خودرو ها درجه دما بسیار بالا است و این دمای بالا موجب می شود که فلزات منبسط شده و تغییر فرم و شکل دهند. به ویژه این حرارت باعث تغییر فرم و شکل قطعات فلزی موجود در موتور خودرو از جمله سوپاپ ها می شود. تغییر در اندازه سوپاپ ها در عملکرد موتور تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. در هر فرآیند احتراق در موتور خودرو سوپاپ ها باز و بسته می شوند و قرار گرفتن سوپاپ ها در محل معین خود پس از هر باز و بسته شدن در عملکرد موتور خودرو بسیار مهم است.

شیم گیری باید چه زمانی انجام شود؟

پس از مدتی سوپاپ ها بر اثر تغییر در اندازه در محل مشخص قرار نمی گیرند و در اصطلاح از تنظیم در می آیند. با فیلرگیری و شیم گیری دوباره سوپاپ ها را برای نشستن در جای معین خود تنظیم می کنند. معمولا شرکت های سازنده خودرو میزان مشخصی لقی برای سوپاپ ها تعیین می کنند که هم کارکرد موتور خوب و تنظیم باشد و هم اصطکاک زیادی بین قطعات بوجود نیاید. از نشانه های تنظیم نبودن عملکرد سوپاپ ها که باید برای فیلر گیری و تعویض شیم ها اقدام شود می توان به شنیدن صدای نا مطلوب از سوپاپ ها و کاهش قدرت و بازدهی موتور و افزایش بیش از حد مصرف سوخت اشاره کرد. اگر فیلر گیری شل انجام شود، موتور حین کار صدای بیشتری تولید می کند و اگر فیلر گیری سفت انجام شود، موتور سنگین کار می کند.برای فیلر گیری بهتر، باید از ابزار های مخصوص فیلر گیری استفاده کرد و به میزان لقی استاندارد سوپاپ ها و تنظیم صحیح انگشتی ها توجه کرد. فیلر گیری باید توسط مکانیک ها و تعمیرکاران ماهر انجام شود. با انجام فیلرگیری صحیح و اصولی قدرت و بازده موتور افزایش و مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده ی هوا کاهش می یابد. تشخیص اینکه چه زمانی خودرو به فیلر گیری نیاز دارد به دو روش سنتی و اصولی انجام می شود. در روش سنتی مکانیک با دقت در صدای موتور حین عملکرد متوجه نیاز به فیلر گیری می شود. در روش اصولی مکانیک با آزمون پنج گاز از طریق دستگاه متوجه نیاز موتور به فیلر گیری می شود.

همینطور بخوانید: علائم گرفتگی کاتالیزور

توجه نمایید؛

در بیشتر خودروهایی که این روزها مشاهده می کنیم، خودرو های مدل های جدید مانند سابق فیلر و شیم ندارند و در نسل جدید خودرو ها قطعه ای بنام استکان تایپیت کار آب بندی و تنظیم سوپاپ ها را به صورت خودکار یا با فشار روغن انجام خواهد داد. خودرو های پراید تا سال 1392 و پژو 206 تیپ یک و دو و سه و تمام مدل های پیکان و نیسان وانت و مزدا وانت و پی کی و دوو ماتیز و ریسر فیلر دارند و لازم است که فیلر گیری شوند. آب بندی سوپاپ ها در خودرو های پژو 405 با موتور xuV، پژو پارس با موتور 1800 و سمند 1800 نیز همراه با شیم گیری انجام می شود.. خودرو های پراید مدل 1393 به بالا که دارای استاندارد یورو 4 هستند، پژو 206 تیپ چهار و پنج و شش TU5، سمند ef7 با موتور ملی، ریو، مزدا 3 ، رانا و برلیانس هم  به استکان تایپیت مجهز شده اند.