0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
علت خروج دود سیاه، سفید و آبی از اگزوز خودرو
مقاله

علت خروج دود سیاه، سفید و آبی از اگزوز خودرو

علت خروج دود سیاه، سفید و آبی از اگزوز خودرو نشانه چیست؟ > انتشار دود با هر رنگی از اگزوز نشان دهنده بروز مشکل در خودرو می باشد که غالبا بسته به رنگ دود می توانید تعیین کنید که چه نوع مشکلی برای خودرو شما پیش آمده است.سیاه، سفید و آبی سه رنگ رایج دود اگزوز است که در صورت بروز مشکل در موتور، از اگزوزخودرو شما خارج خواهد شد.

از دست ندهید: علائم خرابی کاتالیزور خودرو

دود سیاه اگزوز

خروج دود سیاه از اگزوز معمولا نشان دهنده نامناسب بودن نسبت ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق می باشد. یکی از شایع ترین دلایل آن، گرفتگی فیلتر هوا است. این مشکل باعث می شود تا هوا به میزان کافی وارد سیلندر نشود و نه تنها باعث کاهش راندمان سوخت می شود بلکه می تواند باعث بروز مشکلات دیگری برای موتور خودرو شما شود.

مطالعه کنید: زمان تعویض فیلتر هوا

راه کار برطرف کردن دود سیاه از اگزوز

1- برای رفع این مشکل می توانید از فیلترهوای دائمی K&N استفاده کنید و یا اقدام به تعویض فیلتر هوای خودرو خود در دوره های کوتاه مدت (4000 کیلومتر) نمایید.

اختلال در سیستم تزریق سوخت خودرو، خرابی و رسوب گرفتگی انژکتورها یکی دیگر از دلایل خروج دود سیاه از اگزوز خودرو می باشد زیرا هرگونه مشکلی در سیستم سوخت رسانی موجب تزریق نادرست سوخت درون محفظه احتراق می گردد.

2- استفاده دوره ای ( هر 10/000 کیلومتر) از انژکتورشوی های اورجینال و استاندارد:

زمانی که تنظیم کننده فشار سوخت دچار مشکل شود قادر به کنترل جریان سوخت نمی باشد در نتیجه منجر به پمپ بیش از حد سوخت جهت احتراق می گردد.

تعویض این قطعه (رگلاتور تنظیم فشار)

علاوه بر موارد ذکر شده دود سیاه میتواند ناشی از خراب بودن سنسورهای:

  • سنسور دمای موتور
  • سنسور اکسیژن
  • سنسور فشار هوای ورودی

باشد که از طریق دیاک توسط مکانیک مجرب قابل تشخیص است.

دود سفید اگزوز

خروج دود سفید اگزوز نشانگر نشت مایع خنک کننده در سیلندر می باشد. سوخته شدن مایع خنک کننده در موتور، خودرو شما را در معرض گرمای بیش از حد قرار می دهد  که می تواند منجر به مشکلات زیادی شود. خرابی و فرسودگی واشر سر سیلندر، شکستگی سر سیلندر و یا ترک خوردگی بلوک اصلی موتور دلایلی هستند که سبب نشت مایع خنک کننده درون محفظه احتراق می گردد.

از دست ندهید: علائم سوختن واشر سر سیلندر و پیشگیری از آن

برطرف کردن دود سفید از اگزوز

جهت رفع نشت های جزئی و محدود از واشر سر سیلندر و یا ترک بلوک سیلندر میتوانید از نشت گیر سیستم خنک کننده استفاده نمایید.

دود آبی اگزوز

خروج دود آبی که از اگزوز خارج می شود به معنای نشت روغن در سیلندر است. چندین مسئله وجود دارد که می تواند باعث نشت روغن شود، از جمله فرسوده شدن رینگ پیستون، خوردگی گاید سوپاپ، فرسودگی دیواره سیلندر، قفل و چسبندگی رینگ پیستون.

بخوانید: علائم روغن سوزی ناشی از فرسایش رینگ و دیواره سیلندر

برطرف کردن دود آبی اگزوز

برای رفع فرسودگی رینگ و دیواره سیلندر در مراحل اولیه و میانی میتوانید از:

استفاده نمایید.

همچنین استفاده از:

  • تمیزکننده کربن های دور رینگ و پیستون دی کربنایزر
  • موتور شوی توتال فلاش

موجب رفع مشکل قفل و چسبندگی رینگ پیستون می گردد.

توجه داشته باشید که هر نوع دود رنگی که از اگزوز خودرو شما خارج می شود، نشانه ی مطمئنی است که باید به آن توجه کرد و جهت جلوگیری از پیشرفت خرابی و مشکلات بیشتر خودرو اقدام نمود.