0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
با ریختن تینر در باک بنزین خودرو ؛ چه خواهد شد؟
مقاله

با ریختن تینر در باک بنزین خودرو ؛ چه خواهد شد؟

ریختن تینر در باک بنزین خودرو اقدامی عجیب به نظر می رسد، با این همه در شبکه های مجازی می بینیم که برخی چنین کاری انجام داده و سایر افراد را نیز به انجام آن تشویق می کنند. اما ببینیم آیا به راستی ریختن چنین ماده ای داخل باک بنزین ماشین، می تواند چه تاثیراتی (مثبت یا منفی) داشته و این شایعه که اضافه کردن تینر می تواند عملکرد سیستم سوخت رسانی را بهبود بخشد، واقعیت دارد یا خیر؟

اما باید دید که آیا متخصصان خودرو نیز با ریختن تینر فوری داخل باک بنزین موافقند؟ برای آگاهی از تاثیر تینر در باک بنزین ابتدا باید ویژگی‌ها و خواص تینر را بشناسیم تا بدانیم این کار چه مزیت‌ها یا پیامدهایی برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو و عملکرد بخش‌هایی مثل موتور به همراه خواهد داشت. لازم به توضیح است که فارغ از نحوه ریختن تینر در باک بنزین، به هیچ وجه نمی‌توانیم برچسب مجاز بر این کار بزنیم و باید پیش از آن نسبت به عوارض ریختن تینر در باک بنزین آگاهی کامل به دست آوریم.

تاثیر ریختن تینر در باک بنزین خودرو

برخی از افراد به منظور بهبود کارایی خودرو اقدام به انجام کارهایی می‌کنند که چندان برای سلامت خودرو مناسب به نظر نمی‌رسد و می‌تواند نتایج کاملا عکس و سوئی را در پی داشته باشد.

همان‌طور که در بالا گفته شد، برخی از افراد بر این باورند که با انجام این کار می‌توانند مسیر سوخت‌رسانی اتومبیل خود را پاکسازی نمایند. در واقع آن‌ها گمان می‌کنند که اگزوز خودرو به راحتی به کمک تینری که درون باک می‌ریزند، پاک و تمیز شده و تمامی رسوبات و آلودگی‌های آن از بین خواهند رفت. اما آیا واقعا ریختن تینر در باک خودرو تاثیر مثبتی دارد که بخواهیم به دنبال طریقه ریختن بنزین در باک خودرو باشیم؟

در خصوص تاثیر ریختن تینر در باک خودرو باید در ابتدا جنبه علمی آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ البته این موضوع نه تنها در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده، بلکه ریختن تینر فوری داخل باک بنزین ضررهای بسیاری را برای اتومبیل شما به همراه خواهد داشت.

خوب است بدانید که تینر ماده‌ای حلال است و خاصیت اشتعال‌پذیری بسیار بالایی دارد. درست است که ریختن تینر در باک بنزین خودرو سبب بهتر سوختن بنزین می‌شود، اما این هیچ ارتباطی به عملکرد بهتر در موتور اتومبیل نخواهد شد. از سوی دیگر هیچ یک از آلودگی‌ها و رسوبات نیز از بین نمی‌رود و تنها شیوه سوختن بنزین در باک خودرو است که تغییر می‌کند.

اما این تمام ماجرا نیست. حلال بودن تینر سبب می‌شود که باک بنزین شما استحکام خود را به دلیل خورندگی مواد موجود در تینر از دست داده و به سرعت فرسوده شود. از سوی دیگر اگر به طور طولانی مدت تینر را درون باک بنزین بریزید، اورینگ‌های خودرو از بین می‌روند.

تینر به هیچ عنوان خاصیت شویندگی در برابر رسوبات ندارد، بلکه تمامی آن‌ها را در خود حل کرده و مشکلات جدیدتری را به وجود می‌آورد.

همچنین لازم است بدانید که این اقدام سبب کوتاه شدن عمر سنسور اکسیژن شده و رفته رفته آن را از بین می‌برد. یعنی با این کار باعث به وجود آمدن خطاهایی در سنسور اکسیژن خواهید شد که برای برطرف کردنشان می‌بایست سرمنشا اصلی آنها را پیدا کنید.

اگر تصور می‌کنید که این کار سوزن‌های انژکتور را تمیز می‌کند، باید بگوییم که تصورتان اشتباه است. در واقع، رسوبات تشکیل شده در هر بخشی از خودرو به قدری ضخیم هستند که حلالی مانند تینر قادر به تمیز کردن آن نخواهد بود و با این کار تنها باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده دیگری می‌شوید؛ به عنوان مثال، با این کار سبب عبور بیش از اندازه بنزین خواهید شد که در پی آن دبی خروجی نیز افزایش یافته و در نهایت سیستم را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

سخن پایانی

با توجه به تمام نکاتی که گفته شد، بهتر است از ریختن بنزین در باک خودرو خودداری نمایید و برای پاکسازی مسیر سوخت‌رسانی، انژکتورها و… از مواد پیشنهادی کارشناسان متخصص در این زمینه استفاده نمایید. همچنین خوب است تا با مراجعه به موقع به تعمیرگاه‌های مجاز از ایجاد رسوبات در بخش‌های مختلف خودرو جلوگیری کنید. بنابراین ریختن تینر در باک ماشین هیچ پیامد مثبتی را در پی نخواهد داشت و تنها به فرسوده شدن سیستم سوخت‌رسانی می‌انجامد. همواره به یاد داشته باشید که چنین اقدامی تنها در شیوه سوختن بنزین تغییر ایجاد می‌کند و نقشی در بهبود عملکرد موتور خودرو نخواهد داشت.