0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
اکتان بوستر چیست؟ ; مزایا و نحوه صحیح استفاده
مقاله

اکتان بوستر چیست؟ ; مزایا و نحوه صحیح استفاده

اکتان بوستر یا مکمل سوخت به شکل مایع بوده و به عنوان یک افزودنی به باک بنزین اضافه میشود ; اصلی ترین وظیفه این افزودنی کمک به احتراق بهتر بنزین، تمیز کردن محفظه بنزین که در نتیجه باعث سوخت رسانی بهتر و مانع ریپ زدن خودرو میشود.

اکتان بوستر مثل یک مواد غذایی برای خودرو است و عملکرد خودرو را بالا می‌برد، همچنین باعث کاهش سوخت مصرف بنزین نیز میشود و در مسابقات ماشین استفاده زیادی از این محلول میشود.

در ابتدا نگاهی کلی به مزایا و نحوه کارکرد اکتان بوستر خواهیم انداخت و در ادامه به تشریح این موارد میپردازیم.

اکتان بوستر یا مکمل سوخت چه تاثیری بر روی کارکرد موتور و ماشین دارد

با توجه به کیفیت نامناسب سوخت در کشورمان، ضروری است که جهت افزایش عملکرد بهتر موتور از اکتان بوستر استفاده شود.

این مایع علاوه بر بالا رفتن کیفیت بنزین و مصرف سوخت، مانع انتشار آلاینده‌های سوخت موتور به محیط زیست می‌شود. این محلول که به راحتی با بنزین ترکیب میشود را باید قبل از زدن بنزین در پمپ بنزین، درون باک بریزید.

مزایای استفاده از اکتان بوستر

  • افزایش عدد اکتان
  • ایجاد احتراق کامل
  • بهبود عملکرد موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • جلوگیری ازناک زدن خودرو
  • تمیز کردن محفظه‌ای احتراق
  • جلوگیری از خوردگی سوپاپ
  • جلوگیری از تشکیل رسوب

عدد اکتان چیست؟

عدد اکتان بیانگر درجه کیفیت و چگونگی عملکرد بنزین می‌باشد و با توجه به تراک خودرو عدد اکتان باید بالا‌تر باشد. از این مایع می‌توان برای بیشتر خودروها استفاده کرد و عدد بنزین که در حالت عادی 85 است را افزایش می‌دهد.  با ترکیب هوا و سوخت در موتور احتراق شکل می‌گیرد در صورتی که عدد تراکم در سیلندر بیشتر باشد کارکرد موتور بهتر است.

عدد اکتان بنزین معمولی در ایران 87 و بنزین سوپر 95 اعلام شده، البته این عدد صحت درستی ندارد. کیفیت سوخت ایران با کشورهای دیگر تفاوت اساسی داشته و استفاده از خودرو ایرانی در کشورهای دیگر متوجه کیفیت سوخت بهتر خواهید شد.

مطالعه کنید: سیستم پایداری خودرو یا EPS چیست؟

با توجه به قدرت موتور یک خودرو بهتر است از اکتان با عدد بالا استفاده نمایید، زیرا در صورتی که از این مایع با عدد پایین به کار ببرید موتور خودرو ناک می‌شود. اگر خودرو دیزلی دارید اکتان باید عدد پایین باشد و عدد ستان سوخت بالا قرار گیرد تا میزان عملکرد خودرو به یک نسبت ایده آل برسد. زیرا موتورهای دیزلی ترکیب سوخت و هوا برای احتراق را انجام نمی دهند و اول هوا باید متراکم شود و بعد سوخت وارد هوای گرم می‌شود.

راهنمای خرید اکتان بوستر

در زمان استفاده از اکتان بوستر به اطلاعاتی که بر روی بطری نوشته شده توجه نمایید و بر اساس راهنمایی‌های مندرج مورد استفاده قرار دهید. همچنین به نوع و مارک این محصول هنگام خرید بسیار توجه کنید، زیرا هستند محصولی که کیفیت خوبی ندارند و هیچ تاثیری بر روی عملکرد خودرو نمی گذارند.

این محصول با برند‌های متفاوت در ایران وجود دارد و شما می‌توانید در پمپ بنزین‌ها آن را خریداری کنید. توجه کنید که این محصول به صورت بی‌کیفیت هم در بازار وجود دارد، و به خودرو شما در دراز مدت خسارت جدی وارد می‌کند.

قرص‌هایی به عنوان بالا بردن اکتان بنزین خودرو وجود دارد که هیچ کجای دنیا مورد تایید نبوده و توسط کمپانی‌های جهانی تولید نمی‌شود. بیشتر اکتان موجود در کشور ما بوی تینر را می‌دهند و این نمونه را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم و در صورت مشاهده چنین اکتان آن را خریداری نکنید. یک اکتان بوستر با کیفیت با توجه به استاندارد‌های جهانی بوی حشره کشی می‌دهد و هیچ برند معتبری بوی تینر را نمی‌دهد.

این مایع به خاطر اینکه از مشتقات نفتی ساخته می‌شود، اگر درب آن باز باشد و در مقابل هوای آزاد محیط قرار گیرد موجب پریدن آن می‌شود. هر بطری اکتان بوستر برای استفاده یکبار در محفظه بنزین خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اطلاعات لازم برای خرید اکتان بوستر مناسب خودرو

سازگاری با موتور خودرو

زمان خرید اکتان بوستر به مدل خودرو و موتور آن دقت کنید، زیرا باید با توجه به موتور، اکتان بوستر را خریداری کرد. هر نمونه اکتان مناسب هر موتور خودرویی نیست و به جای کمک کردن به عملکرد موتور به خودرو آسیب وارد می‌کند.

بخوانید: افزودنی های روغن موتور

دفعات استفاده

از اکتان بوستری استفاده کنید که چند بار می‌شود از آن استفاده کرد، به هیچ عنوان از این محصول برای هر از گاهی استفاده نکنید. اگر از اکتان بوستر برای یک دفعه در موتور به کار ببرید باعث کارایی بهتر موتور خودرو نشده و حتما باید مداوم از این مایع کمک کننده تهیه کنید.

مواردی که در انتخاب اکتان بوستر باید بدانید

  • درجه اکتان بوستر

این مکمل در نوع‌های مختلفی وجود دارد و میزان سوخت را تا حد خاصی بالا می‌برد، برای عملکرد بهتر خودرو از اکتان بوستر با درجه بالا استفاده کنید. هر چه درجه این مایع مکمل بالاتر باشد از لحاظ هزینه هم بیشتر خواهد بود.

  • ترکیبات به کار رفته

اکتان بوستر در نوع‌های مختلف با ترکیبات متفاوتی به کار رفته است، و اکثرا در ترکیب آن‌ها از تتراتیل سرب، الکل، مقداری متیل پروپیل، منگز، تولوئن و اتر استفاده شده است. اکتان‌های معمولی و با درجه پایین از گلیسیرین و اتانول و متیل پروپانول در ترکیب ساخت آن‌ها به کارگیری شده است. برای اینکه بهترین نوع اکتان خریداری کنید سعی شود از بدون سرب آن تهیه کنید، زیرا سرب موجب تحت تاثیر قرار دادن سنسورهای اکسیژن شده و به خودرو آسیب وارد می‌کند.

مزایای استفاده از اکتان بوستر در خودرو

این مایع مکمل تراکم سوخت را در خودرو بالا برده و در زمان قبل از احتراق استفاده می‌شود، این مکمل موتور را پر قدرت کرده و عملکرد آن را بالا می‌برد. در اینجا مزایای استفاده از این مکمل را توضیح می‌دهیم:

افزایش توان

برای اینکه موتور خودرو عملکرد بالایی داشته باشد، باید از اکتان با درصد و سطح بالا استفاده کنید، هر چه میزان تراکم سوخت و اکتان بالا باشد مقدار توان موتور را افزایش می‌دهد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

با مصرف این محصول میزان کربن در موتور کمتر جمع می‌شود و آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد. اگر کربن در موتور خودرو زیاد شود در موتور ایجاد ضعف کرده و عملکرد توان موتور را کاهش داده و ممکن است خودرو را متوقف کند.

جلوگیری از ضربه زدن موتور

صدایی که به دلیل احتراق قبل از ترکیب سوخت و هوا در لوله سیلندر خودرو به وجود می‌آید را ناک یا ضربه موتور گفته می‌شود. وقتی که شما از میزان استانداردی از این مایع را در باک بنزین خود به کار ببرید به عملکرد خودرو کمک کرده و میزان آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد.

نحوه استفاده از اکتان بوستر

این محصول در خودرو جادو کرده و با ریختن آن در خودرو میزان سوخت و کارایی موتور را از صفر به صد می‌رساند. خودرو برای تطبیق دادن خود با اکتان بوستر به زمان نیاز دارد، و برای ماشین‌های مسابقه‌ای باید از چند هفته قبل از آن استفاده کنید. عدد اکتان بوستر برای خودرو‌های خاصی بوده و با توجه به شرایط خودرو عدد آن را انتخاب کنید. در زمان استفاده از این مایع نکات ایمنی را رعایت کنید و از ریختن بر روی دستان جلوگیری نمایید، زیرا برخی از این ترکیبات به پوست شما آسیب وارد کرده و خطرناک می‌باشند.

وقتی اکتان بوستر و بعد بنزین را در داخل خودرو ریختید، باید ماشین در حالت در جا شروع به کار کند. تا تمام نشدن تاریخ این محصول حتما از آن استفاده کنید، و با توجه به دستورالعمل‌هایی که بر روی بطری نوشته شده است پیش بروید. مقدار باقیمانده اکتان بوستر را دور از دسترس و در جای تاریک قرار دهید و همچنین لازم به ذکر است که به این مایع نباید گرما وارد شود.

نکات احتیاطی در استفاده از اکتان بوستر خودرو

این محصول قابل آتش سوزی و بسیار سمی می‌باشد، در زمان استفاده دقت کنید که شعله آتش در اطراف شما نباشد. بنزین موجود در باک را کاملا استفاده کنید و بعد از اکتان بوستر در خودرو خود به کار ببرید.

حتما همه خودرو‌ها نباید از این محصول استفاده کنند و فقط بستگی به سلیقه شما دارد; هستند افرادی که قبل از بنزین زدن از اکتان بوستر استفاده می‌کنند و بسیاری دیگر اصلا از این مایع به کار نمیبرند. اگر موتور خودرو شما دچار مشکل شد فکر نکنید که با استفاده از این محلول خودرو شما درست می‌شود، حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید. از این کمک کننده در سطح بالاتر از خودرو خود استفاده نکنید زیرا موجب بهتر کار کردن خودرو نخواهد شد. هر چه مدل خودرو بالاتر باشد بیشتر از نکات مثبت اکتان بوستر بهره میبرند، و با توجه به کارخانه تولید از اکتان بوستر با ویژگی خاص استفاده می‌شود.

کلام آخر

یکی از نمونه‌های مکمل سوخت در خودرو اکتان بوستر می‌باشد که میزان کارکرد خودرو را افزایش داده و قدرت آن را بالا می‌برد. بر روی بطری این محصول چیزهایی نوشته شده که اغراق‌آمیز بوده و اصلا به آن‌ها هیچ توجهی نکنید. هر موتور خودرویی با توجه به شرایط خود از یک عدد اکتان بوستر برای آن توصیه می‌شود، اگر فکر می‌کنید از عدد بالایی برای موتور به کار ببرید قدرت را بالا میبرد سخت در اشتباه هستید.