0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
10 علت جا نرفتن دنده ماشین
مقاله

10 علت جا نرفتن دنده ماشین

حتما برای شما نیز پیش آمده است که حین رانندگی با جا نرفتن دنده ماشین خود روبرو شده و علی رغم خوب فشار دادن کلاچ و نگه داشتن کامل آن، اتفاق لازم برای حرکت و جا رفتن دنده، رخ ندهد. در این شرایط اگر به درستی بدانید که علت این اتفاق چیست و چرا دنده به خوبی جا نمی رود، احتمالا عکس العمل بهتری داشته و می توانید به گونه ای مناسب تر، مشکل را برطرف سازید.

در ادامه با ما همراه باشید تا 10 علت اصلی جا نرفتن دنده ماشین را باهم بررسی کنیم و همچنین در ادامه نگاهی به خرابی گیربکس ماشین بی اندازیم.

علل جا نرفتن دنده ماشین

1. پایین آمدن سطح واسکازین گیربکس باع جا نرفتن دنده ماشین

در صورتی که میزان واسکازین گیربکس پایین آمده باشد و از حد استاندارد خود فاصله گرفته باشد، بعید نیست که با جا نرفتن دنده ماشین روبرو شویم. در این صورت ممکن است مایع و روغن واسکازین نشتی داشته یا بر اثر مرور زمان، نوبت به تعویض و شارژ مجدد آن رسیده باشد. به هر ترتیب کم شدن سطح این روغن، عملکرد دنده را مختل کرده و باعث می شود که دنده به خوبی در جای خود قرار نگیرد. با کاهش سطح روغن واسکازین، قطعات متحرک خودرو، روغن کاری درستی نشده و مشکلات این چنینی و حتی وخیم تر پیش خواهد آمد.

برای رفع این مشکل، لازم است که نوار گیربکس را بیرون بیاورید و ابتدا آن را به خوبی تمیز کنید. سپس دنبال کنید که اگر سطح روغن واسکازین پایین آمده است، آن را تا حد لازم پر نمایید. اما اگر متوجه شدید که رنگ روغن قهوه ای شده یا بوی سوختگی از آن به مشام می رسد، لازم است که روغن واسکازین را کامل تخلیه کرده و روغن نو جایگزین کنید. و آن را تمیز کنید.  هر از گاهی این اتفاق به دلیل کیفیت پایین روغنی که استفاده می کنید نیز می‌افتد. در این حالت حتما باید در نزدیک‌ترین زمان ممکن روغن واسکازین فعلی را با روغن با کیفیت و معتبر تعویض کنید.

2. ایراد در سنسور الکترونیکی از علل جا نرفتن دنده ماشین

بیشترین انتقال در خودروهای امروزی به وسیله سیستم های الکترونیکی پیشرفته تحت کنترل قرار می گیرد. با این حساب زمانی که در خودرو پس از فشردن پدال گاز نتوانید دنده را جا بیاندازید، احتمال این وجود دارد که ایراد به سنسور الکترونیکی مربوط باشد. در این صورت لازم است که کارشناس فنی خودرو، سیستم الکترونیکی مربوط به این بخش را بازبینی کرده و در صورتی که مشکلی در خصوص آن وجود داشته باشد، نسبت به رفع مشکل اقدام نماید. با رفع مشکل سنسور الکترونیکی، مشکل جا رفتن دنده مرتفع شده و همه چیز به وضع سابق بازخواهد گشت.

3. اختلال در عملکرد دنده های خودرو

یکی دیگر از دلایل جا نرفتن دنده خودرو احتمالا به اختلال در عملکرد دنده و تنظیم چرخ دنده ها مربوط خواهد بود. با توجه به نوع طراحی گیبرکس اتومبیل، لازم است که چرخ دنده ها به درستی با هم درگیر شده و به شکلی روان عملکرد داشته باشند. در صورتی که حین جا به جا کردن دنده، صدای گوشخراشی از گیربکس می شنوید، به احتمال زیادی مشکلی در خصوص حرکت آن ها و درگیر شدن با هم وجود دارد که باید حتما به وسیله کارشناس فنی خودرو پیگیری شده و مشکل برطرف گردد.

مطالعه کنید: نحوه صحیح رانندگی با گیربکس اتوماتیک

4. خطاهای فردی در جا نرفتن دنده ماشین

دقت کنید که آیا کلاچ را به خوبی فشار داده و به موقع نسبت به تعویض دنده اقدام می کنید؟ آیا خودروی شما خاموش نشده است و در حالی که خودرو روشن می باشد، نسبت به تعویض دنده اقدام کرده اید؟ برخی اوقات مشکلات کوچکی باعث می شود تا دنده ها به خوبی در جای خود قرار نگرفته و ما از آن ها بی اطلاع هستیم.

5. استهلاک چرخ دنده ها

در صورتی که دنده های برنجی خورده شده و بیش از اندازه مستهلک شده و ساییدگی زیادی داشته باشند، به اصطلاح دنده پس می زند و با وجودی که دنده را به جا و محل خود وارد کرده اید، از جای خود خارج شده یا اصلا به درستی در جای خود قرار نمی گیرد.

هر دنده دارای 2 دندانه کوچک و بزرگ است، هدف دندان های کوچکتر پذیرش درگیری آستین توپی با حلقه همگام کننده است. اگر این دندانهای کوچک آسیب ببینند یا فرسوده شوند ، تغییر دادن دنده سخت خواهد بود. و هنگامی که یک دنده تعویض می شود ، عملکرد دندان های بزرگتر این است که چرخ دنده شمارنده چرخشی را بچرخانند که انتقال را به شافت خروجی می فرستد. اگر دندان های بزرگ آسیب دیده یا فرسوده شده باشند ، تعویض دنده با صدا همراه خواهد بود.

کاهش اصطلاک گیربکس: مکمل زوزه گیربکس

در این صورت لازم است که کارشناس فنی و مکانیک خودرو این موضوع را بررسی کرده و نسبت به رفع عیب اقدامات لازم را انجام دهد.

6.تنظیم کننده چرخ دنده

بین دو چرخ دنده مختلف ، یک دنده توپی وجود دارد که آنها را درگیر می کند. به عنوان مثال ، دنده توپی بین دنده اول و دنده دوم قرار میگیرد و همینطور بین دنده سوم و دنده چهارم می رود و مانند پلی در میان چرخ دنده ها عمل میکند.

از آنجا که دنده توپی به شافت گیربکس متصل است ، نمی توان آن را آزادانه چرخاند. چرخ دنده توپی آسیب دیده یا فرسوده، هنگام تعویض دنده در گیربکس مشکل ایجاد میکند.

مطالعه کنید: علائم خرابی توربین گیربکس اتومات

7.آستین توپی و جا نرفتن دنده ماشین

آستین توپی دنده های اصلی را با چرخ دنده توپی درگیر می کند. بسته به محلی که دنده تغییر مکان می دهد ، آستین توپی می تواند به سمت راست و چپ حرکت کند. در واقع استین توپی مانند تحویل دهنده درگیری است که بین دنده اصلی و دنده توپی قرار دارد.

دندانهای کوچکی روی استین دنده وجود دارد که همزمان با تغییر تعویض دنده در سیستم انتقال قدرت ، با دندانهای حلقه synchro هماهنگ می شوند. اما اگر آستین توپی خراب یا فرسوده شود ، تغییر سیستم انتقال دنده دشوار خواهد شد.

8. استهلاک سیستم کلاچ از علل جا نرفتن دنده ماشین

در گیربکس‌های دستی، خراب شدن سیلندر اصلی سیستم کلاچ یا شل شدن آن می‌تواند علت بد جا رفتن دنده خودروهای مختلف باشد.  اگر دیسک و صفحه کلاچ در خودرو دچار مشکل شود، تعویض دنده در خودرو به مشکل برخواهد خورد و در نتیجه نمی توان به سادگی دنده ها را تعویض نمود. علت جا نرفتن دنده عقب پژو نیز همین دیسک یا میل ماهک است که برای تعمیر آن باید از یک مکانیک کمک بگیرید.

از دست ندهید: تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو

9. حلقه همگام ساز یا هماهنگ کننده

هدف از همگام ساز یا حلقه synchro درگیر کردن چرخ دنده بدون زحمت است. این حلقه از دندانهای کوچکی تشکیل شده است که به آن اجازه می دهد تا به آرامی توسط آستین توپی درگیر شود و سپس درون دنده اصلی قرار گیرد. اگر حلقه همگام سازی به نوعی آسیب ببیند یا از کار بیفتد ، تغییر دادن انتقال مشکل خواهد بود.

10.مشکلات مرتبط با آب و هوا و جا نرفتن دنده

در بعضی از مواقع مشکلاتی اعم از سرد بودن بیش از حد هوا، باعث آسیب در سیستم انتقال نیروی خودروی شما می شود.

رانندگانی که در دمای زیر صفر زندگی و فعالیت می کنند. ممکن است با مشکل یخ زدگی سلونوئید مواجه شوند. و همانطورکه کمی پیش تر گفته شد. مشکل در سلونوئید مشکل جا نرفتن دنده را ایجاد میکند. البته می توانید با گرم نگه داشتن گاراژ و پارکینگ خود از این مشکل جلوگیری کنید.

علائم خرابی گیربکس

احساس سنگ زنی و لرزش در گیربکس

گیربکس شما هنگام تعویض دنده باید نرم و بدون صدا و سختی حرکت کند. وقتی دنده تعویض می کنید نباید احساس سنگ زنی ، لغزش یا لرزش داشته باشید. هنگامی که مشکل کوچک این چنینی در گیربکس ماشین اتفاق میوفتد نباید نادیده گرفته شود.

درگیر نشدن دنده خودرو

هنگامی که اتومبیل خود را به حالت معکوس می گذارید آیا بلافاصله پاسخ می دهد یا تأخیر وجود دارد؟ آیا گیربکس اتومبیل وقتی آن را در رانندگی یا  دنده عقب قرار می دهید اصلاً درگیر نمی شود؟ اینها مسائلی هستند که نشان دهنده مشکلی میباشند. این مشکل می تواند نشان دهنده مشکلی در مایعات شما باشد که خاصیت محافظتی آن تخریب شده و به غلیظ رسیده است.

بخوانید: تفاوت انواع گیربکس

سرو صدا کردن گیربکس

برخی از صداهایی که از گیربکس شما می آید می تواند در اثر خرابی مایع گیربکس اتوماتیک شما باشد. این مایع وظیفه سنگینی در روان نگه داشتن مقدار شگفت انگیز چرخ دنده و اجزای مکانیکی دارد. با گذشت زمان و استفاده ، آن مایعات خاصیت محافظتی خود را از دست می دهد و از اصطکاک جلوگیری نمی کند که در نتیجه باعث اسیب رسیدن به گیربکس خودرو میشود.

بوی سوختن از ماشین

انتشار بوی سوختن کاری نیست که گیربکس های سالم انجام میدهند. اگر بوی سوختگی از گیربکس می آید ، به این معنی است که روغن درون آن به دلایلی در حال سوختن است.

لغزیدن دنده خودرو

آیا در مواقعی خودروی شما از دنده خارج می شود و یا از بین می رود؟ در این صورت این یک مشکل جدی ایمنی است. اگر سیستم انتقال قدرت شما هنگام رانندگی در حال لغزش و دنده است و برای جلوگیری از بروز مشکلی باید به آن گاز بدهید ، این ترسناک است.

نشتی روغن گیربکس

آیا مایع قرمز روشن یا احتمالاً کثیف قرمز تیره را روی جاده خود یا کف گاراژ دیده اید؟ این مایع، همان روغن گیربکس میباشد. از آنجا که مایع گیربکس هرگز نباید نشت کند ، این می تواند منجر به خرابی بسیار جدی و کامل گیربکس خودرو شما شود – که بسیار ناخوشایند و هزینه بر است (اغلب بیشتر از یک موتور جدید).



دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک

  • اشکال در رانندگی
  • خرابی شیر رادیاتور گیربکس
  • اشکال در روغن گیربکس
  • معیوب شدن سوپاپ ها
  • شل شدن اتصالات

کامل بخوانید: علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

کلام آخر

آیا شما نیز تا به حال چنین تجربه ای داشته اید و در این صورت چه عکس العملی حین جا نرفتن دنده ماشین نشان داده و چطور ماجرا را مدیریت کرده اید؟ تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وبلاگ رویتا خودرو در میان بگذارید.